Podczas grudniowej sesji Rady Miejskiej jedna z interpelacji radnego Ryszarda Klima (SLD) dotyczyła terenu przy ul. Pilgrima, czyli tak zwanego przez mieszkańców "terenu po Porto 55". W odpowiedzi dostał zapewnienie, że inwestor podtrzymuje chęć wywiązania się z umowy zawartej z Miastem.
Historia z szumnie zapowiadaną budową centrum handlowo-rozrywkowego Porto 55 rozpoczęła się cztery lata temu, kiedy to duński inwestor Sjaelso Poland Sp. Beta z o.o. przedstawił swoją wizję zagospodarowania przestrzennego tego terenu. Zdania mieszkańców były podzielone. Jedni byli zachwyceni, że w końcu w Elblągu powstanie (poza CH Ogrody) centrum handlowe, inni kręcili nosem twierdząc, że to nie miejsce na tego typu inwestycje. Bez względu na opcję, wizja nawet 100 nowych sklepów, a co za tym idzie wielu miejsc pracy oraz większego wyboru towarów była szeroko omawiana przez elblążan.
Pod koniec grudnia 2012 r. temat ten po raz kolejny został poruszony podczas sesji. Interpelacja radnego Ryszarda Klima dotyczyła kwestii zagospodarowania terenu pomiędzy dawną Spyżą a Biedronką.
Przypomnijmy, że 14 maja 2010 r. została zawarta umowa między Gminą Miasta Elbląg, ESM Sielanka oraz inwestorem zewnętrznym Slaelso Poland Beta Sp. z o.o., w której inwestor zobowiązał się m. in. do przebudowy ul. Pilgrima, budowy 59 miejsc postojowych w obszarze ulic Zajchowskiego, Bażyńskiego i Pilgrima oraz sfinansowanie kolejnych 10 miejsc postojowych zaprojektowanych w tym obszarze przez ESM Sielanka. - Do dnia dzisiejszego inwestor zewnętrzny wykonał prace budowlane związane z przełożeniem sieci uzbrojenia podziemnego z terenu przeznaczonego pod centrum handlowo-rozrywkowe - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Adama Witka na interpelację radnego. - Miasto przygotowało dokumentację projektową dostosowującą parametry ul. Nowowiejskiej oraz skrzyżowania jej z ul. 12 Lutego z Teatralną i Królewiecką do prognozowanego ruchu związanego z funkcjonowaniem Porto 55.
Według umowy Slaelso jest zobowiązane do zapłacenia 2 mln zł netto dofinansowania do tej inwestycji. - Rozpoczęcie robót związanych z przebudową układu drogowego w tym obszarze, tj. fragment ul. Nowowiejskiej wraz ze skrzyżowaniem tej ulicy z ul. 12 Lutego - Teatralną - Królewiecką planowane są do realizacji w roku 2013 z zakończeniem do czerwca 2014 - czytamy dalej w odpowiedzi na interpelacje. - Przebudowa ul. Nowowiejskiej w zakresie realizowanym przez Miasto obejmuje m. in. zmianę lokalizacji skrzyżowania z ul. Pilgrama. Powyższe jest z projektowanym przez inwestora zewnętrznego wjazdem na parking podziemny obsługujący centrum handlowe oraz potrzebą przebudowy ul. Pilgrima, co zostało ujęte jako zobowiązanie inwestora Porto 55 w zawartej umowie.
Jak zapewnia wiceprezydent Adam Witek, niejednokrotnie kontaktował się on z inwersorem w celu uzyskania konkretnych informacji dotyczących kontynuowania dalszych prac. - Z uzyskanych informacji wynika, że Firma Sjaelso Poland jest na etapie rozmów z inwestorami - partnerami biznesowymi oraz podtrzymuje wywiązanie się ze wszystkich zobowiązań wynikających z umowy - wyjaśnia wiceprezydent Witek. - Poinformowałem inwestora zewnętrznego o planowanym harmonogramie robót drogowych w obszarze ul.
Nowowiejskiej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Pilgrima i wezwałem do podania ostatecznego harmonogramu i zakresu prac w tym obszarze, celem skoordynowania robót budowlanych. Z uwagi na zmianę lokalizacji skrzyżowania ul. Nowowiejskiej z ul. Pilgrima inwestor został zobowiązany do przedstawienia rozwiązań, określenia terminów oraz realizacji przebudowy ul. Pilgrima gwarantujących zachowanie dostępności do terenów przyległych, poprawę stanu nawierzchni ulicy oraz skoordynowanie tych robót z planowaną w roku 2013 przebudową fragmentu ul. Nowowiejskiej. Jednocześnie informuję, że inwestor zewnętrzny był kilkakrotnie wzywany i wykonywał roboty remontowe na ul. Pilgrima, które do czasu przebudowy tej ulicy umożliwiają korzystanie z tej ulicy w istniejącym układzie.
