Pani
Wanda Kuczmarska - dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 18 w Elblągu
została postawiona w krzyżowy ogień pytań, które dotyczą funkcjonowania
szkoły, reformy oświaty oraz pracy nauczycieli. Artykuł ten jest
kontynuacją przeprowadzonego przeze mnie wywiadu, a poniższe odpowiedzi
stanowią kwintesencję rozmowy z Wandą Kuczmarską.
- Jakie sukcesy i w jakich dziedzinach odnoszą uczniowie i nauczyciele szkoły? (w tym i minionym roku szkolnym)?
- Szkoła Podstawowa nr 18 może pochwalić się wieloma osiągnięciami i to z różnych dziedzin:
- I miejsce w turnieju Ekonomiczno –Ekologicznym pod hasłem „Ekologiczna energia, to zaoszczędzona energia” .
- I miejsce (Wiktoria Drawert) i 3 wyróżnienia (Karolina Hrynewicka, Marta Falkowska, Ewelina Fontasiewicz) w Konkursie Literackim pt. „List do ulubionego bohatera filmowego” organizowany przez CK i WM „Światowid”.
- Podczas XIX Miejskich Igrzysk Młodzieży Szkolnej:
- I miejsce dla sztafety chłopców
- II miejsce dla sztafety dziewcząt
- II miejsce dla drużyny chłopców w piłce nożnej
- II miejsce w pływaniu stylem dowolnym na dystansie 50m
- Biegi przełajowe dziewcząt II i dwa III miejsca
- Biegi przełajowe chłopców dwa II i dwa III miejsca
- Biegi przełajowe - zespołowo - zarówno dziewczeta jak i chłopcy II miejsce
- W lekkiej atletyce dwa I miejsca, jedno II miejsce w skoku w wzwyż oraz dwa III miejsca w rzucie piłeczką palantową i III miejsce w skoku w dal
- W lekkiej atletyce halowej III miejsce w rzucie piłką palantową i III miejsce w skoku w wzwyż
- W lekkiej atletycew punktacji łącznej szkoła zajęła I miejsce
- W rozgrywkach szachowych I i II miejsce indywidualne oraz II miejsce druzynowo
- III miejsce w Pływackich Mistrzostwach Elbląga na dystansie 25 m stylem dowolnym
- Wśród szkół: podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych III miejsce dla Klubu Europejskiego w Miejskim Forum Szkolnych Klubów Europejskich w pokazie mody europejskiej
Wiele innych osiągnięć w postaci wyróżnień, jak choćby w Turnieju Wiedzy podsumowującej akcję „Sprzątania Świata” w Parku Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej pt. „Woda, Gleba. Przyroda”, w konkursie plastycznym pn. "Ekologiczny styl życia", wyróznienie dla Szkolnego Koła Teatralnego w Miejskim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Kolendniczych, w IX Edycji Konkursu Poetyckiego TPD pn. "O czym śpiewa wiatr, o czym szumią wierzby?" oraz wyróznienie w konkursie plastycznym pn. "Bezpieczni w ruchu drogowym". W osiągnięciach regionalnych III miejsce w IX Diecezjalnym Plastycznym Konkursie Religijnym oraz wyróżnienie w IX Powiatowym Konkursie "EKOJESIEŃ 2004". W osiągnięciach wojewódzkich: I miejsce dla zespołu kl. trzecich i III miejsce dla zespołu kl. piątych w Wojewódzkim Konkursie VI Szkolnej Giełdy Turystycznej "Przygoda 2005" pn. "Świat w zmysłach"; III miejsce w Międzywojewódzkim Turnieju Karate w kategorii KATA do lat 10; III miejsce w konkursie języka angielskiego pn. "Z angielskim w krainę czarów". W osiągnięciach ogólnopolskich I miejsce dla zespołu klas III w Ogólnopolskim finale VI Szkolnej Giełdy Turystycznej „Przyroda 20005” pt. „Świat w zmysłach” oraz uzyskanie za bardzo dobry wnik dyplomu i dwóch wyróżnień w Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym pn. "EKO-PLANETA". SP nr 18 uczestniczyła również w międzynarodowych konkursach np. GRAND PRIX w XXI Edycji Międzynarodowego Konkursu Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży Szkolnej Euroregionu Bałtyk. Uzyskała wyróznienia w VIII Międzynarodowym Sejmiku Ekologicznym pod hasłem "Agroturystyka alternatywa dla rolnictawa" oraz dwa wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym "Kangur". Tych osiągnięć jest znacznie więcej, ale niestety nie sposób ich wszystkich wymienić.
