Poniedziałek, 2.12.2024, Imieniny: Balbina, Paulina, Bibiana
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii OPINIE NADESŁANE

Chrońmy ludzi starszych – co z kampanią „Bezpieczny Senior”? (opinia nadesłana)

06.12.2013, 06:00:02 Rozmiar tekstu: A A A
Chrońmy ludzi starszych – co z kampanią „Bezpieczny Senior”?
fot. archiwum redakcji

Kampanie społeczne to odpowiedź na konkretne problemy, jakie dotykają wybrane grupy lub całą społeczność. Najbardziej wymowne znaki kampanii to elementy, które możemy spotkać w przestrzeni publicznej – plakaty, billbordy, hasła, wymowne zdjęcia i filmy. Dobrze przeprowadzone kampanie to takie, które docierają do szerokiego odbiorcy, skłaniają do myślenia, uczą pewnych postaw, czy nawyków. Mankamentem kampanii może być powierzchowność oraz fakt, że wraz z ich końcem problem znika nam z oczu. Mimo tych słabości nie powinno się z kampanii rezygnować, bo z definicji kształtują  postawy prospołeczne, a tego w naszym kraju nigdy za dużo.

W Elblągu kampanie społeczne również nie są niczym obcym. Chcę wspomnieć o tej, nad którą miałam przyjemność pracować i pokazać co chcieliśmy dzięki niej osiągnąć.

Kampania „Bezpieczny  senior” dociera do najstarszych elblążan, ma pokazać im jak zadbać o swoje bezpieczeństwo, wskazać sytuacje ryzykowne, podpowiedzieć, jak nie stać się ofiarą oszustwa. W związku z kampanią na terenie Elbląga pojawiły się plakaty i ulotki skierowane do seniorów, szczególnie widoczne w środkach komunikacji miejskiej. Twarzami kampanii zostali elbląscy seniorzy. Aktywni uczestnicy kampanii mogli wziąć udział w szkoleniach z zakresu samoobrony.

Podstawowym założeniem kampanii jest szeroka akcja informacyjna. Poprzez różnorakie kanały informacyjne pragniemy dotrzeć do jak najszerszej liczby mieszkańców. Założeniem jest aby jak największa liczba osób, głównie starszych, została zapoznana z najczęściej popełnianymi przestępstwami. W ostatnim okresie obserwujemy nasilające się przypadki okradania ludzi starszych na tzw. metodę „na wnuczka” czyli podszywanie się oszustów pod członków rodziny i pod tym pretekstem wyłudzanie pieniędzy. Jest też metoda „na gazownię” czy „na hydraulika” – oszuści podając się za fachowców wchodzą do domów, kradną co popadnie albo wyłudzają po kilkaset złotych za usługę, której nie wykonali. Innymi sposobami popełnianych przestępstw są: metoda „na dotację” lub „na urzędnika”. W pierwszym przypadku złodzieje podając się za urzędników proszą o uiszczenie „opłaty manipulacyjnej” albo „zaliczki na poczet późniejszej realizacji przedsięwzięcia”  związanego np. z mającymi nastąpić pracami budowlanymi w dzielnicy w oparciu o dotacje unijne lub inne środki pomocowe. Drugi przypadek dotyczy oszustw w których sprawcy podają się za urzędnika państwowego wymyślają szereg historii, które pozwolą im oszukać seniora. Może to być np. wymiana złotówek na euro i konieczność spisania numerów banknotów powyżej 50 złotych, konieczność wykupu gruntu, na którym zostało postawione mieszkanie, itp. Seniorzy łatwo mogą stać się ofiarami oszustów i naciągaczy.
    
Okres przedświąteczny uaktywnia oszustów i złodziei, dlatego też postarajmy się zintensyfikować działalność informacyjną aby ustrzec potencjalne ofiary przed przestępstwami. W kampanię zaangażowały się liczne organizacje lokalne: policja, straż pożarna, media, Kościół, stowarzyszenia, kluby seniora, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ZUS, zakład energetyczny, gazownia, poczta, lekarze, farmaceuci, dietetycy. Podstawowym sposobem działania miała być edukacja i wszystkie wymienione przeze mnie instytucje wykorzystując dostępne im kanały informacyjne przekazywały wiedzę o istniejących zagrożeniach. Chciałabym zachęcić pozostałe organizacje nie biorące, do tej pory,  udziału w kampanii o włączenie się w jej program. Akcja głównie polega na kolportażu ulotek, plakatów informacyjnych oraz przeprowadzeniu spotkań informacyjnych.
   
Mimo wielu wysiłków, olbrzymiej liczby zaangażowanych w kampanię i dużej ilości osób objętych edukacją nadal zdarzają się niestety przypadki „naciągania” elblążan. Dlatego też, moim zdaniem należy tą kampanię prowadzić jak najdłużej, nieprzerwanie. Ostrzeżeń i informacji o potencjalnych zagrożeniach nigdy za dużo i trzeba doskonalić metody docierania do jak największej ilości mieszkańców w celu ostrzeżenia przed niebezpieczeństwami. Przestępcy wymyślają coraz to nowe sposoby oszukania i okradzenia osób starszych i ich metody bazują właśnie na łatwowierności i naturalnej dobroduszności seniorów. Ponadto ich podstawowym celem jest wprowadzenie elementu stresu i działania pod presją czasu.  Osłabia to czujność i ostrożność większości osób w podeszłym wieku. Ważne jest również bardziej aktywne włączenie się w edukację członków najbliższej rodziny osób starszych. To ludzie młodzi – dzieci, wnuczkowie powinni uzgodnić ze sowimi bliskim sposoby komunikowania się i udzielania pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.
   
