Temat braku miejsc postojowych w naszym mieście spędza sen z powiek wielu Elblążanom. Miasto chce niwelować te problemy. Przy stacji Elbląg-Zdrój ma powstać bezpłatny i ogólnodostępny parking. Prace budowlane w tym miejscu będą mogły ruszyć jednak dopiero wtedy, gdy radni uchwalą zmiany w miejscowym planie zagospodarowania terenu. Jesienią, Miasto znalazło najemcę na niezabudowaną działkę, tym razem przy Alei Piłsudskiego. Plac o powierzchni 2300 m kw, ma być dzierżawiony pod kolejny parking. Planowano również zbyć działkę przy ul. Krótkiej, przy hotelu Galeona. Teren ten miał w przyszłości posłużyć za parking wielopoziomowy. Plany te jednak, jak na razie, spaliły na panewce.
Jeszcze w 2009 roku prognozowano, że w Elblągu brakuje 40 tysięcy miejsc parkingowych. Tymczasem według danych Urzędu Miejskiego w Elblągu średnio w roku przybywa 5 tysięcy samochodów. Władze miasta muszą rozwiązać ten problem dosyć szybko. Dramatycznie wygląda bowiem sytuacja w centrum i na Starym Mieście. Tam braki miejsc parkingowych są najbardziej odczuwalne.
To, że o wolne miejsce do zaparkowania w Elblągu jest trudno, wie każdy zmotoryzowany mieszkaniec naszego miasta. Dochodzi do sytuacji, że kierowcy wykorzystują każde wolne miejsce, każdy skwer, byleby tylko, w miarę i zgodnie z prawem, postawić „gdzieś” swoje auto. Sytuacja niekorzystnie odbija się na kierujących, jak również na mieszkańcach. Główną ich bolączką jest robienie sobie z drogi wewnętrznej (osiedlowej) darmowego parkingu przez kierowców pojazdów. Taka sytuacja trwa nieskończenie od wielu lat choćby na ul. Mącznej, gdzie o problemach mieszkańców tej ulicy, pisaliśmy niejednokrotnie.
Dlatego Miasto poszukuje kolejnych rozwiązań, związanych z problemem braku miejsc postojowych w naszym mieście. Magistrat od pewnego czasu zaczął tak gospodarować zasobami komunalnymi, aby część z nich przeznaczyć pod budowę parkingów. Tak było m.in z działka przy ul. Krótkiej, którą po sprzedaży planowano zagospodarować pod kolejny parking.
Nieruchomość o łącznej powierzchni 0,33 ha położona jest w centrum Elbląga, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, Hotelu Galeona i Parku Planty. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, teren ten ma być przeznaczony pod zabudowę usługową. W ramach ustalonego przeznaczenia Miasto chciało, aby potencjalny inwestor wykonał tu obiekt usługowy, mieszczący centrum usługowe z wielopoziomowym parkingiem.
Wysokość planowanego obiektu miała mieć IV kondygnacje, t.j. ok. 16 metrów wysokości. Mieścić się w niej miało 200 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z wjazdem od ul. Krótkiej.
Dwukrotnie już Miasto próbowało zbyć tę działkę. Pierwszy przetarg zakładał jej sprzedaż za 650 tys. zł, drugi - w którym cenę tego terenu obniżono do 585 tys. zł, także zakończył się fiaskiem. Data trzeciego przetargu, w którym elbląscy urzędnicy będą próbowali sprzedać ten teren, nie jest jeszcze znana.
W tym miejscu jednak pojawia się zasadnicze pytanie o to, czy czterokondygnacyjny parking, z nowoczesną bryłą, to obiekt odpowiedni, by znaleźć się w miejscu zabytkowej pierzei miasta? Stojący w sąsiedztwie budynku Poczty Głównej i elbląskich kamieniczek?
Czy swoją konwencją i przeznaczeniem parking ten będzie się wpisywał w jedną z najbardziej reprezentacyjnych części Elbląga, jaką jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy drogi 503 (i mamy nadzieję, że po jej zakończeniu) był Plac Słowiański ze swoją historyczną linią zabudowy? Miejsce łączące tereny Starego i Nowego Miasta, z przepiękną, dawną pierzeją neoklasycystyczną i secesyjną, tworzący niejako podstawy "salonu miejskiego" Elbląga i bedący jego dominantą?
Przyznaję, że mało parkingowo teren ten mi się maluje. Bardziej oczekiwałbym tam zabudowy nawiązującej stylem do kamienicy, która się tam zachowała. Szczególnie wziąwszy pod uwagę, że w czasie wojny w sąsiedztwie mieścił się Teatr Miejski (tak mi się wydaje), sympatyczniej byłoby ujrzeć tam stylizowaną zabudowę. Parkingi w centrum fajnie byłoby sprowadzić do podziemi. Może rozwiązaniem jest przekazanie terenu chętnemu deweloperowi za symboliczną złotówkę i narzucić pewne rozwiązania stylizacyjne z koniecznością wybudowania podziemnego, ogólnodostępnego parkingu...
