Do końca roku TK Telekom należący do grupy PKP umożliwi planowanie podróży „od drzwi do drzwi” oraz rezerwowanie miejsc i opłacanie biletów przy użyciu telefonu komórkowego.
TK Telekom rozpoczął pilotażowy projekt wdrażania systemu SITKol – systemu informacyjnej obsługi podróżnych. Powstaną aplikacje w zakresie usprawnienia planowania podróży koleją oraz innymi środkami komunikacji, wraz z wizualizacją na mapie elektronicznej za pomocą dostępnych mediów telekomunikacyjnych. Pilotaż potrwa do końca 2008 r., jego koszt to 3,8 mln euro, który finansowany jest ze środków UE oraz rezerwy budżetu państwa.
Po raz pierwszy udostępniona zostanie możliwość planowania podróży „od drzwi do drzwi” , a więc połączenie kolejowe może zostać uzupełnione środkiem komunikacji takiej, jak tramwaj, autobus, czy metro. Jest to niezwykle oczekiwane przez podróżnych udających się do dużych aglomeracji miejskich. W pilotażu funkcjonalność ta wdrożona będzie jak na razie tylko dla aglomeracji warszawskiej.
W projekcie SITKol przewidziano również moduł czasu rzeczywistego, uwzględniający rzeczywisty bieg pociągu przy wybieraniu połączeń. Dodatkowo wdrożenie ma za zadanie, opracowanie platformy technologicznej do scentralizowanego zarządzania i obsługi wieloma nowoczesnymi stacyjnymi systemami informacyjnymi opartymi na elektronicznych tablicach informacyjnych.
Opracowana będzie również aplikacja mobilnego planowania podróży, rezerwowania miejsca w wagonie i opłaty za przejazd przy użyciu telefonu komórkowego w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca na terenie kraju będącego w zasięgu sieci GSM.
Projekt SITKol wpisuje się w założenia III Pakietu Kolejowego ustalonego przez Parlament Europejski w zakresie poprawy obsługi informacyjnej usług świadczonych na kolei. Projekt współfinansowany jest w zakresie badań ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu TEN-T (Trans-European Networks for Transport) oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Koszt projektu to 3,8 mln euro.