Do Inspekcji Handlowej wpłynęło pytanie od konsumenta: „Czy jeżeli chcę reklamować odtwarzacz MP3 muszę posiadać oryginale opakowanie tak jak zażądał tego przyjmujący reklamację?”
Odpowiedź na to pytanie wymaga ustalenia, czy składając reklamację klient korzystał z gwarancji czy z uprawnień wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wybór odpowiedniego trybu dochodzenia roszczeń reklamacyjnych należy zawsze do konsumenta. Sprzedawca nie może narzucić Panu korzystania z gwarancji ani ograniczać możliwości stosowania ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
W przypadku gwarancji zarówno gwarant jak i konsument decydujący się na skorzystanie z zapisów gwarancji, są związani zapisami zawartymi w karcie gwarancyjnej. Jeżeli jednym z wymogów od których gwarant uzależnia rozpatrzenie reklamacji, jest dostarczenie towaru w oryginalnym pakowaniu, to takie postanowienie gwarancyjne jest wiążące i wówczas konsument będzie musiał się dostosować do niego.
Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku reklamacji składanej na podstawie ustawy konsumenckiej. Zgodnie z art. 8.1 do 8.4, jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy wolny od wad. Jeżeli sprzedawca nie zdoła naprawić albo wymienić towaru na wolny od wad, albo gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo zwrotu gotówki, jeżeli wada towaru jest istotna.
Kupujący aby skorzystać ze swoich uprawnień, ma obowiązek poinformować sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. W żadnym przepisie cytowanej ustawy nie ma mowy o utracie uprawnień przez kupującego z powodu niedostarczenia oryginalnego opakowania.
Ustawa wskazuje dokładnie i wprost w jakich sytuacjach kupujący nie może dochodzić swoich roszczeń. Zgodnie z art. 7 sprzedawca nie odpowiada wobec kupującego za niezgodność towaru z umową, jeżeli kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć w chwili zawarcia umowy.
Drugim przypadkiem jest sytuacja kiedy kupujący nie powiadomi sprzedawcy o niezgodności towaru z umową w terminie dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.
W związku z powyższym może Pan jak najbardziej dochodzić swoich praw na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. 2002.141.1176). W tym celu powinien Pan złożyć reklamację w sklepie, gdzie zakupił Pan odtwarzacz mp3. Do Pana należy wybór sposobu załatwienia reklamacji (wymiana albo naprawa).
W przypadku odmowy przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę, właściwym będzie wysłanie zawiadomienia o niezgodności towaru z umową (reklamacji) oraz określenia sposobu jej załatwienia na adres sprzedawcy listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji.
Jacek Błaszczyk