Do końca marca powinniśmy poznać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób rozwiązany zostanie problem mostu pontonowego w Nowakowie? Przeprawa przez rzekę Elbląg od lat stanowi barierę w rozwoju elbląskiego portu. Miasto wraz z gminą wiejską Elbląg planują jej likwidację. Most pontonowy zastąpić ma nowy obiekt. Będzie to most zwodzony lub most wysoki. Ten drugi, jeżeli doszłoby do jego realizacji, mógłby stanowić pierwszą część obwodnicy północnej miasta.
Na to, który z wariantów zostanie wybrany, odpowie przygotowane przez spółkę Znak Gdańsk Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe. Studium poprzedzą ekspertyzy, które gdańska firma opracuje za prawie 156 tys. zł.
Przeprowadzone analizy pozwolą wybrać najlepszy wariant, który przede wszystkim pozwoli wyeliminować bariery w żegludze po rzece Elbląg. Główną z nich jest istniejący most pontonowy w Nowakowie. Jego likwidacja i zastąpienie go innym rozwiązaniem komunikacyjnym, pozwoli nie tylko na dalszy rozwój elbląskiego portu, ale umożliwi także lepsze skomunikowanie Wyspy Nowakowskiej z Elblągiem.
Dla nas jako Gminy najważniejszym aspektem jest kwestia zabezpieczenia przeciwpowodziowego Wyspy Nowakowskiej. Przy podniesionym stanie wód, obecny most pontonowy w Nowakowie jest nieprzejezdny. Stwarza to poważne utrudnienie w przypadku prowadzenia akcji ratunkowej lub nawet ewakuacji ludności w czasie powodzi. Budowa nowego mostu jest więc dla Wyspy Nowakowskiej „drogą życia”
- ocenia Zygmunt Tucholski, zastępca wójta Gminy Elbląg.
Pod uwagę brane są dwa główne warianty rozwiązania tego problemu. Pierwszy, znacznie tańszy, mówi o zastąpieniu mostu pontonowego mostem zwodzonym w tej samej lokalizacji. Wicewójt Gminy Elbląg przyznaje, że wariant ten polepszyłby znacznie sytuację, ale nie rozwiązałby wszystkich problemów. Obiekt taki nadal wymagałby otwierania go w przypadku przepuszczenia jednostek pływających. Dlatego rozpatrywany jest inny wariant. Ten ymagałby zaangażowania wyższych środków, za to zapewniłby o wiele większe korzyści.
Mowa o budowie mostu wysokowodnego w zupełnie nowej lokalizacji oraz towarzyszących mu dróg dojazdowych. Obiekt miałby zostać zlokalizowany tuż przy należącej do EPWiK oczyszczalni ścieków - w odległości 2 km na południe od istniejącego mostu w Nowakowie. Most miałby być częścią tzw. trasy północnej Elbląga, która w swoim zamierzeniu połączyć ma ul. Fromborską i Modrzewinę z drogą ekspresową nr 7. Most zostałby włączony w ul. Mazurską na wysokości skrzyżowania z drogą dojazdową do Zakładu Utylizacji Odpadów. Po przekroczeniu rzeki Elbląg, nowa trasa zmierzałaby w kierunku południowym w stronę ekspresowej „siódemki”. Inwestycja ta wymagałaby budowy drugiego mostu, tym razem na Kanale Jagiellońskim (kilometr na północ od Bielnika Pierwszego). Zakończenie trasy przewidziano w pobliżu przyszłego węzła Kazimierzowo na drodze S7. W powstającym opracowaniu zaproponowane zostaną także alternatywne lokalizacje dla mostów na rz. Elbląg i Kanale Jagiellońskim. Łącznie nowa droga łącząca ul. Mazurską z ekspresową „siódemką” liczyłaby ok. 5,5 km.
Jak przyznaje wicewójt Zygmunt Tucholski, takie rozwiązanie zapewniłoby znaczne korzyści, zarówno dla Miasta jak i Gminy wiejskiej. Jeśli chodzi o Elbląg zagwarantuje ono przede wszystkim bezpośrednie połączenie terenów inwestycyjnych Modrzewiny z ekspresową „siódemką” oraz zlikwiduję zawalidrogę dla elbląskiego portu w postaci mostu pontonowego w Nowakowie. Gmina wiejska oprócz nowego, szybszego połączenia Wyspy Nowakowskiej z miastem, zyskałaby także połączenie z drogą S7.
Budowa mostu w takim wariancie, to także nowe drogi, które zapewniłyby dostęp do nowych terenów inwestycyjnych również po stronie Gminy. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Nowakowo, zabezpieczyliśmy m.in. sporą powierzchnię pod dalszy rozwój elbląskiego portu morskiego
– zaznacza zastępca wójta Gminy Elbląg.
To, czy wariant ten zostanie przyjęty do realizacji, zdecydują m.in. konsultacje społeczne. Wykonawca opracowania będzie je musiał przeprowadzić z mieszkańcami w formie otwartego spotkania (odbędą się w marcu lub kwietniu), na których zaprezentuje poszczególne warianty. Ten, który otrzyma najlepszą ocenę i zostanie zaakceptowany przez Miasto, będzie przedmiotem dalszych rozwiązań w formie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego. Cały dokument ma być gotowy do 22 maja br.
Tworzona właśnie dokumentacja, ma pomóc Miastu i Gminie wiejskiej ubiegać się o fundusze zewnętrzne na realizację wybranego wariantu. Samorządowcy w nowym rozdaniu unijnym planują bowiem sięgnąć po dofinansowanie dla tej inwestycji.
W minigalerii poniżej artykułu zamieszczamy fragment Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Miasta Elbląg, w którym zaznaczono przebieg trasy łączącej ul. Mazurską z węzłem Kazimierzowo (droga 06KD G1/2).
Most w Nowakowie nie jest zawalidrogą !To ostatnia najciekawsza atrakcja turystyczna w tym rejonie.Po remoncie powinien dalej służyć i nam,i turystom,którzy jadąc nad morze właśnie tę trasę wybierają !
Po co było się tyle rozpisywać?,przecież ten rysuneczek wyjaśnia nam wszystko."żart oczywiście"!!!!!!!!.
Turysci wybierali tą trasę,dopóki nie został zlikwidowany prom na Nogacie Kępiny Wielkie-Kępiny Małe,nalezy podziekować starostwu powiatowemu w Elblągu.
Nastepne drzwi do lasu. - mam na mysli most wysoki. Nawet jesli sie na takowy zdecyduja -co jest wyrzucaniem pieniedzy w bloto, to I tak jak znam polskie realia bedzie on za niski dla statkow o jakich marzy elblaski port. Tylko zwodzony, czy to w strarej, czy nowej lokalizacji ma tu sens. Osobiscie jako mieszkaniec Nowakowa wolalbym nowy most na obecnym miejscu.
O jeden most za daleko. Jak w filmie.
A czemu nie tunel?