Dzisiaj od godziny 6.45 na skrzyżowaniu ulic Wspólnej i Sienkiewicza została przeprowadzona akcja informacyjna dla rowerzystów i kierowców odnośnie nowo otwartego kontrapasa.
To trwające godzinę wydarzenie zostało zorganizowane i przeprowadzone przez członków Zespołu Mobilności Aktywnej: Małgorzatę Iwaniszczuk, Andrzeja Demczuka, Roberta Turleja i Marka Kamma oraz komisarza Andrzeja Śliwińskiego z Komendy Miejskiej Policji w Elblągu. Wszyscy przejeżdżający tamtędy użytkownicy dróg otrzymywali ulotkę informacyjną „Czy wiesz, co to jest KONTRAPAS?” zawierającą wyjaśnienie, iż jest to wydzielona dla rowerzystów część jezdni ulicy jednokierunkowej, po której mogą się poruszać „pod prąd”.
Zostały tam także zawarte informacje do zapamiętania:
„- Kontrapas to nie jest dwukierunkowa droga dla rowerów!
- Jeśli jedziesz w tym samym kierunku, co samochody („z prądem”), poruszaj się jezdnią (tak jak dotychczas, jak na innych drogach).
- Wiele osób jeździ na pamięć, mogą nie spodziewać się rowerzysty jadącego „pod prąd”, zachowaj zatem szczególną ostrożność w okolicach skrzyżowań.”
oraz odnośnik na stronę www.RowerowaLodz.pl dla osób, które chciałyby więcej wiedzieć na ten temat.
Powstanie kontrapasa w Elblągu spotkało się z wieloma negatywnymi opiniami mieszkańców. Wiele z nich pojawiło się w komentarzach do artykułu z zaproszeniem na tę akcję informacyjną. Czytelnicy zarzucają, iż kontrapas nie łączy się ze ścieżkami rowerowymi tylko zaczyna się „znikąd”: od początku ulicy Wspólnej do połowy ulicy Kościuszki. Zauważają także, że tamtą drogą porusza się niewielu rowerzystów. Kierowcy samochodów wytykają zabranie drugiego pasa na ulicy Wspólnej, co wydłuża wyjazd w ulicę Sienkiewicza, ponieważ samochody skręcające w lewo blokują skręcających w prawo. Dodatkowo autobus stający na przystanku zatrzymuje cały ruch na ulicy Wspólnej, gdyż nie można go wyminąć bez wjeżdżania na kontrapas.
Radny Robert Turlej (PO) tłumaczył, iż akcja ta została zorganizowana po to, by poinformować mieszkańców, kierowców oraz rowerzystów, czym jest kontrapas, jak należy poruszać się nim oraz jezdnią, która znajduje się wzdłuż niego. Powiedział także, że ta pora została wybrana ze względu na to, iż największe natężenie ruchu jest właśnie koło godziny 7.00, gdyż większość samochodów jedzie wtedy w kierunku ulicy Mickiewicza, a od godziny 15.00 ruch odbywa się ulicą Kościuszki, która jest zbyt szybka, by stanąć tam i rozdawać ulotki. Wiadomo także, że wyjazd z ulicy Wspólnej w godzinach porannych jest zakorkowany, więc można spokojnie podejść do samochodów, zapukać w szybę, wręczyć ulotkę oraz życzyć miłego dnia. Radny wyjaśnił jednak, iż korki nie są winą kontrapasa, tylko tzw. „wąskiego gardła” i trudności wjazdu w ulicę Sienkiewicza. Stwierdził także, że w czasie, gdy trwała akcja, przepływ pojazdów tą ulicą był taki sam, więc kontrapas nie wpłynął na pogorszenie warunków jazdy, a takie kontrapasy sprawdzają się za granicą, a także w polskich miastach, np. Łodzi i Wrocławiu. Ponadto są one dobrze oznakowane, a więc bezpieczne.
Kto ma rację: radny czy użytkownicy dróg i kontrapasa? Jak widać, zdania na ten temat są podzielone. Pozostaje tylko sprawdzić to wszystko osobiście i wyrobić sobie własną opinię.
emjoterska
"wyrobić sobie własną opinię" Własna opinie to sobie w buty mozna wsadzić tu musi zadziałać Kodeks Drogowy
Pan radny ma rację i koncepcja całkowitego wyrzucenia aut z ulicy Wspólnej i Kościuszki jest zasadna, tam powinein nyć jeden duzo kontrapas w obu kierunkach, do tego blachsmordy musza zniknąc z ulicy Sienkiewicza bo blokuja wjazd we Wspólną rowerzystom a to jest niedopuszczalne, podobnie Górnośląska, moim zdaniem do likwidacji ruch samochodowy całkowitej, zamiast ulicy kontrapas, a idąc dalej do Nowowiejskiej, kto to widział, żeby tam nie było kontrapasa, to niedopuszczalne jest takie rozwiązanie, ruch samochodowy out, won precz, kontrapas budować i gonić Europę,
podobno podczas akcji uświadamiajacej na kontrapasie nie pojawił się nawet pies z kulawą nogą
kontrapas jak już powinien biec całą długością Kościuszki (gdzie droga jest jednokierunkowa) a nie kawałek tu kawałek tam.
rowery na tory
problem wjeżdżania aut na kontrapas oraz blokowania przez autobus ulicy, problem lewoskretu to wszystko na Wspólnej można załatwić bardzo prosto, zlikwidować ruch samochodowy i po kłopocie, ulicę przegrodzić przy wjazdach szlabanami na tyle wąskie przejścia zrobić, żeby tylko rower się zmieścił, potem akcja informacyjna i już wszyscy sa zadowoleni
Było wpierw zrobić rozeznanie wśród elblążan odnośnie lokalizacji tego kontrapasa, ulica jest dość krótka z jeżdżącym tam autobusem.Sama jego obecność czasami POwoduje w godzinach szczytu komunikacyjnego trudności w ruchu.Jak nic będzie się cała blokowała od POczątku do końca.Współczuję mieszkańcom domków rano i POPOłudniu. Wpierw należałoby zrobić POrządek z elbląskimi drogami, ZAKOŃCZYĆ remonty, POprawić nawierzchnię, zrobić szerokie chodniki, tam gdzie można itp. itd. A nie łapać się na nowe nieprzemyślane POmysły. Aby tylko zaistnieć !! Jeżeli w zamyśle jest wyeliminowanie ruchu kołowego z tej ulicy, to należy POprostu , to zrobić odpowiednim znakiem drogowym. A nie robić bałaganu, angażując w to jeszcze policję. GłuPOta toczy ten kraj, przez niePOprawawnych wizjonerów.
Ja tym kontra- ***em nie pojadę!Chcę żyć!Ale...moja rada jest taka.skopiujcie artykuły o tym kontra-bublu urzędasów z Um,do pierwszego wypadku.poszkodowany ,lub jego rodzina wniesie pozew do sądu,gwaramntuję,ze macie sprawę wygraną,a idiota -urzędas zapłaci odszkodowanie z własnej kieszeni.
kontrapas powinien zaczynać się od grunwaldzkiej aż po wyjazd na Suchacz, przecinać wszystkie ulice, łączyć Biedronki, szkoły i urzędy. Tramwaj powinien ustępować pierwszeństwo rowerzyście, rowerzyści powinni mieć zniżki na gaz, prąd i czynsz. I tak k...a do z.....nia.
Jutro wybieram się na to nowe torowisko ,Jako kolarz doświadczony ocenie ten wynalazek.