Jak tą odpowiedź ocenia radny? - Widać, że jakieś działania były podejmowane, ale smuci mnie ta niemożność - mówi radny Ryszard Klim. - Jest to niemożność, którą ja uogólniam też na inne sprawy drogowe. Nie trafia do mnie ta odpowiedź. Nie chcę być tym, który ciągle dopytuje, ale my te nasze interpelacje powielamy w nieskończoność. Nawet w tej chwili zastanawiam się, czy na najbliższej sesji do kilku spraw nie wrócić. Rozumiem, że są środki prawne wynikające z umowy, ale to nie może być tylko prośba z naszej strony. Tworząc umowy zamieszczane są stosowne klauzule, które mówią o ewentualnych konsekwencjach. Walczyliśmy dłuższy czas o wjazd na Nowowiejską i w końcu trochę polbruku wyłożono, ale to też długo trwało. Mnie wciąż martwi ta niemożność sfinalizowania celu ostatecznego. Powinniśmy być po prostu stanowczy. Nie wiem kto stworzył tą umowę, ale uważam, że umowy dają możliwość wyciągania konsekwencji, ale my jesteśmy w tym wszystkim jacyś niemrawi.
Radny zapowiada, że podczas lutowej sesji sam oceni prace radnych i władz miasta. - Prezydent się kaja i zapowiada lepsze działania, a ja natomiast widzę kolejność jeszcze lepszych działań po stronie Rady Miejskiej, która zasnęła na te ostatnie dwa lata. Będę w tym duchu dawał swoje oświadczenie - mówi Ryszard Klim. - I w kontekście referendum. Wszyscy chowają się, a to trzeba mówić, że zasłużyliśmy na coś, kara będzie i trzeba wyciągnąć wnioski, bo tu chodzi o Miasto, o poprawę działania Rady Miejskiej, tej, czy następnej. Po prostu jest to najsłabsza kadencja ze wszystkich pod każdym względem. Tak to oceniam.
bardzo słusznie, że nie przebudowują tej ulicy, jest kryzys światowy i nawet małointeligentni ludzie wiedzą, że w nie należy jej przebudowywać w kryzysie, no cóż jak ktoś umie jeździć autem tak jak ja, nie widzi problemu, awanturnik zaś zawsze znajdzie problem
Przebudowa zostanie zlecona na bank firmie Eurovia która od lat planowo , z pełna kulturą budowlana i bezpieczeństwem wykonuje wszystkie modernizacje układu drogowego w Elblągu.
Ma Pan Klim rację, najsłabsza kadencja od 1990 roku, tylko ruchy pozorne a faktyczne to kontynuacja planów Słoniny, nie zawsze racjonalna
Nowaczyk zamiast jechac do Dubaju powinien wsiąść w swoja limuzyne i jechac na umówione spotkanie do Sjaelso i tam pokazać jak potrafi dyskutować. Słonina jeździł do Wawy kilkakrotnie by dworzec elbląski wyglądał jak wygląda.
Jaki Prezydent ( ze swoją niekompetentną świtą ) i rada Miasta takie egzekwowanie od inwestora zadośćuczynienia za straty i wizerunek miasta. !!!!!!! Tak będzie zawsze jak Prezydent jest słaby. !!!!!!!! Radzie miasta także na niczym ( oprócz własnych interesów ) nie zależy. Słaby Ratusz, słaba Rada = Beznadziejny bez przyszłości Elbląg.
Bardzo prosze nie podszywać się pod mój nick, ja jestem za tą inwestycją, zarówno drogową jak i Porto55!;)
proszę nie wierzyć podrabianemu Politologowi prawdziwemu,
POlitolog to typowy POwiec ktory uwaza ze dziurawe drogi nie sa niczym zlym, dzieki takim ludziom polska jest tzrecim swiatem i cofa sie do tylu, takich ludzi nalezy likwidowac, nie tylko odsywac od wladzy ale i wydalac z kraju bo dzialaja na szkode panstwa, kiedys takich ludzi by linczowano i wieszano a dzis? a dzis jest samowolka. moze jarek kaczynski wprowadzi spowrotem kare smierci za czym bede glosowal. POlitolodzy pod pluton egzekucyjny! a nowaczykowi nawet ci z sjelejsjo sraja na twarz a on udaje ze to pada deszcz. co to za gospodarz ktory pozwala jakims obcokrajowcom zniszczyc centrum miasta i nie domaga sie napray? ten parking przy biedronce wyglada jak po nalocie bombowcow. wstyd nowaczyku! straszny z ciebie niechluj! jest kryzys wiec po co nam az 3 wiceprezydentow?
cofa sie do tylu ?? a można cofać się do przodu ??
gdy POwiec nie ma argumentow,lub poprostu nie wie co powiedziec, zaczyna wtedy szukac bledow w stylistyce zdania w gramatyce,interpunkcji i ortografi