Dnia 20 marca 2013 r. w IV Liceum Ogólnokształcącym w Elblągu nastąpił finał elbląskiego projektu „Gloria Victis. 150. Rocznica wybuchu powstania styczniowego dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych”. Organizatorami projektu były: Elbląski Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego, WMODN w Elblągu, II Liceum Ogólnokształcące i IV Liceum Ogólnokształcące. Wsparcia finansowego dla jego realizacji udzieliła Fundacja Banku Zachodniego WBK.
Po wcześniejszej rywalizacji licealistów w debacie „Chwała czy hańba zwyciężonym” i konkursie na prezentację multimedialną „Echa powstania styczniowego w polskiej twórczości narodowej” do zmagań przystąpili gimnazjaliści. 12 zespołów z terenu Elbląga i powiatu elbląskiego wzięło udział w grze dydaktycznej. Na dwie godziny budynek IV LO stał się polem bitwy, na którym walkę stoczyły trzyosobowe partie powstańcze. Ich zadaniem było przejście przez wydziały tajnego państwa, gdzie czekały na nich różnorodne zadania. Żeby je rozwiązać, gimnazjaliści musieli wykazać się szeroką wiedzą o powstaniu, umieć rozpoznać i analizować teksty źródłowe, mapy, karykatury, obrazy, filmy i utwory muzyczne. Ale sama wiedza nie gwarantowała jeszcze sukcesu. Aby go osiągnąć, trzeba było wykonać dodatkowo szereg zadań sprawnościowych. Ogromne zaangażowanie i uśmiechy na twarzach uczestników świadczyły, że ta niestandardowa forma poznawania historii bardzo się spodobała.
Zwycięsko ze zmagań powstańczych wyszedł zespół z Gimnazjum w Gronowie Górnym: Angelika Konieczna, Anna Bisaga i Zuzanna Kwoczek. Uczennice przygotowała pani Renata Perlińska. Drugie miejsce przypadło Gimnazjum w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych. Uczniowie: Sebastian Wegner, Dariusz Nowak i Jakub Grzelachowski przygotowywali się do gry pod opieką pana Konrada Wasilewskiego. Miejsce trzecie zajęła grupa pana Jarosława Gruzli z Gimnazjum nr 3 w Elblągu. W jej skład wchodzili : Kacper Kwidziński, Kacper Lubiszewski i Krystian Guzowski.
Zorganizowanie przestrzennej gry dydaktycznej było dużym wyzwaniem. Projekt powstał na warsztatach WMODN „Niestandardowe metody Nauczania” prowadzonych pod kierownictwem pani Ireny Poździech. Realizacji projektu gry podjęli się nauczyciele historii z elbląskiego IV Liceum Ogólnokształcącego : Agnieszka Borowiecka, Małgorzata Gabryś i Małgorzata Mularska.
Anna Bazylczyk