21 listopada dobiegła końca budowa pierwszego w Elblągu ronda ósemkowego, które powstało na skrzyżowaniu ulic Konopnickiej i Niepodległości. Warta prawie 1,2 mln zł inwestycja obejmowała także przebudowę odcinka ul. Konopnickiej o długości ok. 450 m wraz z przebudową chodników i budową obustronnej ścieżki rowerowej.
Wykonawcą robót związanych z przebudową ul. Konopnickiej była firma Skanska, która wygrała miejski przetarg na to zadanie. Jednym z głównych celów tej inwestycji była budowa u zbiegu ulic Niepodległości i Konopnickiej pierwszego w mieście ronda ósemkowego (jego wyspa środkowa kształtem przypomina „ósemkę”).
Urzędnicy wśród jego zalet, wymieniają m.in. to, że nie wymagało ono wejścia w działki prywatne przyległe do pasa drogowego. Budowa ronda w tym miejscu przyczynić się ma do zmniejszenia liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych związanych z częstym wymuszaniem pierwszeństwa, do których dochodziło na powyższym skrzyżowaniu.
Oprócz budowy ronda, zadanie obejmowało przebudowę i budowę ścieżek rowerowych i chodników oraz usunięcie kolizji sieci oświetleniowej, elektroenergetycznej, gazowej, teletechnicznej i wodno-kanalizacyjnej z nowym układem drogowym. Ponadto w zakres inwestycji weszła przebudowa jezdni ul. Konopnickiej (na odcinku od skrzyżowania z ul. Niepodległości do Piłsudskiego), przebudowa dwóch zatok autobusowych wyposażonych w perony przystankowe, przebudowa odwodnienia (kanalizacja deszczowa z wpustami krawężnikowymi), budowa azylu na przejściu dla pieszych na wysokości ulicy Pawiej oraz przebudowa wyspy na wlocie ulicy Konopnickiej w obszarze skrzyżowania z aleją Piłsudskiego.
Inwestycja rozpoczęła się pod koniec maja. Najwięcej pracy wykonawca miał przy budowie ronda. Istniejące skrzyżowanie ulic Niepodległości i Konopnickiej, w lipcu zostało całkowicie wyłączone z ruchu. Początkowo zapowiadano, że zostanie udostępnione kierowcom jeszcze tego samego miesiąca. Tak się jednak nie stało i w wyniku powstałych opóźnień, skrzyżowanie otwarto dopiero 24 sierpnia. Ważnym momentem tego zadania było ułożenie nawierzchni asfaltowej na rondzie i na ul. Konopnickiej, które nastąpiło w połowie października. Umowny termin zakończenia wszystkich prac minął 21 listopada. Wykonawca jeszcze ostatniego dnia prowadził intensywne prace wykończeniowe. Jak wygląda obecnie przebudowana ulica i nowe rondo? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Na Konopnickiej gotowa jest już dwustronna ścieżka rowerowa z polbruku. Po zachodniej stronie ulicy trwają jeszcze prace porządkowe i wykończeniowe związane z regulacją studzienek i ułożeniem kostki brukowej w ciągu pieszo-rowerowym. Niestety sporym problemem są kierowcy, którzy parkują swoje samochody na świeżo oddanych chodnikach i ścieżce rowerowej. Niektórzy z nich zostawiają swoje auta również na dopiero co posadzonych zieleńcach. Przykłady takich zachowań można obejrzeć w naszej galerii zdjęć.
W najbliższych dniach inwestycja przejdzie odbiory ze strony miejskich urzędników. Można tylko żałować, że nie znaleziono środków na przedłużenie ścieżki rowerowej i wykonanie nowych chodników na górnym odcinku ul. Konopnickiej, między rondem, a ulicą Szczygla. Tutaj piesi nadal muszą kroczyć po zniszczonych i nierównych płytach chodnikowych.
