W lipcu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał decyzję środowiskową dla budowy Obwodnicy Wschodniej miasta Elbląga. Procedura wydawania decyzji trwała ponad rok. Czy oznacza to, że inwestycja w końcu otrzymała zielone światło do realizacji? Niestety na razie nic na to nie wskazuje. Największym problemem mogą być same koszty budowy, które szacowane są w dziesiątkach milionów złotych.
O potrzebie budowy obwodnicy wschodniej miasta mówi się od kilkunastu lat. Nowa trasa miałaby odciążyć zakorkowany zwłaszcza w godzinach szczytu, wąski ciąg ulic Łęczycka - Bema – Kościuszki. Rozpatrywano wiele wariantów przebiegu obwodnicy, łącznie z tunelem pod Gęsią Górą czy estakadą nad osiedlem Przy Młynie. Do dziś nie ma ostatecznej odpowiedzi, w jakim wariancie realizowana ma być obwodnica.
Ten mamy poznać jesienią tego roku, kiedy to zakończą się prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej budowy Obwodnicy Wschodniej. Jej wykonaniem zajmuje się Biuro Projektowo-Konsultingowe Kontrakt Sp. z o.o. z Gdańska. Dokumentacja powstaje w ramach realizacji projektu „Europark – przygotowanie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych etap II”. Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej wraz ze studium wykonalności i raportem oddziaływania na środowisko naturalne dla Obwodnicy Wschodniej. Łączny koszt dokumentacji projektowej to 793 tys. zł.
Umowę na wykonanie pełnej dokumentacji podpisano w styczniu 2012 r. Wstępnie termin jej opracowania określono na listopad 2012 r. Z uwagi na wydłużoną procedurę przetargową związaną z procesami odwoławczymi, Gmina Miasto Elbląg wystąpiła do Instytucji Zarządzającej o wydłużenie terminu realizacji projektu do maja 2013 r. Niestety także i tego terminu nie udało się dotrzymać.
- Obecnie Projektant wystąpił o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, m.in. na odprowadzenie wód opadowych z projektowanej Obwodnicy. Termin wykonania dokumentacji Obwodnicy Wschodniej ustalony jest do 25.10.2014 r. - informuje Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Węzeł Terkawka czy węzeł Wschód?
Jak dowiedzieliśmy się w Departamencie Rozwoju, Inwestycji i Dróg elbląskiego ratusza, dokumentacja projektowa Obwodnicy Wschodniej Elbląga realizowana jest w oparciu o przebieg ustalony w 2012 roku przez ówczesne władze. Obecnie obowiązująca koncepcja zakłada, że trasa miałaby rozpoczynać się na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Królewieckiej, a kończyć się tuż przy węźle Elbląg Wschód na ul. Pasłęckiej. Obwodnica ma omijać Górę Chrobrego od północy.
- Obwodnica Wschodnia zaczynać się będzie od skrzyżowania z ul. Królewiecką w okolicach Szpitala Wojewódzkiego. Przebudowie ulegnie układ drogowy w tym rejonie, tj. zakres opracowania obejmie przebudowę skrzyżowań ul. Piłsudskiego, ul. Legionów i ul. Królewieckiej oraz skrzyżowania ul. Kościuszki, ul. Królewieckiej z Obwodnicą Wschodnią – informuje Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg. - Obwodnica Wschodnia będzie przebiegać po śladzie ul. Marymonckiej odbiegając od tego śladu w kierunku południowym omijając polanę z wiatami, następnie krzyżuje się z ul. Sybiraków, a potem omija po północnej stronie Górę Chrobrego i stoki narciarskie. Następnie biegnie równolegle do ul. Wschodniej i przecina się z ul. Łęczycką. Dalej Obwodnica Wschodnia przebiegać będzie w kierunku południowym albo przez węzeł Terkawka albo przez węzeł Wschód.
Z informacji jaką przekazano nam w Departamencie Rozwoju, Inwestycji i Dróg, wynika więc, że miasto wciąż rozpatruje dwa warianty podłączenia obwodnicy do dróg ekspresowych nr 7 i 22. Według pierwszego wariantu droga miałaby łączyć się z drogą wojewódzką nr 500 na wysokości ogródków działkowych przy ul. Pasłęckiej. Z kolei druga opcja mówi o budowie nowego węzła Terkawka na drodze S-22.
- Zamierzeniem projektowym było skomunikowanie Obwodnicy Wschodniej z drogą ekspresową S-22. Powyższe wymaga jednak uzgodnień-porozumień z Zarządcą drogi S-22, tj. Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Na dzień dzisiejszy nie doprowadzono do konkretnych porozumień z GDDKiA – mówi Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Obwodnica z decyzją środowiskową. Co dalej?
