Niedziela, 24.11.2024, Imieniny: Flora, Jan, Roman
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii OŚWIATA

Dobra praktyka przedsiębiorczości

23.11.2015, 16:47:55 Rozmiar tekstu: A A A
Dobra praktyka przedsiębiorczości
fot. nadesłane

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości jest ważnym wydarzeniem dla II LO. To impreza obecna już ósmy raz w 150 krajach świata, w tym w Polsce. W województwie warmińsko- mazurskim jej koordynatorem jest Stowarzyszenie Elbląg. 20 listopada 2015r. Elbląski Park Technologiczny i jako jedyna szkoła w Elblągu II Liceum Ogólnokształcące przystąpiły do realizacji jednego z punktów programu tegorocznego ŚTP (16-22 listopada 2015r.).  Było nim „Spotkanie młodych z biznesem”, które poprowadził Michał Pawłowski ze Stowarzyszenia Elbląg.

Celem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości jest promowanie postaw przedsiębiorczych, wspieranie i zachęcanie młodych ludzi do rozwoju oraz do podejmowania nowych wyzwań. Tematykę związaną z biznesem uczniom II LO przybliżali elbląscy przedsiębiorcy, którzy niegdyś odważnie podjęli ryzyko utworzenia własnych firm, a dziś są szefami dobrze prosperujących organizacji. Dzielili się z młodzieżą doświadczeniami, odpowiadali na pytania i dawali praktyczne rady.

Zajęcia składające się z trzech sesji miały charakter warsztatowy. Grupy pytających spotykały się z różnymi biznesmenami. Zainteresowanie młodzieży problematyką współczesnego biznesu było imponujące.

Anetta Magdziak- Gęsicka, współwłaścicielka firmy Softel, wydawcy Elbląskiej Gazety Internetowej portEl.pl zapytana o radę na skuteczny start w biznesie zasugerowała, by szukać możliwości w sektorze usług, które nie wymagają dużych nakładów i zrobić to w oparciu o dobrze napisany biznes plan.

Piotr Juchnowicz i Dominik Piskunowicz właściciele firmy theConstruct, działającej zdalnie z Elbląga na świecie, w tym w Szwajcarii i Libanie, oferującej okulary 3D, wizualizujące dowolne projekcje, opowiadali m.in. o kluczach do sukcesu, za jakie uznali super produkt, czyli dobry pomysł, zaufaną załogę firmy i konkurencję potrzebną do rozwoju. Poradzili też jak poradzić sobie z obawą przed nieudaną inwestycją. Swoją firmę powołali po kilku latach pracy w korporacjach, doświadczenie z których było ważną wiedzą na temat rynku i pracy w biznesie. Pytani o najlepsze decyzje po ukończeniu szkoły średniej nie negowali takich korporacyjnych doświadczeń, ale znając realia rynku zachodniego namawiali do podejmowania szybkich decyzji o tworzeniu własnych firm, jako że najatrakcyjniejszymi dla banków są młodzi inwestorzy.

Nie zabrakło tez przedsiębiorcy związanego z finansami. Barbara Bąkowska z Pasłęka, dyrektor funduszu pożyczkowego i doradca przedsiębiorczości, który umie ocenić każdy projekt unijny, wskazała na to jakich błędów musi się ustrzec przedsiębiorca. Według niej największymi bolączkami szefów firm jest brak umiejętności zarządzania finansami i brak zaangażowania się emocjonalnego w sprawy firmy.

Monika Prażak- Michałowska, dyrektor hotelu Arbiter w Elblągu, Vice Prezes Elbląskiego Klastra Turystycznego, członek zarządu Stowarzyszenia Cesarskie Kadyny opowiadała o rynku związanym z usługami, na którym obecna jest liczna konkurencja. Radziła, by traktować ją jak partnerów, unikać walki z rywalami, gdyż takie działanie pochłania wiele wysiłku i kosztów, nie przynosząc zysku. Namawiała do sięgania po informacje z wielu źródeł, poszerzania horyzontów, jako że wszechstronna wiedza pomaga rozwiązywać problemy w wielu dziedzinach.

Piotr Kaczyński, właściciel zasłużonej w Elblągu Agencji Reklamowej Contract, dziś obsługującej nie tylko lokalny rynek, zachęcał młodzież II LO do szukania niszy rynkowej w sektorze prywatnym. Według niego tylko wąska specjalizacja jak np. część usług informatycznych, projektowanie w systemach informatycznych mogą stanowić o zawodach przyszłości. Jako udany model zarządzania uznał freelancing, z pozycji którego założenie firmy i zdalna praca przez Internet z domu w charakterze podwykonawcy dla zewnętrznych firm dają dobre efekty.

Współczesny biznes wiąże się ze znajomością języka angielskiego, języka biznesu. Tę umiejętność u uczniów II LO sprawdzała wraz ze swoimi asystentkami Małgorzata Matuszewska z PWSZ. Gra polegająca na licytowaniu zdań z anglojęzycznymi wyrazami i zwrotami z języka korporacji dostarczyła uczniom wiele emocji i zabawy.

II Liceum Ogólnokształcące od sześciu lat we współpracy z Wyższą Szkołą Bankową z Gdańska i bankami organizuje konkurs „Wiem na bank”, w którym weryfikuje wiedzę uczniów szkoły w zakresie finansów. Szkoła prowadzi też cyklicznie debaty finansowe. W Dniu Przedsiębiorczości młodzież zakłada mini przedsiębiorstwa. W ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości i Otwartej Firmy członkowie koła dziennikarskiego odwiedzili w tym tygodniu redakcję gazety internetowej młodyelbląg.pl. i redakcję pisma dla niepełnosprawnych Razem z Tobą. Można mnożyć wydarzenia, które pozwalają pogłębić wiedzę uczniów na temat współczesnego rynku, ekonomii, finansów i przedsiębiorczości. Poza tym w programie nauczania liceum są lekcje z podstaw przedsiębiorczości, które prowadzi Agnieszka Antoniuk- Rumak. Dziś było widać, że wszystkie te działania mają wielkie znaczenie, przynoszą efekty, bo młodzież potrafi rozmawiać o rynku i finansach, interesuje się bankowością i zarządzaniem, wykazując się przy tym wiedzą. Tak ocenili udział uczniów z II LO w warsztatach elbląscy przedsiębiorcy, będąc pod wrażeniem ich kreatywnego i dojrzałego podejścia do trudnych zagadnień, doceniając ich zaangażowanie i chęć do współpracy podczas warsztatów. 
 

Dorota Radomska
Rzecznik prasowy II LO

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


2.4700400829315