Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Przekop Mierzei do 2022 r.? Minister Gróbarczyk: Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy

07.04.2016, 17:00:51 Rozmiar tekstu: A A A
Przekop Mierzei do 2022 r.? Minister Gróbarczyk: Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy
Fot. Ryszard Biel

Podczas dzisiejszej konferencji „Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną” oficjalnie została zaprezentowana wizualizacja przekopu przez Mierzeję. - Nowy Swiat jest przejściem, które preferujemy i tam chcemy  realizować tę inwestycję – podkreślił Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi, Marek Gróbarczyk. - Wieloletni program jest już gotowy. On zostanie skierowany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. 

Pierwsze działania w tym kierunku zrealizowania przekopu są zapowiadane na ten rok. - Zakładamy, że pierwsze przetargi w tym zakresie rozpoczną się już pod koniec tego roku – zaznaczył Marek Gróbarczyk. - Jest to na tyle istotne, że największy czas zabiorą nam sprawy projektowe i środowiskowe. 

Rząd zakłada realizację przekopu do 2022 r.

Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy, pod warunkiem zmniejszenia okresu projektowego i raportu oddziaływania na środowisko

– dodał Minister.

Współorganizatorem dzisiejszej konferencji był Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski. - Od wielu lat Elbląg pracuje nad przywróceniem morskości, tradycji i rozwoju portu w Elblągu – mówił. - Oferujemy wszelką współpracę, aby ten projekt Kanału Żeglugowego doczekał się szczęśliwej realizacji.

W konferencji czynnie uczestniczył także poseł Jerzy Wilk. - Elbląg przez ponad 700 lat był portem, żył z gospodarki morskiej. To na początku 2000 r. port w Elblągu stał się dużym parkingiem dla tirów, ponieważ nie było umowy z Rosją i nie było pozwolenia na swobodne przepływanie po Zalewie Wiślanym. W 2006 r., na statku Pelikan, premier rządu Jarosław Kaczyński stwierdził, ze ważne dla rozwoju naszego miasta i wszystkich portów nadzalewowych jest wybudowanie Kanału – podkreślił. - Wierzę w to, że w tej chwili jest wola polityczna, aby to zrobić.

O tym, jak ważną inwestycją dla naszego regionu jest przekop Mierzei przekonywał także wojewoda Artur Chojecki. - To okno na świat dla naszego województwa. Tak jak Gdynia była w II Rzeczpospolitej symbolem ducha wolności, źródłem dumy narodowej dla całej Polski i dowodem, że potrafimy sprostać najtrudniejszym wyzwaniom, zaczątkiem podobnego sukcesu może stać się Kanał na Mierzi Wiślanej. Musimy tylko dokonać pewnej reorientacji kierunków i celów gospodarczych. Nasz region, nie może odwracać się od morza. Chce i będzie korzystał z dobrodziejstw, jakie ono daje - stwierdził.

Ile będzie kosztowało zrealizowanie tej inwestycji?

Najpierw musimy zrobić projekt, raport oddziaływania na środowisko. To dopiero pokaże całkowity koszt wykonania inwestycji, jak również warunki techniczne. Stawiamy sobie poprzeczkę 5 m głębokości, jednak ona może ulec zmianie (…) Koszt budowy szacujemy na poziomie ok. 800 mln zł. To jest również związane z przygotowaniem toru podejściowego

– mówił Marek Gróbarczyk.

Koszty utrzymania Kanału również nie są sprecyzowane. - Możemy to szacować na poziomie 1 mln zł. To  zależy od ruchu rumowiska, jak również żeglugi. Z doświadczenia wiem, że jeżeli żegluga jest, to koszty utrzymania automatycznie spadają – dodał Marek Gróbarczyk.

Jak zapowiedział Marek Gróbarczyk, Kanał będzie leżał w gestii Urzędu Morskiego w Gdyni. - On będzie zarządzał tą inwestycją, a później tą śluzą – mówił. - Finansowanie będzie ujęte w budżecie państwa. 

 
 
 
Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%33.3 %66.7


Galeria / Minister Gróbarczyk przekop Mierzei ( zdjęć 26 )
Dodano: 2016-04-07 | Fot. Ryszard Biel
0

Komentarze do artykułu (16)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ nadzieja
    Czwartek, 07.04

    No coś się dzieje ciekawego , będzie ,albo nie będzie ? trzeba kopać tylko głębiej 5 metry to dla żab .

  2. 2
    --6
    ~ olo
    Czwartek, 07.04

    Potrzebne to jak umarlemu kadzidlo.

  3. 3
    +3
    ~ ft
    Czwartek, 07.04

    Pan Wilk czynnie uczestniczył? a jaka to jego zasługa - żadna, nie ma czym się pochwalić, tylko mowa polityczna padła z jego ust

  4. 4
    0
    ~ Polak
    Czwartek, 07.04

    hehe i pokazują POwcom jak się pracuje a nie tylko "kręci lody" - BRAWO PiS

  5. 5
    +5
    ~ HahaHihi
    Czwartek, 07.04

    Już zakładam firmę i konto bankowe, by móc tę KASIORĘ z przekopu płynącą przerobić. Ups, sorry, ja z Elbląga, a ta Mierzeja to w Pomorskim?! Posłowie, ale mnie oszwabiliście!!!

  6. 6
    +9
    ~ ccc
    Piątek, 08.04

    Jednym z nowych członków zarządu Orlen Paliwa został były poseł PiS Adam Rogacki, o którym zrobiło się głośno, gdy wraz z dwoma innymi członkami partii m.in. Adamem Hofmanem, wzięli zaliczki z Sejmu na wyjazd prywatnym samochodem do Madrytu, a faktycznie polecili tam tanimi liniami lotniczymi. Gdy ta sprawa wyszła na jaw, Rogackiego usunięto z PiS.

  7. 7
    +1
    ~ Bronek K.
    Piątek, 08.04

    BAJKI Z MCHU I PAPROCI taki mam komentarz do tej pisowskiej chucpy w sprawie przekopu.

  8. 8
    +5
    ~ opus
    Piątek, 08.04

    a na zdjeciach widze cala elblaska sitwe ktora sprowadzila to maisto do roli prowincji i olsztynskiego wasala. wymienmy tych ludzi jak najszybciej i wypedzmy z naszego maista. biadola o przekopie ktorego i tak nie ebdzie. lepiej im dac lopaty w dlon i niech jada na mierzeje kopac, przyda im sie troche pracy fizycznej bo strasznie sie upasli jak wieprze za nasze pieniadze. moga zaprosic takze ewe kopacz ona podobno w kopaniu jest dobra bo mowila ze wlasnymi pazurami przekopala ziemie w smolensku na metr glebokosci

  9. 9
    0
    ~ Millaer
    Piątek, 08.04

    To sie w Katach Rybackich widoki na plazy popsuja. Czy nie odstasza turystow?

  10. 10
    0
    ~ rr
    Piątek, 08.04

    Panie wojewodo, akurat Olsztyn nie ma z tym nic wspólnego. Na szczęście, bo cała kasa przepadłaby w tej pseudostolicy najbiedniejszego województwa i najbiedniejszego regionu w całej UE.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.6304340362549