Dziś o północy zakończyło sie głosowanie w światowym plebiscycie na 7 Nowych Przyrodniczych Cudów Świata. Jutro dowiemy się czy przeszliśmy do półfinału, a za dwa tygodnie – czy dostaliśmy się do ścisłego finału. Wielkie Jeziora Mazurskie od dłuższego czasu plasowały się w ścisłej czołówce plebiscytu. Niemała w tym zasługa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko -Mazurskiego, który skutecznie wypromował Mazury jako „Cud Natury”. Jak się to udało i jaki efekt przyniesie ta promocja? Odpowiada Jacek Protas, Marszałek Województwa Warmińsko- Mazurskiego.
Jutro, 9 lipca nastąpi ogłoszenie listy 77 półfinalistów (po 11 z każdej kategorii) światowego plebiscytu na 7 Nowych Cudów Świata. Nie wiadomo, na którym miejscu ostatecznie uplasowali się Polscy kandydaci, bo wczoraj rano organizator konkursu, szwajcarska fundacja New 7 Wonders, usunął ze strony internetowej ranking. Ostatnie, zaktualizowane wyniki plasowały Mazury na pierwszym miejscu w kategorii krajobrazów i form polodowcowych.
Jakie działania podjął Urząd Marszałkowski, żeby wypromować Wielkie Jeziora Mazurskie w plebiscycie na "7 Nowych Cudów Świata”?
Najpierw dopełniliśmy wszystkich niezbędnych spraw formalnych: wniesienie opłaty organizacyjnej (199 $), założenie Oficjalnego Komitetu Wspierającego, założenie strony internetowej z linkiem do strony organizatora konkursu. Następnie, ponieważ Wielkie Jeziora Mazurskie znajdują się na terenie licznych gmin i powiatów województwa, spotkaliśmy się z samorządowcami z Mazur, ale i przedstawicielami organizacji pozarządowych i instytucji związanymi z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi. Na spotkaniu tym uzgodniliśmy wstępną koncepcję promocyjną oraz przyjęliśmy hasło kampanii „Mazury Cud Natury”, który stał się rozpoznawalnym zawołaniem wszystkich późniejszych działań.
Po nawiązaniu się Oficjalnego Komitetu Wspierającego powstała Grupa Robocza, która już na bieżąco zajmowała się koordynacją akcji w regionie i kraju. Gabinet Marszałka przygotował biznes plan, który zakładał niezbyt wielkie środki finansowe, ale i realizację wielu pomysłów. Ponieważ ten etap konkursu odbywał się głównie w Internecie (głosowanie przez formularz internetowy), postawiliśmy na zakup reklam i promocję w Internecie (gazeta.pl) oraz w serwisach lokalnych.. Wydrukowaliśmy broszury informacyjne, a 50 billboardów promowało Mazury w całej Polsce. Byliśmy pomysłodawcami i współorganizatorami Ogólnopolskiego Dnia Głosowania, który odbył się 22-23 maja m.in. w Sejmie RP., gdzie na jeziora mazurskie zagłosowali Premier, Marszałek Sejmu, Ministrowie, parlamentarzyści i dziennikarze. Pod koniec kwietnia ogłosiliśmy wojewódzki konkurs na kampanię promocyjną Wielkich Jezior Mazurskich dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych oraz organizacji młodzieżowych. Rozwiązanie tego konkursu nastąpi na dzień przed ogłoszeniem listy finalistów konkursu, czyli 20 lipca. Wręczenie cennych nagród, m.in. telewizorów, projektorów multimedialnych, aparatów fotograficznych odbędzie się 1 września.
Ponadto od 1 do 7 lipca odbył się Tydzień Głosowania w jednym z olsztyńskich domów handlowych podczas Letniego Studia Radia Planeta FM. Na głosujących czekały niespodzianki, m.in. kapoki niezbędne do bezpiecznego wypoczynku nad wodą. Bardzo wiele akcji pod hasłem „Mazury Cud Natury” prowadziły lokalne samorządy na czele z Węgorzewem, Giżyckiem, Mikołajkami, Mrągowem. Efektem tych wszystkich działań była niespotykana na tą skalę akcja promocyjna w mediach. O Mazurach, jako cudownym miejscu wypoczynku dowiedzieli się mieszkańcy nie tylko całej Polski, ale mamy sygnały z różnych krajów, że podziwiają Mazury i chcą tu przyjechać i zobaczyć je na własne oczy.
Czy dzięki temu plebiscytowi coś się zmieni na Mazurach? Jeżeli tak, to jakie to będą zmiany?
Zmiany już widzimy. Najpierw swoistą zmianę mentalności wśród mieszkańców naszego regionu, którzy nagle poczuli się ważni, docenieni i dumni z faktu że mieszkają w miejscu cudownym, o którym zaczyna mówić cały świat. Rozpoczęły się wakacje i jak nigdy dotąd nie słyszymy, aby którykolwiek z mazurskich samorządów narzekał na brak turystów. Dotychczas, choćby zmienna pogoda była często powodem rezygnacji turystów z przyjazdu do nas. Chcemy, aby Mazury były mocnym argumentem promocji Polski w świecie. Będziemy kontynuowali projekty Regionalnego Programu Operacyjnego, w którym są zapisane główne zadania jakie stoją przez naszym województwem pod kątem infrastruktury, jak i turystyki. Projekty te mogą dojść do skutku dzięki środkom z Unii Europejskiej, więc stojącą przed nami szansę rozwoju regionu chcemy jak najlepiej wykorzystać.
Jak Urząd Marszałkowski skomentuje fakt, iż Mazurskie Jeziora w ciągu ostatnich kilku dni plasowały się na wysokich miejscach w plebiscycie?
Jest to efekt wspomnianych wcześniej działań. Planowaliśmy je tak, by nie wyczerpać środków finansowych w lutym, czy w marcu, ale by tak prowadzić akcję, by zainteresowanie plebiscytem rosło razem ze zbliżaniem się do ostatniego dnia głosowania – czyli 7 lipca. Startowaliśmy w styczniu z 14 miejsca, zakończyliśmy na miejscu pierwszym w swojej kategorii – to chyba najlepszy komentarz do jakości naszych działań.
Dziękuję bardzo rozmowę.
Dziękuję.
Miejmy nadzieję, że Wielkie Jeziora Mazurskie będą jednym z 7 Nowych Cudów Natury.
Szkoda że nie zapytaliście marszałka o szybką kolej Elbląg - Białystok - dlaczego nie podejmuje tematu, skoro Zarząd Portu Morskiego przygotował za niego porozumienie w tej sprawie z Województwem Podlaskim?
Ja wiem zbiera grosz na szybka kolej Olsztyn- Gołdap przeciesz ma zobowjaznia