Zdając sobie sprawę z rangi problemu należy bezwzględnie kontynuować tą kampanię i zwiększać zakres przekazywanych informacji jak również obejmować kształceniem jak największą liczbę zainteresowanych. Chciałabym, aby większe zaangażowanie wykazały firmy dostarczające energię elektryczną, wodę, ciepło poprzez informowanie o sposobach pracy ich inkasentów, przedstawicieli itp. Ważne żeby mieszkańcy znali wzory legitymacji służbowych oraz druki formularzy. Istotnym elementem bezpieczeństwa seniorów jest również prawidłowe odżywianie się czy tez zażywanie leków i dlatego zasadne jest w program włączyć pracowników Sanepidu czy też aptekarzy. Coraz częściej zdarzają się bowiem przypadki „okazjonalnego” kupowania leków na rynku poza aptecznym, co jest bardzo niebezpieczne i grozi poważnymi powikłaniami zdrowotnymi. Należy w tym względzie nasilić akcję informacyjną i będą to dodatkowe kierunki naszej aktywności. Dodatkowo akcja powinna obejmować informowanie o prawidłowym odżywianiu się, stosownie do wieku i stanu zdrowia. W tą sferę powinno się włączyć lekarzy oraz dietetyków. Godne podkreślenia jest aktywne włączenie się wodociągów elbląskich w propagowanie wartości i zalet naszej wody płynącej z kranu.

Oczywiście głównym kreatorem i koordynatorem tych wszystkich działań powinien być Urząd Miejski. Dysponując odpowiednimi służbami, środkami technicznymi oraz regulacjami prawnymi stanowi naturalne centrum zarządzania tego typu projektami. To od zaangażowania ratusza zależy sukces kampanii przejawiający się ograniczeniem przestępczości i poprawą bezpieczeństwa osób starszych. Ważne jest również odpowiednio aktywny udział środków masowego przekazy i tu też ukłon w ich stronę.
   
Korzystając z okazji chciałabym podziękować wszystkim osobom i instytucjom za tworzenie kampanii „Bezpieczny Senior” i apeluję o dalsze aktywne propagowanie jej programu.


radna Maria Kosecka


 

Oceń tekst:

Ocen: 4

%75.0 %25.0


Komentarze do artykułu (7)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --5
    ~ sen-nior
    Piątek, 06.12

    Czy ktoś czytał te ulotki? Ludzie starsi są tam potraktowani jak przedszkolaki - nie otwieraj nikomu obcemu, nie rozmawiaj z nikim obcym, najlepiej w ogóle siedź w domu i nawet telefonu nie odbieraj. To trochę niepoważne...

  2. 2
    +1
    ~ eks
    Piątek, 06.12

    Wy lepiej zajmijcie sie mlodzieza bo zaraz zostana tylko emeryci i rencisci jak wolicie seniorzy , Mlodziez z tego miasta ucieka i bedzie kupa.

  3. 3
    +5
    ~ lokalny patriota
    Piątek, 06.12

    Moim zdaniem jest to bardzo ważna sprawa i należy walczyć z przestępczości na wszelkie możliwe sposoby. Nigdy nie jest za dużo działań prewencyjnych w celu ochrony ludzi starszych. Przestępczość wobec nich jest szczególnie paskudna oparta na łatwowierności i chęci niesienia pomocy bliskim. Dlatego należy jak najwięcej informować o zagrożeniach i takie kampanie są potrzebne.

  4. 4
    +1
    ~ Impala
    Piątek, 06.12

    Zamiast godziwych emerytur, łatwego dostępu do placówek służby zdrowia, sanatoriów, leczenia onkologicznego, tanich leków itp. radna Kosecka proponuje seniorom " plakaty, bilbordy, hasła, wymowne zdjęcia i filmy ". Kapitalny pomysł ! Pozazdrościć empatii ! Proponuję radnej, kiedy już będzie seniorką, by tymi hasłami, bilbordami i plakatami wytapetowała sobie, np. kuchnię, a " wymowne filmy i zdjęcia " ogląda trzy razy dziennie - przed każdym posiłkiem.

  5. 5
    +5
    ~ jestem za
    Piątek, 06.12

    Kampania to odpowiedz na wykorzystywanie ludzi starszych i ostrzeżenie przed oszustami,czytajcie ze zrozumieniem. Wszystko i wszystkich tylko krytykujecie

  6. 6
    +1
    ~ maz
    Piątek, 06.12

    jak zwykle patos Pani Koseckiej. a może trzeba tak po prostu po ludzku bez wielkich słow które można o kant d...y ,osoby starsze korzystają z pomocy w przychodniach i pielęgniarki które ich odwiedzają ,pracownicy mops-u,niech informują osoby starsze w ich mieszkaniach o grożących im sytuacjach po prostu uczulili, proste prawda? nie trzeba programów itp ot zwykłe ludzkie podejście =czy Pani rozumie o co chodzi?

  7. 7
    --1
    ~ STARUCHY "z prawie st, GENERACJI"
    Piątek, 06.12

    Jak można mówić o ochronie starszych ludzi , skoro niektóre osoby starsze , potrafią swych rówieśników nieźle " obsmarować " ?? I to jak !!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2448709011078