Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Korków przy Porto 55 nie będzie - nowa koncepcja przebudowy ulic

17.09.2009, 15:45:13 Rozmiar tekstu: A A A
Korków  przy Porto 55 nie będzie - nowa koncepcja przebudowy ulic

Jak inforuje inwestor nie będzie zagrożenia korkowania się ulic Nowowiejskiej, Królewieckiej, 12 Lutego, Teatralnej, gdy powstanie galeria handlowa Porto 55.  Inwestor – Sjaelso – przy współpracy z Urzędem Miejskim w Elblągu, przygotował  nową koncepcję przebudowy i zmiany organizacji ruchu w okolicy inwestycji. Po wprowadzeniu zmian zaproponowanych przez Sjaelso, miasto ma zyskać  nie tylko nową  galerię handlową, ale również ma znacznie polepszyć się komunikacja drogowa  w centrum Elbląga.

Sjaelso, duński inwestor, który wybuduje galerię handlową Porto 55 w Elblągu, u zbiegu ulic Nowowiejskiej i Królewieckiej (o czym pisaliśmy w artykule: "Galeria Handlowa Porto 55 odkrywa kolejne karty") opracował taki projekt przebudowy i zmiany organizacji ruchu, który rozwiąże problemy komunikacyjne w rejonie inwestycji. W trosce o dogodny dojazd do galerii i komfort okolicznych mieszkańców, Sjaelso ma zamiar partycypować w kosztach realizacji projektu na podstawie przygotowywanej umowy o współpracę z Urzędem Miasta.

- Inwestycja Porto 55 w Elblągu jest przez nas planowana kompleksowo. Mając bogate doświadczenie na rynku deweloperskim w Skandynawii doskonale wiemy, że na sukces inwestycji komercyjnej nie składa się jedynie właściwa lokalizacja, dobrze zaplanowana oferta handlowa i atrakcyjny architektonicznie obiekt. Bardzo ważnym jest również dogodny dojazd - mówi Jan Christensen, Prezes Sjaelso.

Sjaelso przeprowadziło prognozy do 2020 r.

Miasto szukało już wcześniej rozwiązań jak poprawić sytuację komunikacyjną w tym rejonie. Sjaelso postanowiło pomóc władzom Elbląga znaleźć właściwe rozwiązanie.

Dlatego inwestor zlecił badanie przepustowości ruchu kołowego w rejonie planowanej inwestycji dla ruchu samochodowego przewidywanego na rok 2020, a więc niemal 10 lat po otwarciu galerii Porto 55.

- Nowoczesne metody projektowania i analizowania przepustowości  ulic są dziś na tyle rozwinięte, że z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć natężenia ruchu i jednocześnie odpowiednio do tego zaprojektować układy komunikacyjne, a szczególnie przebudowę skrzyżowań. Metody te zastosowano także w przypadku galerii Porto 55. Warto dodać, że od dawna planowaną przez Miasto Elbląg rozbudowę skrzyżowania ulic Nowowiejskiej, Królewieckiej, Teatralnej, 12 Lutego, powiązano z koniecznymi przebudowami wynikającymi z realizacji galerii Porto 55 - informuje inwestor. - Przede wszystkim eksperci przeanalizowali, jak wielki ruch samochodowy może pojawić się w rejonie tego skrzyżowania i następnie do tych wymogów dostosowali jego przeprojektowany układ. Analizy te doprowadziły do opracowania dość radykalnych rozwiązań projektowych - dodaje inwestor.

Propozycja zmian zakłada znaczne poszerzenie jezdni w celu zwiększenia ilości pasów służących do skręcania w prawo i w lewo.

