Wniosek o rentę wdowią można złożyć na dedykowanym formularzu ERWD. Jeżeli klient będzie potrzebował wsparcia, pracownicy ZUS pomogą mu wypełnić wniosek. Od 1 stycznia do ZUS wpłynęło ponad 298,3 tys. wniosków o rentę wdowią. Na Warmii i Mazurach złożono 11,6 tys. wniosków ( w oddziale w Elblągu – ponad 3,7tys.; w oddziale w Olsztynie – prawie 8 tys.)
Wnioski o rentę wdowią można złożyć elektronicznie za pośrednictwem portalu PUE/eZUS, w tradycyjnej formie papierowej w dowolnej placówce ZUS albo przesłać pocztą.
- Zanim klient złoży wniosek o rentę wdowią, powinien sprawdzić, czy ma prawo do dwóch świadczeń: własnego (np. emerytury lub renty) oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku.
Jeżeli ma prawo tylko do jednego świadczenia, najpierw powinien złożyć wniosek o drugie świadczenie: swoją emeryturę lub rentę albo rentę rodzinną po współmałżonku. Renta wdowia jest połączeniem dwóch świadczeń. Wnioskodawca sam wybiera wariant wypłaty (we wniosku): 100% renty rodzinnej i 15% własnego świadczenia albo 100% własnego świadczenia i 15% renty rodzinnej – wyjaśnia Anna Grabowska rzecznik ZUS w województwie warmińsko-mazurskim
Wniosek o rentę wdowią można złożyć również wtedy, gdy prawo do drugiego świadczenia jest w trakcie ustalania. Chodzi na przykład o sytuację, gdy zainteresowana osoba pobiera własną emeryturę i ma złożony wniosek do ZUS o rentę rodzinną po zmarłym współmałżonku.
Przygotuj się do wizyty w ZUS
- Pracownicy ZUS pomogą wypełnić wniosek o rentę wdowią. W trakcie wizyty w placówce zapytają m.in. o: PESEL, datę śmierci współmałżonka, po którym przysługuje renta rodzinna, a także o wspólność małżeńską, czyli o to, czy małżonkowie prowadzili wspólne gospodarstwo domowe - dodaje rzeczniczka
Na wizytę w placówce ZUS wnioskodawca powinien wziąć ze sobą: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, może też okazać e-Dowód dostępny w aplikacji mObywatel). Pracownik ZUS potwierdzi tożsamość i sprawdzi dane adresowe. Należy też podać numer rachunku bankowego, na który ma być wypłacane świadczenie. Co ważne, jeżeli do tej pory ZUS wypłacał świadczenie za pośrednictwem poczty, to można pozostać przy tym sposobie lub zmienić sposób wypłaty świadczeń na rachunek bankowy.
Jeżeli klient ma ustalone prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, nie musi załączać żadnych dokumentów do wniosku o rentę wdowią.
Sprawdź na zus.pl, jeśli masz wątpliwości
Jeśli wnioskodawca ma wątpliwości, czy spełnia łącznie wszystkie warunki niezbędne do otrzymania renty wdowiej może skorzystać ze specjalnej ankiety. Jest ona dostępna na stronie internetowej ZUS – kliknij tutaj. Po wypełnieniu ankiety można też skorzystać z kalkulatora do obliczenia szacunkowej wysokości renty wdowiej.
Jeśli dana osoba zdecyduje się złożyć wniosek o rentę wdowią elektronicznie, a nie ma jeszcze konta na portalu PUE/eZUS, pracownik pomoże jej takie konto założyć. Wystarczy skontaktować się z ZUS. Nie trzeba tego robić osobiście. Można skorzystać na przykład z e-wizyty lub zadzwonić na infolinię - 22 560 16 00.
Anna Grabowska
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
województwa warmińsko-mazurskiego