Niedziela, 22.12.2024, Imieniny: Franciszka, Bozena, Zenon
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLECANE

Kolej nadzalewowa wróciła..., ale tylko na kilka dni

17.02.2009, 14:00:43 Rozmiar tekstu: A A A
Kolej nadzalewowa wróciła..., ale tylko na kilka dni
W lipcu ub. roku trasą nadzalewową przejechał pociąg retro

Od zeszłego tygodnia, kilka minut po godzinie 10:00 na stację Elbląg Zdrój zajeżdża pociąg pasażerski. Na ten niezwykle rzadki widok, zapewne wielu elblążan przecierało oczy ze zdumienia. Wielu odebrało go z nadzieją, że przywrócono regularne kursy trasą nadzalewową. Niestety tak nie jest. PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Olsztynie ze względu na prowadzone prace torowe zamknął połączenia do Braniewa przez Młynary i wyznaczył objazd przez Tolkmicko i Frombork.

Jak dowiedzieliśmy się w Zakładzie Linii Kolejowych PKP w Olsztynie, zmiana trasy pociągów relacji Elbląg-Braniewo spowodowana była prowadzonymi od 13 lutego, pracami remontowymi na odcinku z Elbląga do Braniewa przez Młynary.
- Od kilku dni prowadzimy na tym odcinku naprawę przepustów na torach. Trasa przez Młynary będzie nieczynna jeszcze przez 2-3 dni, ale będzie przejezdna jeszcze w tym tygodniu – zapowiada Dariusz Kaczyński, dyrektor techniczny PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Olsztynie.

Przy okazji przypominamy kierowcom o zachowaniu szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdów kolejowych na drodze wojewódzkiej nr 503. Wielu z nas zapewne przeświadczonych już faktem, że linia ta jest nieczynna, nie spodziewa się pociągu.

Niestety fakt pojawienia się pociągu na malowniczej trasie wiodącej tuż przy Zalewie Wiślanym nie oznacza, że linia ta będzie użytkowana dłużej.
- Trasę przez Elbląg Zdrój i Tolkmicko uruchamiamy tylko w przypadkach awaryjnych, gdy zachodzi taka potrzeba – wyjaśnia wprost dyrektor Dariusz Kaczyński.

Nie ma więc co łudzić się, że na trasę tą wrócą normalne połączenia. Jednak według Mirosława Szymańskiego, prezesa Fundacji Era Parowozów, która w ubiegłe lato zorganizowała na trasie nadzalewowej przejazd zabytkowym parowozem Barkas, jest to dobry znak.
- Cieszę się, że choć na te kilka dni pociągi kursują tą trasą. Jest ona bardzo atrakcyjna turystycznie. Warto by zaczęły po niej jeździć, jeśli nie regularne pociągi transportowe, to chociaż pociągi sezonowe dla turystów – mówi Mirosław Szymański.

W lipcu ubiegłego roku Fundacja Era Parowozów zorganizowała przejazd pociągiem retro z Gdyni do Braniewa. Zabytkowy parowóz zatrzymywał się na niemal wszystkich atrakcyjnych turystycznie miejscowościach, m.in. w Elblągu, Kadynach, Tolkmicku i Fromborku. Zainteresowanie przejazdem było bardzo duże.
- Planujemy taki wyjazd co najmniej raz w roku. Frekwencja nas do tego skłania – mówił wówczas Mirosław Szymański, prezes Fundacji Era Parowozów.

Zapytaliśmy prezesa Fundacji Era Parowozów czy i w tym roku można liczyć na podobną atrakcję.
- Mamy w tym roku w planach zorganizowanie takiego przejazdu. Sprawy nieco się jednak skomplikowały – oznajmia Szymański. - Z Gdyni do Zajączkowa Tczewskiego przeniósł się zakład, który zajmował się obsługą parowozów. Ponadto z dniem 1 stycznia spółka PKP Cargo S.A. Zakład Taboru w Gdyni przestała prowadzić Skansen "Parowozownia Kościerzyna".

Dowiedzieliśmy się, że PKP Cargo nie planuje w tym roku uruchomienia przejazdów parowozami na niektórych trasach. Dlatego Fundacja Era Parowozów rozważa różne warianty, m.in. sprowadzenie rosyjskiej lokomotywy spalinowej „Gagarin” z lat siedemdziesiątych, która mogłaby zastąpić parowóz.
- Pytaliśmy zainteresowanych tematem miłośników kolei i większość przyznała, że podróż taką lokomotywą po trasie nadzalewowej mogłaby być bardzo ciekawa – przyznaje Szymański.

Niestety takie rozwiązania wiązałyby się ze wzrostem kosztów organizacji przejazdu, a co za tym idzie i wzrostem ceny biletów.
- W zeszłym roku za całą organizację przejazdu parowozem Barkas zapłaciliśmy 14 tys. zł. Teraz koszt może być wyższy i wynieść około 20 tys. zł – martwi się prezes Fundacji Era Parowozów.

Turystyczny przejazd po trasie kolei nadzalewowej planowany jest na lato. Póki co, jeszcze przez kilka dni elblążanie mają okazję przejechać się kolejową trasą wiodącą wzdłuż Zalewu Wiślanego, tradycyjnym składem.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (5)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ robelt
    Wtorek, 17.02

    niech miasto samo zakupi szynobus wynjamie tory elblag kadyny braniewo i bedzie conieco jezdziło a zarobione pieniazki wydac na lepsze drogi w elblagu :D

  2. 2
    0
    ~ r68i
    Wtorek, 17.02

    Władze naszego miasta są chore. Zamiast kupić szynobus za który w okresie letnim szybko zwróciły by się koszta. To wolą narzekać że nie ma turystów. A zasada jest prosta. Nie ma atrakcji, to i nie ma co liczyć na turystów. Ehhh dlaczego musimy mieszkać w takim dziwnym mieście

  3. 3
    0
    ~ focista
    Wtorek, 17.02

    Tu macie parę fotek: http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/search.php?search_keywords=D29-254 http://rail.phototrans.eu/autobusy.php?s=5014&d29=254&send_data=S A na linię nadzalewową Gagariny mają zakaz wjazdu, ze względu na przekroczony dopuszczalny nacisk na oś. :P

  4. 4
    0
    ~ Jerzy Kulas
    Środa, 18.02

    Szanowni Kolejarze pokazaliście, że mogą jeździć pociągi Koleją Nadzalewową brawo. Aby była linia opłacalna musi mieć co wozić, ludzi lub ładunki. nasze władze nie zezwalają prywatnym inwestorom przywrócić do dawnej świetności Nowy Port w Elblągu zwany obecnie Zatoka Elbląska. Zrobiono z niego na podstawie sfałszowanych dokumentów rezerwat przyrody. Elbląska prokuratura i elblaskie sądy odmawiają wszczęcia postępowania w tej sprawie. Dlatego też w tym roku Szanowni Państwo nie będziecie do Krynicy pływać statkami, młodzież nie bedzie mogła uprawiać sportów wodnych, handlowcy nie będą mogli sprowadzać i wysyłać do Rosji ladunków drogą wodną. Proszę policzyć ile potencjalnych pasażerów i ładunków traci kolej. Elbążanie obudźcie się! Z poważaniem Jerzy Kulas

  5. 5
    0
    ~ robełt
    Środa, 18.02

    panie Jurku dobrze pan mowi mimo ze ma pan w tym prywatny interes popieram Pana bo niezle Ciebie oszukano a swoją droga to te statki oplacały by sie i czas krotszy by był latem w weekendy plywac do krynicy kiedy 7 zakorkowana :P

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.95388102531433