W piątek, 23 marca, o godz. 18:00, w Sali "U św. Ducha" Biblioteki Elbląskiej odbędzie się koncert akordeonowy Pawła Zagańczyka, który opowiedział m.in. skąd wzięło się jego zainteresowanie grą na akordeonie i kto jest jego muzycznym mistrzem. Wstęp na koncert jest wolny.
Paweł Zagańczyk ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym, gdzie obecnie pełni funkcje asystenta w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Jest pomysłodawcą cyklicznego projektu Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku, w ramach, którego komponowali dla niego: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak oraz Marek Czerniewicz. Na swoim koncie ma kilkanaście nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Występował pod batutą takich dyrygentów jak: Michał Nesterowicz, Maja Metelska oraz Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz, Janusz Przybylski, Szymon Morus. Został uhonorowany Nagrodą Kulturalną Miasta Gdańska w roku 2007 oraz nagrodą Pomorska Nadzieja Artystyczna w roku 2010. Założyciel zespołu Zagan Acoustic. Współpracuje z Emilią Komarnicką, Orkiestrą Kameralną Progress, Teatrem Wybrzeże. W zeszłym roku Paweł Zagańczyk wystąpił z Elbląską Orkiestrą Kamerlaną, prezentując elbląskiej publiczności argentyńskie tanga. Podczas koncertu w Bibliotece Elbląskiej ponownie będzie okazja wysłuchania tego młodego i bardzo uzdolnionego akordeonisty. Serdecznie zapraszamy!!!
Skąd wzięło się Pana zainteresowanie grą na akordeonie?
Na akordeonie gram od ósmego roku, życia. Zainteresował mnie nim mój sąsiad akordeonista. Skończyłem pierwszy i drugi stopień szkoły muzycznej, a następnie Akademię Muzyczną w Gdańsku.
Akordeon-instrument, który do niedawna kojarzył się z wiejskimi imprezami, mocno zakrapianymi wódką, w ostatnich latach został „odczarowany”, można powiedzieć – awansował z wiejskich potańcówek wprost na salony. Wcześniej nie dostrzegano piękna tego instrumentu… Jak Pan postrzega to zjawisko?
To ciężka praca wielu pokoleń akordeonistów. Koncertując z profesjonalnym repertuarem wynosili akordeon na estrady koncertowe. Ten proces trwa nadal choć postrzeganie tego instrumentu rzeczywiście zmieniło się znacznie.
Czy ma Pan swoich ulubionych akordeonowych mistrzów?
Należy do nich francuski akordeonista Richard Galliano.
Jakie utwory lubi Pan najbardziej grywać?
Muzykę współczesną oraz tanga. Współczesne tanga są tematem mojej pracy doktorskiej.
Patrząc na grających na akordeonie wykonawców, widzi się jakby emocjonalną więź człowieka i tego instrumentu. Czy wynika to z bliskości akordeonu i wykonawcy?
Myślę, że każdego wykonawcę ze swoim instrumentem łączy specyficzna wieź. Często instrumentaliści, no może poza pianistami - są przywiązani do swoich modeli instrumentów.
Jakie kompozycje zagra Pan podczas koncertu w Elblągu?
Przedstawię szerokie spektrum od muzyki baroku po tanga Astora Piazzolli oraz współczesną literaturę akordeonową.
Aleksandra Buła, Biblioteka Elbląska im. Cypriana Norwida