- Te manewry bowiem najbardziej blokują skrzyżowanie. Dlatego też należy dodać dodatkowe pasy skrętu w prawo z ulicy Nowowiejskiej oraz w lewo z ulicy Królewieckiej, ponieważ na tym kierunku przewiduje się największe natężenie ruchu związane z obsługą galerii. Ponadto główny ciąg samochodów będzie miał dwa pasy do jazdy na wprost w kierunkach północ – południe, gdyż tam wciąż intensywność ruchu kołowego będzie największa. Jedną z możliwości zwiększenia przepustowości na skrzyżowaniu jest również instalacja nowoczesnej sygnalizacji świetlnej, która będzie potrafiła dostosować  się do zmiennego w ciągu dnia i tygodnia natężenia ruchu samochodów. Chodzi o to, aby nie zatrzymywać pojazdów na kierunkach zatłoczonych, w sytuacji, kiedy zielone światło będzie pokazywane kierunkom mało zatłoczonym w danym momencie - dodaje Sjaelso.

Inwestor przekonuje, że inwestycja wraz z towarzyszącymi jej usprawnieniami, znacząco poprawi obsługę komunikacyjną tej części miasta. Wszelkie analizy natężenia ruchu samochodowego były bowiem przeprowadzane przy założeniu najgorszego scenariusza, tzn. największego możliwego natężenia ruchu kołowego. Takie założenie przyjęto w obliczeniach i na taką sytuację zaprojektowano układ komunikacyjny, a przede wszystkim skrzyżowań Nowowiejska-Królewiecka-12 Lutego-Teatralna.

- Przy planowaniu Porto 55 jednym z naszych priorytetów stało się wsparcie miasta w staraniach usprawnienia komunikacji drogowej w rejonie inwestycji. Ściśle współpracowaliśmy w tym zakresie z  Zarządem Dróg w Elblągu, Wydziałem Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Elblągu oraz Miejskim Biurem Urbanistycznym, aby stworzyć projekt, który będzie zgodny z planami rozwoju tej części miasta i jednocześnie rozwiąże problemy z korkami nie doraźnie, ale długofalowo – mówi Jan Christensen, Prezes Sjaelso.

Rozwiązania drogowe opracowane przez Sjaelso na podstawie analiz przeprowadzonych przez Zakład Inżynierii Ruchu (ZIR) z Bytomia zostały dodatkowo poddane ocenie niezależnej jednostce – Uniwersytetowi Technologiczno-Przyrodniczemu w Bydgoszczy. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska stale współpracuje z Urzędem Miasta Elbląga i opracowuje projekty dla całego miasta, stąd tamtejsi specjaliści mogli zweryfikować przedstawione im rozwiązania na tle całego miasta i z uwzględnieniem strategii bezpieczeństwa ruchu kołowego.

Pan  dr inż. Jacek Chmielewski, po zbadaniu projektu Sjaelso przy zastosowaniu innych metod badań przepustowości niż pracownia ZIR, stwierdził, że:

„ Z przeprowadzonych analiz symulacyjnych ruchu drogowego, które umożliwiły określenie natężeń ruchu drogowego na analizowanym skrzyżowaniu dla okresu prognozy do roku 2020, wynika, iż w przypadku przebudowy analizowanego skrzyżowania Nowowiejska – 12 Lutego – Teatralna, a w szczególności budowy dwóch pasów lewoskrętu w relacji 12 Lutego – Nowowiejska, przy założeniu sterowania skrzyżowania sygnalizacją świetlną o długości cyklu Tc=100 sek, skrzyżowanie charakteryzować się będzie II poziomem swobody ruchu (w czterostopniowej skali, gdzie I – oznacza warunki bardzo dobre, IV – bardzo złe), co dla obszaru centrum miasta jest wynikiem całkowicie akceptowalnym”.

Więcej naziemnych miejsc parkingowych

Ponadto modernizacji skrzyżowania Nowowiejska-Królewiecka-22 Lutego-Teatralna i budowie Porto 55 towarzyszyć będzie likwidacja parkingu istniejącego dziś przy ul. Pilgrima w sąsiedztwie budynku Biedronki. Miejsc parkingowych w okolicy jednak nie zabraknie. Przede wszystkim z myślą o okolicznych mieszkańcach, planowane jest odtworzenie utraconych miejsc postojowych nieco dalej przy ulicy Pilgrima oraz uporządkowanie istniejących. Po zastosowaniu wszystkich tych zmian liczba miejsc parkingowych w tej okolicy wzrośnie. Inwestor przekonuje ponadto, że mieszkańcy nie muszą się też martwić, że klienci galerii Porto 55 będą zajmować naziemne miejsca parkingowe przy okolicznych blokach, gdyż w samej galerii znajdzie się duży parking podziemny, który będzie służyć zarówno pracującym w tym obiekcie, jak i klientom odwiedzającym go dla zakupów, wizyt w restauracji lub kawiarni, czy w centrum rekreacji.

