Uczniowie trzecich klas gimnazjum poznali wyniki testów, które były przeprowadzone 23-25 kwietnia. W tym roku, w całej Polsce do egzaminów przystąpiło 396 132 uczniów. Podobnie, jak w latach ubiegłych, uczniowie lepiej poradzili sobie z częścią humanistyczną. Uzyskali średnio 62 proc. punktów możliwych do otrzymania za rozwiązanie zadań z języka polskiego, a za zadania z matematyki - 48 proc. pkt.
W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej – odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zestaw zadań z języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie opanowali jedną z trudniejszych umiejętności zawartej w programie nauczania z matematyki, tj. umiejętność modelowania matematycznego. Uczniowie dobrze poradzili sobie również z większością zadań wymagających wyszukania informacji w tekście literackim lub popularnonaukowym i interpretowania danych przedstawionych na wykresie oraz rozwiązaniem zadań sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu tekstów w języku obcym.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Na przykład w przypadku chemii była to umiejętność krytycznej analizy przebiegu doświadczenia. Z fizyki zaś trudność sprawiło zadanie sprawdzające umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego.
W przypadku języków obcych nowożytnych trudność sprawiło tworzenie wypowiedzi pisemnej. W zestawie zadań z języka polskiego trudne okazały się dla gimnazjalistów zadania o złożonej konstrukcji łączące w sobie zadanie typu prawda-fałsz i wyboru wielokrotnego.
Lokalne "podwórko"
W województwie warmińsko-mazurskim, uczniowie uzyskali średnio 55,6 proc. punktów za rozwiązanie zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, 58,6 proc punktów z zadań z języka polskiego. W części matematyczno-przyrodniczej wynik w naszym województwie to 57,1 proc. za zadania z przedmiotów przyrodniczych (z biologii, chemii, fizyki i geografii) oraz 44,8 proc. punktów za rozwiązanie zadań z zakresu matematyki.
Egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego – 59,1 proc. punktów, niemieckiego – 54,5 proc., rosyjskiego – 61,0 proc. punktów, francuskiego – 65,3 proc. punktów i włoskiego - 51,3 proc. punktów. A na poziomie rozszerzonym: z jęz. angielskiego – 42,9 proc. punktów, niemieckiego – 38,8 proc. punktów, rosyjskiego – 43,8 proc. punktów i francuskiego – 59,5 proc. punktów.
Informacja dotycząca słabszych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami gimnazjalistów. Wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego zostały opublikowane w piątek 21 czerwca, na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży.