Trwa ostatni etap kompleksowej rewitalizacji Kanału Elbląskiego. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zakłada, że prace mają zakończyć się pod koniec 2014 roku, aby w maju przyszłego roku wodniacy mogli korzystać z całego szlaku. Sukcesywnie oddawane są jednak kolejne obiekty inżynieryjne. O wielkim potencjale i atrakcyjności, jaką kryje w sobie to niekwestionowane dzieło sztuki inżynierskiej rozmawiano w sobotę, 30 sierpnia, podczas konferencji w ramach VI Festiwalu Krainy Kanału Elbląskiego.
Kanał Elbląski to najdłuższy odcinek żeglowny w Polsce i niekwestionowane dzieło sztuki inżynieryjnej, a także fenomen epoki w której został zbudowany. Różnica poziomów wody na kanale wynosi około 100 metrów, a jego oryginalność polega na tym, że tradycyjne śluzy zostały zastąpione pięcioma pochylniami. Projektantem i budowniczym był Georg Jacob Steenke, inwestorem król Prus Fryderyk Wilhelm II Hohenzollern.
W 2011 roku Kanał Elbląski, decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, został wpisany na listę Pomników Historii. Dołączył tym samym do obiektów o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Teraz wreszcie doczekał się remontu. Modernizacja Kanału Elbląskiego rozpoczęła się w 2011 roku. Jej koszt sięga 115 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 48,4 mln zł - Ostatnie prace na Kanale Elbląskim mają zakończyć się pod koniec roku, aby w maju przyszłego roku wodniacy mogli korzystać z całego szlaku - mówi Halina Czarnecka, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Zakończono już prace remontowe na czterech śluzach: Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś; wykonano także umocnienie linii brzegowej i odmulanie niektórych odcinków szlaku.
Najwięcej prace czekało na budowniczych na 5. pochylniach: Buczyniec, Kąty, Olesnica, Jelenie i Całuny. Remont obejmuje tu m.in kompleksową odbudowę wszystkich elementów i urządzeń i odbywa się w zakresie części hydrotechnicznej, mechanicznej, torowisk, instalacji elektrycznej, sanitarnej, architektonicznej czy łączności radiowej. I tak np. na pochylni Buczyniec powstanie m.in nowa Izba Historyczna Kanału Elbląskiego. Budynek będzie miał trzy kondygnacje i w swojej formie i proporcjach będzie nawiązywał do istniejącego budynku Nadzoru Wodnego, tworząc z nim jedno wnętrze urbanistyczne i będący z nim w ścisłej relacji przestrzennej - Ostatnie zadania związane z rewitalizacją Kanału Elbląskiego na odcinku pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny zakończą się pod koniec roku - dodaje pani dyrektor.
Prace rewitalizacyjne na pochylniach przedłużyły się, gdyż wykonawca natrafił na trudności, których nie przewidziano. Po spuszczeniu wody okazało się, że część XIX-wiecznych urządzeń jest w gorszym stanie niż się spodziewano, zaś dokumentacja zabytkowego kanału była niekompletna lub rozproszona po muzeach.
Rozpoczęły się także procedury mające umożliwić wpisanie Kanału Elbląskiego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jednak postępowanie z tym związane może potrwać nawet kilka lat.
KIEDY powstanie Żegluga wodna w Elblągu z nowymi statkami i wyprze te złomy z Ostródy.
nie powastanie....u nas nawet jak unia wylozy na cos kase to nie zawsze ma wymierny efekt...poza tym miasto nie potrafi imptrez organizować tylko każdy sam aby było fajnie////a żaden prywaciarz się nie zdecyduje no może wójt