Podsumowując, plany przeprojektowania układu komunikacyjny w rejonie Porto 55 mają doprowadzić do zwiększenia przepustowości, co spowoduje, że  warunki  obsługi komunikacyjnej ulegną znaczącej poprawie. Ponadto inwestor zapewnia, że lokalizacja inwestycji w środkowej części miasta spowoduje też, że wielu mieszkańców Elbląga będzie przyjeżdżać do galerii środkami komunikacji miejskiej (autobusami i tramwajami), nie zwiekszając ruchu kołowego. Kolejną zaletą zmian w rejonie Porto 55 ma być zwiększenie ilości miejsc parkingowych, których brakuje w centrum miasta. Co również niezwykle ważne, realizację tych nowych rozwiązań drogowych planuje się przed otwarciem galerii Porto 55.

MB

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (10)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ zax
    Czwartek, 17.09

    Przejścia dla pieszych podziemne albo nad jezdnią także znacząco wpłynęły by na poprawę ruchu kołowego i bezpieczeństwo pieszych na tym skrzyżowaniu.

  2. 2
    0
    ~ Harry
    Czwartek, 17.09

    fajnie to wyglada :D jeszcze warto dodac ze przeciez tramwaj nie bedzie juz jezdzil krolewiecka do starowki tylko przez 12 lutego wiec tez bedzie lepiej bo nie bedzie przecinal drogi, poza tym bez przesady z tymi korkami, nowowiejska szeroka w poki co niewielki ruch, a poza tym zyjemy w miescie - jak ktos chce miec cisze spokoj i brak korkow to na wioche won !

  3. 3
    0
    ~ intz
    Piątek, 18.09

    render w wiekszej rozdzielczosci by sie przydal ;p

  4. 4
    0
    ~ mieszkaniec
    Piątek, 18.09

    No ciekawe kiedy w koncu zaczną budowe. Pierwsze plany rozpoczecia tej inwestycji to Marzec tego roku

  5. 5
    0
    ~ ciekawy
    Piątek, 18.09

    Już budują to ???

  6. 6
    0
    ~ Lucas
    Piątek, 18.09

    Pierwsze plany zakładały budowę jeszcze w tym roku. Jednak Urząd Miejski zwlekał z opracowaniem planu zagospodarowania tej części miasta no i inwestor musiał czekać. Teraz inwestor czeka, aż radni przyjmą na sesji plan zagospodarowania. Dzięki naszym władzom budowa pewnie ruszy w przyszłym roku. Dobrze, że Sjaelso zdecydowało się też przy okazji finansować zmiany w układzie komunikacyjnym. To dobrze świadczy o Duńczykach. Mogliby się wypiąć - działkę w końcu kupili od prywatnego właściciela. Jednak widać, ze nie chcą tylko brać ale i dac coś od siebie Elblągowi

  7. 7
    0
    ~ az
    Piątek, 18.09

    Działke kupili od "prywaciarza"? NIemożliwe, to w Elblągu trawniki są prywatne?

  8. 8
    0
    ~ ania
    Piątek, 18.09

    A gdzie zjazdy na parkingi? Tam będzie największy korek jak zawsze...

  9. 9
    0
    ~ elblążanin
    Niedziela, 20.09

    a ja cieszę się niezmiernie że budują tą galerię bo niedaleko mieszkam i moje mieszkanko będzie więcej warte ;)

  10. 10
    0
    ~ elblążanka
    Wtorek, 22.09

    Najlepiej polikwidować wszystkie miejsca z zielenią i tylko budować budynek na budynku.Beznadzieja.Może by polikwidować puste hale z których nikt nie korzysta i tam budować Galerie a co z Centrum Handlowym które miało być wybudowane w miejscu "Kina Syrena"??

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0114350318909