Piątek, 1.11.2024, Imieniny: Dzis jest Wszystkich Swietych
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii PRASÓWKA

Zwrot pieniędzy za opóźnienie pociągów? Nowe prawa pasażerów

09.12.2014, 07:00:02 Rozmiar tekstu: A A A
 Zwrot pieniędzy za opóźnienie pociągów? Nowe prawa pasażerów
Fot. archiwum redakcji
Polska była w tym względzie daleko w tyle - rozporządzenie w większości krajów unijnych funkcjonuje już od pięciu lat. Nowe regulacje przewidują za opóźnienia pociągów zwrot części kosztów biletów czy nawet kosztów poniesionych za przymusowy nocleg w hotelu. Obecna minister Maria Wasiak podpisała rozporządzenie 20 listopada, a weszło w życie 3. grudnia.
 
Zmiany nie dotyczą połączeń regionalnych, czyli tych w obrębie danego województwa. Nowe przepisy stosować za to muszą zarówno PKP Intercity (TLK, ekspresy EIC i międzynarodowe), jak Przewozy Regionalne (RegioExpres, InterRegio) oraz przewoźnicy regionalni sezonowo uruchamiający dalekobieżne połączenia.
 
Rozporządzenie mówi jasno : jeśli opóźnienie pociągu przekroczy 60 minut, to pasażerowi przysługuje zwrot 25 proc. wartości biletu. W przypadku 120 minut - pasażer dostaje zwrot połowy wartości biletu.
 
Spółka kolejowa musi wypłacić rekompensatę w ciągu miesiąca. Zapewne zwroty na początku będą wypłacane w postaci kuponów lub innych usług - rozporządzenie na to pozwala - ale na WNIOSEK klienta muszą być wypłacone w gotówce.
 
Podróżnym przysługuje prawo złożenia reklamacji zarówno w razie przerwy w podróży, jak i opóźnienia. Należy ją złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub w miejscu wskazanym przez przewoźnika. Odpowiedź na reklamacje powinna zostać nie później niż w ciągu 30 dni, w uzasadnionych przypadkach i po poinformowaniu o tym konsumenta ten czas może wydłużyć się do trzech miesięcy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uwzględnienie reklamacji. 
 
Odszkodowanie nie przysługuje: jeśli jego wartość nie przekracza 4 euro;  jeśli klient wiedział o opóźnieniu przed kupnem biletu lub jeśli na opóźnienie miały wpływ okoliczności zewnętrzne albo powstało ono z winy pasażera albo osoby trzeciej.
 
W przypadku gdy opóźnienie przekracza 60 minut, pasażerom przysługują posiłki i napoje, pod warunkiem że - jak mówi rozporządzenie - "są dostępne w pociągu, na stacji lub mogą zostać dostarczone w rozsądnym czasie".
 
To nie koniec. Spółka ma obowiązek opłacić zakwaterowanie w hotelu lub innym miejscu oraz transport do tych miejsc, jeśli pasażerowie muszą zostać przez jedną lub kilka nocy w miejscu, w którym pociąg się zatrzymał w środku trasy.
 
Spółki kolejowe są też zobowiązane do zapewnienia transportu do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu, jeśli pociąg został na dobre unieruchomiony na trasie.

Źródło : wyborcza.pl
 
 
 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (1)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ ambroży
    Wtorek, 09.12

    Dla mnie wystarczającym by było, żeby pociągi jeździły CZĘŚCIEJ i przede wszystkim PUNKTUALNIE. 100x bardziej wolę stare, odrapane wagony, które jeżdżą punktualnie, niż funkiel-nówki z godzinnym opóźnieniem. I wtedy w ogóle niepotrzebne by mi były jakieś tam reklamacje.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0608639717102