Niedawno, bo 9 lipca br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. "Budowa Obwodnicy Wschodniej miasta Elbląga wraz z jej powiązaniem z istniejącym układem komunikacyjnym w ramach projektu EUROPARK - przygotowanie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych etap II - budowa drogi G2/2 i G1/2". Cała procedura trwała ponad rok.
Kiedy więc zmotoryzowani elblążanie mogą spodziewać się rozpoczęcia tej inwestycji? Wszystko na to wskazuje, że nie w tym, ani kolejnym roku.
Pierwszym etapem realizacji obwodnicy miała być budowa ulicy Wschodniej-bis o długości około 920 m. Droga miała przebiegać równolegle do istniejącej ul. Wschodniej, na odcinku od ul. Łęczyckiej do ciągu stanowiącego przedłużenie ul. Chrobrego w rejonie Leśniczówki Dębica. W sierpniu 2012 r. miasto wybrało nawet wykonawcę tej inwestycji – firmę Skanska. Realizacja tego odcinka, łącznie z wykonaniem projektu budowlanego, miała kosztować ponad 7 mln zł (z czego 5 mln zł stanowić miało dofinansowanie unijne). W tym roku nowe władze Elbląga zdecydowały jednak, że miasta nie stać na tę inwestycję, a dofinansowanie zostanie zwrócone do marszałka województwa.
Nie wiadomo więc jakie będą dalsze losy projektu Obwodnicy Wschodniej Elbląga. Wiadomo za to ile mniej więcej kosztować będą ewentualne odszkodowania za przejęcie terenów pod budowę obwodnicy.
- Wstępny szacunek odszkodowań za tereny konieczne do realizacji przedmiotowej inwestycji wynosi około 9 mln zł – informuje Łukasz Mierzejewski z elbląskiego magistratu. - Dopiero po opracowaniu dokumentacji i wykonaniu kosztorysów inwestorskich będziemy znali całą wartość inwestycji w tym środków finansowych na wykupienie terenów na realizację inwestycji. Mając na względzie powyższe, obecnie nie można realnie określić terminu wykonania Obwodnicy Wschodniej.
Trzeba bylo siegnac do planow niemieckich i wszystko byloby jasne bo samemu to juz nawymyslaliscie (kosciuszki z rowerami pod prad - jakim trzeba byc idiota aby na to wpasc ?).
Jak się kasę oddaje to nie ma co myśleć i pisać o inwestycji. Nikt nie będzie wciskał kasy po raz kolejny.
na zachodzie juz dawno obwodnica by powstala.A u nas masa urzedasow musi wziasc lapowke a potem trzeba jeszcze lewe przetargi zrobic i dlatego to sie ciagnie w nieskonczonosc
... nie bedzie musiał nic płacićza swoją obwodnicę. U marszałka wojew. Jacka Protasa spotkali się prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz i dyrektor olsztyńskiego oddz. GDDKiA Marian Nicewicz. Koszt ok. 37 km obwodnicy to 1,4 mld zł. J. Protas ma na lata 2014-20201,7 mld z Reg. Programu Operacyjnego województwa. Poza tym rząd może przeznaczyc 2,1 mld zł na drogi s51 i s16. Droga ma byc wypasiona, dwujezdniowa, z węzłami szeroko wytyczonymi a nie jakimiś tam typu Elbląg-Wschód. A jakie sliczne mosty, wiadukty, w tym wiszące!!! Warmińsko mazurskie zmniejsza dystans, tu też jest już jak w Europie. Wystarczy jedynie przyjechać do Olsztyna, bo z innych miejsc jakoś k.... tego nie widać!!!
jak mówią plany niemieckie?
do a tymczasem olsztyn , ten twój olsztyn to dziura ozonowa , ciesz się nią i tym warmińsko-mazurskim ale na swoich portalach a od naszego Elblążkowa to z dala bo my i tak was nie trawimy , a pomorskie i GD. naszym celem. pozdro NE.
... mają głeboko w dziurze ozonowej wpisy w rodzaju tego OLX. Jak na razie, to oni a nie my w Elblagu trawią nas i budżet województwa. Nam nie zostaje prawie nic do strawienia. Ale byc może jeśli nasza swiadomość jest taka jak u OLXa to może po prostu sami sobie tak robimy, że nas golą? Az strach pomysleć co z nami zrobi Gdańsk gdy się znajdziemy w pomorskim skoro takie - jak się u nas twierdzi - szuwarowe i bagienne głupki roluja tych dumnych, inteligentnych i mądrych Elblążan jak chcą?
A tymczasem olsztyn... dalej nas okrada.
Referendum i pa bagna!!!!!!!!!!!!!!!Elbląg do Pomorza!!!!!!!!!!!!!!
Pan Wilk boi się każdej większej inwestycji. Woli płacić odszkodowania, zwracać pieniądze już otrzymane. Dokładnie tak samo postępował Kaczyński jak rządził. Oni stagnacja, marazm, brak rozwoju mają wypisane na swoich sztandarach.