Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Wybudowanie S7 przed EURO 2012 okaże się nierealne?

10.09.2008, 14:00:20 Rozmiar tekstu: A A A
Wybudowanie S7 przed EURO 2012 okaże się nierealne?

Kierowcy czekający z nadzieją na powstanie ekspresowej drogi S7 po raz kolejny będą mieli powody do narzekania. Okazuje się bowiem, że GDDKiA może nie zdążyć z zakończeniem budowy „ekspresówki” przed EURO 2012.

Domysły takie wynikają z przeprowadzonego ostatnio przez Najwyższą Izbę Kontroli nadzoru nad działaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz rozliczenia dotychczasowych etapów budowy drogi.

Na początek krytyka NIK
W ocenie NIK przy kontynuacji obecnego trybu działania i utrzymywania dotychczasowej struktury instytucjonalnej GDDKiA, wykonanie przyjętego przez Rząd „Programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2008-2012” może okazać się nierealne.

GDDKiA nie jest w stanie podołać zadaniom
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia GDDKiA pod względem przygotowania organizacyjnego i kadrowego do skutecznej realizacji nałożonych na nią zadań jak również wykonywania zadań z zakresu pełnienia funkcji zarządu dróg krajowych (w tym budowy nowych dróg) i pełnienia funkcji organu zarządzającego ruchem na tych drogach.

Kontrola wykazała również brak ekspertów
Co ciekawe, struktura instytucjonalna GDDKiA nie zmieniła się istotnie od 2002 roku, mimo że od tego czasu zadania jej zostały zwiększone. Organizacja nie została dostosowana do pełnienia wszystkich nałożonych zadań. Można wyliczać tutaj wiele punktów, m.in.: brak wystarczającej kadry specjalistów przygotowujących i realizujących przedsięwzięcia drogowe. Podstawowym problemem była jak zwykle nie konkurencyjność wynagrodzeń w stosunku do przedsiębiorstw budownictwa drogowego.

Również fundusze Unijne zostały zatracone
Wiele zadań było i nadal jest realizowanych z istotnymi zadaniami, czemu zaraz przyjrzymy się rozpatrując odcinek S7. W konsekwencji nie wykorzystano w całości środków finansowych pochodzących z budżetu państwa, Krajowego Funduszu Drogowego i środków Unii Europejskiej. W Ministerstwie Infrastruktury nie wprowadzono dodatkowo procedur określających obowiązki poszczególnych departamentów kontrolujących efekty pracy GDDKiA.

Do tego wszystkiego budowę nowych dróg utrudniał również brak ciągłości rządowych programów budowy autostrad. Nie funkcjonował jeden program realizowany niezależnie od zmian rządowych.

NIK ma pomysł na rozwiązanie tych problemów
NIK wniósł do MI ocenę, że dobrym rozwiązaniem było by rozdzielenie finansowania budowy dróg, utrzymania dróg oraz od przygotowania procesu inwestycyjnego. Wówczas powstałyby trzy fundusze, które zajęłyby się kolejno:
1. przygotowaniem inwestycji (budżet państwa),
2. budową dróg (Krajowy Fundusz Drogowy),
3. utrzymaniem dróg (budżet państwa).

Opóźnienia na S7 z Gdańska do Elbląga
W chwili obecnej na całej długości wyznaczonej trasy S7 są cztery etapy projektowe, gdzie istnieją opóźnienia. Jednym z nich jest odcinek drogi z Koszwał (droga krajowa nr 7) do Elbląga (węzeł Kazimierzowo). Przytoczony odcinek ma długość 41,5 kilometra. Opóźnienie polega na braku Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego, które miało być już gotowe w lipcu br.

Są jednak etapy, gdzie jeszcze nie ma opóźnień
Najciekawiej wygląda sprawa z odcinkiem Elbląg (węzeł Kaziemierzowo) – Pasłęk (węzeł Raczki), bowiem tutaj rozpoczęła się już procedura przetargowa, która ma potrwać do października. Wówczas dowiemy się, kto będzie wykonawcą tego prawie 15-kilometrowego odcinka.

Dobrze przedstawia się też na chwilę obecną sytuacja na odcinku Elbląg (od węzła Elbląg-Wschód) do Olsztynka (droga S-51). Na tym etapie trwają oczekiwania na Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Na odcinkach Pasłęk-Miłomłyn i Miłomłyn-Olsztynek decyzja ma pojawić się do końca września, natomiast sama obwodnica Ostródy (dk nr 16) ma na to czas do lutego 2009 roku. Sprawdzimy, czy i w tym przypadku nie będzie poślizgów w czasie.

Czy GDDKiA jest w stanie wybudować S7?
Takie pytanie dzisiaj padło na wspólnej konferencji prasowej NIK i GDDKiA. Wszyscy kierowcy korzystający z dk nr 7 mają nadzieję, że tak, bo Elbląga głównie dotyczyć będzie budowa tylko S7, z której większość kierowców byłaby zadowolona.

Ostatniego dnia lipca br. zakończone zostały prace na dk nr 22 od Elbląga (w. Elbląg-Wschód) do Grzechotek. Ten projekt udało się wykonać zgodnie z planem, chociaż wielu mieszkańców pobliskich drodze wsi narzeka, że muszą przejechać do wybranego miejsca dłuższą drogę niż wcześniej. I weź tu Polaku dogódź wszystkim...

Milan

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (2)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ Monastyr
    Czwartek, 11.09

    Droga -22, Nie chodzi o to aby dogodzić wszystkim , ale jak jest to przyjete w demokracji przynajmniej większości. W tym przypadku chyba nikt się nie pokusił o to aby tak uczynić. Nielogiczność rozwiazań i wprowadzenie utrudnień w komunikacji mieszkańców z pozostałymi drogami i miastem Elbląg jest wręcz zatrważająca. Przy tym , poniesione nakłady finansowe musiały być olbrzymie , z obserwacji , równanie drugiego pasa , kładzenia asfaltu , zwijanie asfaltu zwożenie w to miejsce ziemi i sianie trawy a zaraz obok prowadzenie oddzielnie w innym miejscu "małej asfaltowej niteczki" na jeden samochód prawie na całej długości równolegle do drogi 22 bo na zjazdy bezkolizyjne z wyremontowanych "poniemieckich wiaduktów " nie było pieniędzy ( ?!!). Zadowolony to chyba jest tylko projektant, ale on nie musi codziennie korzystać z takich udogodnień.

  2. 2
    0
    ~ anonim
    Czwartek, 11.09

    Grzechotki kiedy beda otwarte?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1575980186462