- Jaki był średni wynik szkoły z ubiegłorocznego sprawdzianu na zakończenie VI klas?
- Wynik ze sprawdzianu był wyższy od zakładanej średniej.
- Jaki jest Pani stosunek do reformy oświaty przeprowadzonej w 1999 roku?
- Mam mieszane uczucia odnośnie wprowadzonej struktury oświaty.
- Jakie trudności napotkała Pani podczas dostosowywania nauczania do nowego modelu kształcenia?
- W zasadzie nie napotkałam żadnych trudności dostosowując nauczanie do nowego modelu kształcenia.
- W jaki sposób radziła sobie kadra nauczycielska w trakcie wprowadzania nowego systemu nauczania?
-
Kadra pedagogiczna przeszła gruntowne przeszkolenie w ramach pracy z
nowym programem nauczania począwszy od rozmaitych form doskonalenia
organizowanych przez WMODN oraz inne ośrodki. Zadanie to było tym
łatwiejsze, że od 1994 roku Szkoła Podstawowa nr 18 wprowadziła
niektóre z zadań zarysowanych obligatoryjnie przez reformę do
wszystkich szkół, np. kształcenie zintegrowane.
- Przyjmując młodą osobę na stanowisko nauczyciela, jakie ma Pani wymagania wobec niej?
- Wymagam od niej wysokich kompetencji, komunikatywności oraz empatii.
- Czy i jak stara się Pani pomóc młodemu nauczycielowi przystosować się do pracy w zawodzie?
-
Młody nauczyciel otrzymuje opiekuna, który udziela mu wszechstronnej
pomocy. Ponadto może on również uzyskać wsparcie ze strony dyrekcji.
- Jak prezentują się osiągnięcia uczniów kształcących się przed rokiem 1999, a jak po wprowadzeniu reformy?
-
Mogę stwierdzić, że osiągnięcia uczniów przed rokiem 1999, a uczniów,
którzy rozpoczęli naukę już po wprowadzeniu reformy są porównywalne.
- Co motywowało Panią do wyboru takiego zawodu - zawodu nauczyciela?
-
Nie przypuszczałam, że będę spełniać się w tym zawodzie. Właściwie
całkiem przypadkowo zostam nauczycielką, a później dyrektorką, ale
pomimo tego praca ta daje mi wiele satysfakcji i myślę, że wypełniam
swe obowiązki należycie i zgodnie z własnym sumieniem.
- Jak zapatrują się rodzice na przeprowadzoną reformę? Czy akceptują oni nowy system?
- Rodzice w większości akceptują nowy system.
- Jak, według Pani, powinna wyglądać idealna szkoła?
-
Idealna szkoła powinna być bardzo dobrze wyposażona np. w sprzęt
komputerowy. O idealnej szkole moglibyśmy mówić, gdyby kadra
pedagogiczna eksponowała swoją wysoką kulturę, gdyby istniało wolne od
lęku środowisko; przyjazna i życzliwa atmosfera, bardzo dobre stosunki
międzyludzkie. Dal minie idealna szkoła wiąże się z pojęciami:
tolerancji, szanowanie poglądów innych, również uczniów, konsekwencją w
postępowaniu i działaniu nauczycieli (obieranie celu, realizowanie go,
ocena i wyciąganie wniosków) oraz bardzo dobrej, przejrzystej
organizacji pracy.
- Co można zrobić, aby zbliżyć ją do tego ideału?
-
Po pierwsze zwiększyć nakład funduszy na oświatę. Po drugie zmienić
system kształcenia nauczycieli. Po trzecie eliminować z zawodu osoby
niemające do niego predyspozycji. Po czwarte w większym stopniu
motywować (finansowo) nauczycieli.
ucząc sprzątać świat nauczymy chłonąć wiedzę, wiedza nauczy nas poszanowania świata, a rodziców uznania prawa do ich wcielenia w życie
Pani dyrektor na 5 z plusem
żżżżżżżżżżżżąaaaaaaaaaallllll:*0