Budowa ronda i przebudowa odcinka ul. Konopnickiej pochłonęła 1 mln 183 tys. zł. Połowę tej kwoty Miasto pozyskało z rządowego Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.
fot. Rafał Kadłubowski
Rondo jak rondo, ale cala reszta to fuszerka i bubel dekady! Glupote nalezy pietnowac zawsze! Smiejemy sie z fimow Barei, a tutaj mamy to samo. Jak mozna swiadomie stawiac znak na srodku sciezki rowerowej? To jest szczyt głupoty, a poza tym jest to bardzo niebezpieczne. Jestesmy w uni, ktora reguluje nasze cale zycie, nawet to ze banany nie moga byc krzywe, a tutaj taki gniot? Druga rzecz to niedociagniecie chodnika do drugiej czesci ulicy od strony Ogolnej. Brakuje doslownie 50m, aby cala ulica miala nowy chodnik. Ktory urzedniczyna podjal decyzje, aby zostawic "łatę"? Te 50 metrow - starego chodnika, zostalo dodatkowo zniszczone podczas budowy. Czy ci ludzie w UM sa juz tak bezmyslni
Zniszczony chodnik z płytek i brak chodnika na wysokości wjazdu w Leśmiana do Szczygla !!!! Dzieci idące do szkoły nr 11 z okolicy idą po błocie po kostki lub po trawie. IDZIESZ SOBIE CHODNIKIEM A TU NAGLE SIĘ KOŃCZY I MASZ DO WYBORU WRACAĆ NA PASY PRZY RONDZIE (ok 100m) CZY PRZEBIEC NA DRUGĄ STRONĘ ULICY LUB BRNĄĆ PRZEZ BŁOTO. GDZIE JEST TEN CHODNIK !!!! (OK. 50 metrów) A o parkujących samochodach na nowo zrobionych chodnikach i ścieżkach rowerowych nie wspomnę dotyczy całej ulicy Konopnickiej!!!
wyglada jak podpaska
nie wiem jak inni, ale ja jadąc po nowej nawierzchni konopnickiej czuję turbulencje jak w samolocie
Najważniejsze, że gruba kasa wywalona na podrzędne skrzyżowanie. Przepraszam, teraz rondo... Jest sporo głównych skrzyżowań do remontu/modernizacji, ale co tam...
Do Genek. Zupelnie nie wiesz o co chodzi a sie wypowiadasz. Rondo jak najbardziej tak, bo wg. statystyk bylo tam bardzoi duzo wypadkow, ale na chodniki i sciezki to kasa wywalona w bloto. Zrobiona jest fuszerka, wszystko to trzeba bedzie teraz poprawiac. Ponadto sciezki i chodnik sa zastawiane przez mieszkancow, bo zabrali im mozliwosc parkowania na trawnikach. Z trawnikow powstala wlasnie sciezka - zamiast parkingow. Ponaadto ktos (jakis urzednik z UM) zaoszczedzil na 50m chodnika . Dzieci dalej do szkoly chodza w blocie.
W bogatszej Wielkiej Brytanii w takim przypadku jak tu na środku skrzyżowania malują białe kółko.
Do "gosc". Mogę też cię zacytować : "Zupelnie nie wiesz o co chodzi a sie wypowiadasz" (pisownia oryginalna). Przeczytaj ze zrozumieniem - ja piszę o wywalaniu kasy. Taniej było zbudować sygnalizację świetlną dla gamoni, którzy nie potrafią pokonać dobrze zrobionego skrzyżowania (bo takie było przed rondem).
Czy naprawdę nie mogło mieć kształtu koła tylko kształt podpaski ? wydaje mi się , że długie zestawy samochodowe będą miały spory problem żeby zawinąć na ciasnych łukach wierzchołka podpaski .
Do "gosc" Skąd ty te statystyki masz? Ja mieszkam przy skrzyżowaniu (teraz rondzie) od 20 lat i może 1 wypadek sobie przypominam. Zgadzam się z Genkiem - wiele ważniejszych skrzyżowań mogło by być zmodernizowanych lub przemienionych w ronda. Daleko nie szukając skrzyżowanie Piłsudskiego - Beniowskiego - Konopnicka. O 15:00 - 17:00 wyjechać z Beniowskiego w lewo to masakra.