Ciężki sprzęt znów pojawił się na Mierzei Wiślanej. To jednak jeszcze nie początek przekopu. W miejscu wyznaczonym pod gigantyczną inwestycję trwają kolejne prace przygotowawcze. Sama budowa może ruszyć już niebawem. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi poinformowało wczoraj (17 września), że KIO potwierdziła, że wybór najkorzystniejszej oferty na realizację budowy kanału żeglugowego jest zgodny z prawem. To oznacza, że umowa z wyłonionym wykonawcą inwestycji, może zostać podpisana nawet na dniach.
Coraz bliżej rozpoczęcia przekopu Mierzei Wiślanej. Obecnie trwają kolejne prace przygotowawcze do budowy kanału. Po wycince drzew, z początku roku, tym razem usuwana jest roślinność od strony wybrzeża Zalewu Wiślanego.
O tym, że coś się dzieje w miejscu inwestycji, poinformowała w poniedziałek (16 września) grupa Obóz dla Mierzei Wiślanej.
Pojawiły się koparki, spychacze, wywrotki i inny ciężki sprzęt. Przypominamy, że teren Mierzei Wiślanej to obszar NATURA 2000, prawnie chroniony, traktatami europejskimi i prawem polskim. Wszelkie prace do czasu rozpatrzenia skargi mieszkańców, władz Krynicy Morskiej, organizacji ekologicznych, samorządu województwa pomorskiego, są nielegalne i niezgodne z prawem
- grupa ekologów, przeciwników przekopu napisała na swoim fanpage'u.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi przekonuje, że doniesienia Obozu dla Mierzei to fakenews, a prace polegające na zabezpieczaniu i przenoszeniu roślinności są zgodne z decyzją RDOŚ.
Kilka godzin temu resort gospodarki morskiej podał na Twitterze kolejną informacją dotyczącą inwestycji na Mierzei, ważną, bo daje ona zielone światło dla rozpoczęcia budowy kanału.
Krajowa Izba Odwoławcza potwierdziła, że wybór najkorzystniejszej oferty na realizację budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest zgodny z prawem. To oznacza, że wkrótce może zostać podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą inwestycji. #PrzekopMierzei
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 17 września 2019
To oznacza, że już niebawem może zostać podpisana umowa z wykonawcą pierwszego, najpoważniejszego, etapu całej inwestycji - wspólna oferta belgijskiej spółki N.V Besix SA. oraz NDI SA i NDI Sp.zo.o. już w lipcu została wskazana jako najkorzystniejsza. Konsorcjum wykonana prace za 992 mln 270 tys. zł. Była to najniższa z sześciu oferta złożona w przetargu. Nadal jednak większa niż 718 mln zł - tyle za przekopanie Mierzei Wiślanej początkowo zamierzał zapłacić Urząd Morski w Gdyni za ten etap inwestycji.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Inwestycja, która znajduje się w granicach dwóch województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, miała kosztować ok. 880 mln zł. W całości ma być finansowana z budżetu państwa. Teraz już wiadomo, że pochłonie ona więcej pieniędzy, niż początkowo planowano.
Ekolodzy to niech swoje ogródki działkowe pilnują a nie wstrzymują postęp technologiczny i gospodarczy.
Coś czuję, że jeszcze zapłaczemy po tym przekopie :( ale już będzie za późno :(:(
Wisła zatruta ścieżkami tego ekolodzy nie zauważyli ze ścieki płynęły tyle czasu. W krynicy protestuje warszawka bo śmierdzi w Warszawie Wisła. Budujcie przekop a komu nie pasuje niech je ie do Putina,do Merkel tam koledzy wasi. Od razu widac ze P O i PSL w natarciu tylko jak ludzie sie wku,,,ja i wad pogonia to zamkniecie te jadaczki . Do gnoju nie zatrzymujecie rozwój i budowę. Brawo PiS elblazanie na was zagłosują za przekop.
Macie blisko jedźcie na ujście Wisły i popatrzcie co Warszawa nam przysłała rzeką,syf,smród,zarazę. Ślepi ekolodzy. Przekop i tak powstanie a wam wary opadną gnojki .
Kiedy umowa zostanie podpisana i zacznie się realizacja, to wtedy będzie o czym pisać, bo na razie to przedwyborcze bicie piany ciągle. Ale ciekaw jestem niezmiernie, jak skomentują tę sprawę nasi przerzucający się konferencjami w temacie, celebryccy politycy PO-PiS z Elbląga - a konkretniej, czy ustalili już wspólna linię narracji współgrającą z decyzjami ministra Gróbarczyka, czy też znowu "każdy sobie rzepkę skrobie"?:) #lewica, #przekop, #rozum, #postęp
Ekolodzy? Gdzie byli, gdy Krynica Morska całe lata spuszczała ścieki do przecież chronionego Zalewu dopóki kilka lat temu łaskawie zbudowano oczyszczalnię? Gdzie byli ekolodzy, gdy poszerza się plaże na mierzei? Przecież nie wolno ingerować w naturalny porządek. I wreszcie - gdzie są ekolodzy, gdy co roku, przez 2 miesiące, nieprzerwanie, tabuny turystów "rozjeżdżają" Mierzeję hałasując, śmiecąc i trując spalinami ten zakątek? No i gdzie jest wtedy Krynica tak zatroskana o los natury na Mierzei? Czemu nie zakażą wjazdu turystów? :) Nie dajcie się nabrać.
@Do_pomorskiego - Informuję uprzejmie PiSowskiego trolla, że akurat poszerzanie plaż (umiejętnie przeprowadzone, jak w tym roku obserwowałem np. w Helu) nie jest żadnym działaniem szkodliwym dla środowiska, ale działaniem zabezpieczającym (plaże przed wymywaniem) oraz odtwórczym (w Helu przywrócono po prostu plaże z lat 20-30tych XX stulecia).
Robert Koliński: Na Mierzeji po prostu przywraca się Mierzeję z okresu średniowiecza.
@asd - Prawda. PS. Mierzei;
Przekop bedzie symbolem kleski PiSu...ta inwestycja sprawi ze te niszczenie mierzei stanie im kolkiem w gardle...ale bedzie juz za pozno...