Pl. Słowiański był onegdaj placem nazwanym imieniem cesarza. Był najbardziej reprezentacyjnym miejscem z zabudową klasycystyczną i neogotycką (monumentalny ratusz). Teraz jest cieniem dawnego śródmiejskiego salonu ale jeszcze ma szansę odzyskac blask i do tego wcale nie poprzez rekonstrukcję. Tu potrzebny jest mądry architekt, który zaprojektuje nowoczesne i o wysokim standarcie wykończenia budowle mieszkalno-handlowe. Powinne one odtwarzac pierzeje ul. Krótkiej i stanowic fasadę zamykająca plac. Ktoś, kto mysli o zbudowaniu tu budowli garażowej nie czuje zupełnie ducha Elbląga i jak widzę, nie zależy mu na rewitalizacji miejsc, które zubozone w czasie wojny i po niej, intuicyjnie są odbierane przez mieszkańców jako centrum, którego w Elblągu nadal nie ma.
c.d...Pl. Słowiański był i jest węzłem komunikacyjnym, tu należy zlokalizowac zintegrowany węzeł komunikacji miejskiej. Otoczenie tego placu należałoby zabudowac nowocześnie acz z poszanowaniem zastanych budowli, w tym hotelu Arbiter, poczty i Starego Miasta. Partery i pierwsze kondygnacje powinne posłużyc instytucjom rządowym i samorządowym oraz sklepom (w tej części miasta brakuje chociażby marketu o duzej powierzchni ale nie Biedronki), można tu takze umieścic delegatury rozmaitych instytucji wojewódzkich w jednym repezentacyjnym biurowcu. Na parkingi jest sporo miejsca na wyspie spichrzów, obok dawnych magazynów Społem, na placu Wolności czy ul. Drzewnej, a nawet na terenie Zespołu Szkółł przy Rycerskiej, którego boiska mają monstrualne rozmiary i nie są właściwie wykorzystane.
Ale przecież zawsze można wybudować tam parking wielopoziomowy, architektonicznie nawiązując do obiektów położonych w sąsiedztwie. Z Zewnątrz będzie wyglądał podobnie jak te stare budynki i kamienice, a wewnątrz nie będzie mieszkań, tylko parkingi. Proste chyba. Przecież tych samochodów nie będzie widać z zewnątrz.
Teatr miejski nie mieścił się w sąsiedztwie. Był on mniej więcej w miejscu dzisiejszego ZSTI. Przy dzisiejszej ulicy Krótkiej, obok zachowanej kamienicy, gdzie jest Galeona, była resursa mieszczańska (Ressource Humanitas) do której należał też Park Planty. Spotykała się tam elita ówczesnego Elbinga.
Parkingi w Elblągu pilnie potrzebne!. Kto był na zachodzie Europy, w Stanach Zjednoczonych i korzystał z parkingów wie jakie jest to udogodnienie. Parkingi zlokalizowanw są już na przdmieściach, a dojeżdrzający do pracy przesiadają się do komunikacji miejskiej. Parking wielopoźiomowy pilnie potrzebny . Jestem za.
Nie bierzecie pod uwage jednej rzeczy - to jest Elblag. Miejsca na kazdym tego rodzaju parkingu sa platne, a dobrze wiadomo jak chetni do placenia sa mieszkancy Naszego kochanego miasta. Widac to chociazby na wspomnianej ul. Mącznej, na Hetmanskiej -skrawek zieleni przy sklepie sportowym , wcisna sie, zeby tylko nie placic do parkometru, czy na pryklad w dniu wczorajszym przy Gorze Chrobrego -zastawiona ulica byleby tylko nie placic paru zlotych za parking. Lepszym rozwiazaniem bylyby chyba male dwupoziomowe parkingi jak na przyklad przy Pionierskiej - schowany za stacja paliw.
Tu była słynna i przepiękna resurasa. Warto o tym pamiętać.
Architektonicznie można parking obudowac fasadą paryskiego Wersalu, tylko nie o to chodzi... Juz jest jeden projekt budowy takiego parkingu obok Poczty w miejscu b. hotelu Stadt Berlin. Mówimy jednak o rewitalizacji placu Słowiańskiego, o jego ożywieniu a nie o powodowaniu coraz większego bezruchu i marazmu tego miejsca. Parking nie kojarzy się z ruchem. Po pozostawieniu samochodu w garażu jego właściciele udają się do domu. Nie wspomnę o turystach, którzy co, będą zwiedzac centrum miasta zabudowane garażami? To musi byc miejsce dla interesantów i klientów oraz dla kilkuset nowych mieszkańców. Albo chcemy miec prawdziwy plac centralny albo zadowolimy się byle czym, jak to juz nieraz miało miejsce w Elblągu.
Zgadzam się, że warto pokusić się o stworzenie sensownie zagospodarowanego Placu Słowiańskiego i w tej formule należałoby zastanowić się nad innym ulokowaniem parkingu, no chyba, że w ramach możliwości potencjalnego inwestora leży parking podziemny. Teren rewitalizowanego placu powinien objąć swoim zasięgiem także Park Planty wespół z fontannami: przy Pigalaku i na samym Placu Słowiańskim. Zaś w parku można by utworzyć aleje form przestrzennych. Nie napiszę o odbudowie resursy, bo to pewnie mrzonka, ale...rozmarzyłem się. ;) Tak przy okazji dodam, że ciekaw jestem w którą stronę za czas jakiś zmierzy zagospodarowanie Placu Grunwaldzkiego.