Dawne obiekty kolejowe znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP przy ul. Grunwaldzkiej czeka rozbiórka. W ich miejscu, na blisko hektarowej działce, w ciągu czterech najbliższych lat powstać ma park handlowy o pow. 2 tys. m2. Takie plany ma Grupa PKP, która w najbliższych dwóch tygodniach rozpocznie poszukiwania inwestora dla wartego ponad 3 mln euro przedsięwzięcia.
Elbląg znalazł się w gronie 15 miast, w których Grupa PKP zamierza zrealizować duże projekty deweloperskie, na posiadanych przez siebie dawnych terenach kolejowych. Należąca do PKP i odpowiadająca za współpracę z deweloperami spółka Xcity Investment, ogłosiła właśnie, że poszukuje partnerów dla inwestycji związanych z budową m.in. obiektów biurowych, handlowych, mieszkaniowych i hotelowych.
PKP S.A. jest właścicielem ponad 100 tys. nieruchomości w Polsce. Zarządzamy nie tylko dworcami i terenami przy liniach kolejowych, ale też atrakcyjnymi gruntami w centrach miast. Potencjał właśnie tych terenów staramy się wykorzystywać przy realizacji projektów deweloperskich
– mówi Jarosław Bator, Członek Zarządu PKP S.A.
Dzięki inwestycjom na dawnych terenach kolejowych tworzymy zupełnie nową przestrzeń, odpowiadającą potrzebom lokalnej społeczności. Udało nam się stworzyć w tak krótkim czasie spółkę, która obecnie przygotowuje projekty deweloperskie na terenach o łącznej powierzchni przekraczającej 400 ha i mamy apetyt na więcej
– dodaje Członek Zarządu Spółki, Piotr Ciżkowicz.
Za projekty deweloperskie na posiadanych przez PKP terenach, odpowiada powołana z początkiem tego roku spółka Xcity Investment.
Do 2018 roku Xcity Investment planuje realizować ponad 40 projektów deweloperskich. Już teraz przygotowaliśmy 15 kolejnych przedsięwzięć, dla których rozpoczynamy poszukiwania partnerów. Większość naszych inwestycji prowadzimy w dużych miastach, ale nie zapominamy także o mniejszych ośrodkach. miejskich. Spośród piętnastu nowych projektów, o których dziś mówimy, dziesięć będzie realizowanych w mniejszych miastach. Obecnie analizowanych jest również ponad 100 kolejnych potencjalnych lokalizacji pod kątem realizacji projektów deweloperskich
– mówi Maciej K. Król, Prezes Xcity Investment.
W planach inwestycyjnych PKP znalazło się także nasze miasto, a dokładnie blisko hektarowy teren przy ul. Grunwaldzkiej, pomiędzy ul. Komeńskiego, a Żeromskiego. Inwestycja zakłada w tym miejscu budowę parku handlowego o powierzchni 2 tys. m2 i dużego parkingu. Szacunkowa wartość jego budowy wynosić ma ok. 3,2 mln euro. PKP planuje, że obiekt mógłby zostać otwarty w 2019 r.
W ciągu dwóch najbliższych tygodni zamieścimy na łamach naszej strony internetowej zaproszenie do rokowań, łącznie z memorandum inwestycyjnym dla tej lokalizacji. Następnie oczekiwać będziemy na oferty od potencjalnych inwestorów. Z ofert, które do nas wpłyną wybierzemy te, które będą najkorzystniejsze i rozpoczniemy drugi etap procesu wyłaniania inwestora. Będą nim negocjacje z wybranymi partnerami
– przekazał nam Tomasz Chudziński, przedstawiciel spółki Xcity Investment, odpowiedzialny za elbląską inwestycję.
PKP opublikowała także wizualizacje planowanego parku handlowego w Elblągu. Wynika z nich, że jego realizacja wiązać się będzie z wyburzeniem części starej zabudowy (np. budynku z rampami, w którym na zasadzie najmu działają m.in. sklep wędkarski i auto-komis). Projekt przewiduje zachowanie pojedynczych zabudowań, np. znajdującej się w ruinie wieży ciśnień, która miałaby zostać poddana renowacji.
Każdy realizowany przez Xcity Investment projekt deweloperski, realizowany jest przy udziale inwestora, w formule joint venture. Wizualizacje elbląskiego pasażu handlowego przedstawiają wstępną koncepcję. Finalny projekt zostanie wybrany spośród propozycji przedstawionych przez inwestorów. Zakres prac, w tym ewentualnych rozbiórek, uzależniony będzie od finalnie wybranej koncepcji.
– poinformował nas Maciej Bułtowicz z Biura Prasowego PKP S.A.
No i mamy kolejna biedronke w Elblagu.
A tramwaj, według tego projektu to chyba będzie jeździł tunelem.
To jest tylko orientacyjna wizualizacja a nie projekt... Tak samo nie ma studzienek kanalizacyjnych na tych wizualizacjach, co nie znaczy, że ich nie będzie..
Na tej wizualizacji umieszczone zostały istniejace budynki, układ ulic, więc idąc tym tropem linia tramwajowa powinna zostać umieszczona. AMEN
niech zrobią porządną galerię z elzamu tuż obok
Faktem jest , że miejsce to pomału popada w ruinę .
Przyznam, że mocno bym się zdziwił gdyby PKP znalazło jakiegos inwestora! Przypominam...Porto 55....Siódemka...OBI... Hotel Ibis...itd?
szkoda starej architektury, ładna zabytkowa więźba dachowa, układ i kształt okien powinny zostać...a tu serwuje się kolejny klockowy koszmarek w stylu szklanych witryn i prl-owskich domków klocków z imitacją skandynawskich drewnianych elewacji. No cóż...
Dobrze zaplanowane marnotrawstwo terenu - na 1 hektarze (10 000 m2) zabudują obiektem o pow. całkowitej 2 000 m2. Myślałem o powierzchn zabudowy, ale to ma być całkowita.
Cos pieknego!Zeby tylko wypalilo i zbudowali to!!!!Jestem za!!!!