Piątek, 29.11.2024, Imieniny: Blazej, Walter, Fryderyk
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLECANE

Reklamacja odtwarzacza MP3

11.01.2006, 13:33:13 Rozmiar tekstu: A A A

Do Inspekcji Handlowej wpłynęło pytanie od konsumenta: „Czy jeżeli chcę reklamować odtwarzacz MP3 muszę posiadać oryginale opakowanie tak jak zażądał tego przyjmujący reklamację?”

Odpowiedź na to pytanie wymaga ustalenia, czy składając reklamację klient korzystał z gwarancji czy z uprawnień wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wybór odpowiedniego trybu dochodzenia roszczeń reklamacyjnych należy zawsze do konsumenta. Sprzedawca nie może narzucić Panu korzystania z gwarancji ani  ograniczać możliwości stosowania  ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

W przypadku gwarancji zarówno gwarant jak i konsument decydujący się na skorzystanie z zapisów gwarancji, są związani zapisami zawartymi w karcie gwarancyjnej. Jeżeli jednym z wymogów od których gwarant uzależnia rozpatrzenie reklamacji, jest dostarczenie towaru w oryginalnym pakowaniu, to takie postanowienie gwarancyjne  jest wiążące i wówczas konsument będzie musiał się dostosować do niego.

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku reklamacji składanej na podstawie ustawy konsumenckiej. Zgodnie z art. 8.1 do 8.4, jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy wolny od wad. Jeżeli sprzedawca nie zdoła naprawić albo wymienić towaru na wolny od wad, albo gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się  stosownego obniżenia ceny albo zwrotu gotówki, jeżeli wada towaru jest istotna.

Kupujący aby skorzystać ze swoich uprawnień, ma obowiązek poinformować sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w  terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia wady.  W żadnym przepisie cytowanej ustawy nie ma mowy o utracie uprawnień przez kupującego z powodu niedostarczenia oryginalnego opakowania.

Ustawa wskazuje dokładnie i wprost w jakich sytuacjach kupujący nie może dochodzić swoich roszczeń. Zgodnie z art. 7 sprzedawca nie odpowiada wobec kupującego za niezgodność towaru z umową, jeżeli kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć w chwili zawarcia umowy.

Drugim przypadkiem jest sytuacja kiedy kupujący nie powiadomi sprzedawcy o niezgodności towaru z umową w terminie dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.

W związku z powyższym  może Pan jak najbardziej dochodzić swoich praw na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. 2002.141.1176). W tym celu powinien Pan złożyć reklamację w sklepie, gdzie zakupił Pan odtwarzacz mp3. Do Pana należy wybór sposobu załatwienia reklamacji (wymiana albo naprawa).

W przypadku odmowy przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę, właściwym będzie wysłanie zawiadomienia o niezgodności towaru z umową (reklamacji) oraz określenia sposobu jej załatwienia na adres sprzedawcy listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji. 

                                                                      Jacek Błaszczyk

Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0021049976349