Zgłoszenia kandydatów na ławników na kadencję 2012-2015 przyjmowane będą do 30 grudnia w Departamencie Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Elblągu (pokój 95 - budynek B). Koszt opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia ponosi kandydat na ławnika. Koszt opłaty za wydanie aktualnego odpisu albo zaświadczenia z właściwego rejestru lub ewidencji ponosi podmiot, którego dotyczy odpis lub zaświadczenie.
Na podstawie art. 168 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98 poz. 1070 z późn. zm.) oraz w oparciu o wniosek Prezesa Sądu Okręgowego w Elblągu ogłasza się uzupełniający nabór kandydatów na ławników na kadencję 2012-2015. Poniżej przypominamy zasady i tryb zgłaszania kandydatów na ławników.
Ławnikiem może być ten kto:
1. posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
2. jest nieskazitelnego charakteru,
3. ukończył 30 lat,
4. jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania od co najmniej roku,
5. nie przekroczył 70 lat,
6. jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
7. posiada co najmniej wykształcenie średnie.
Ławnikami nie mogą być:
1. osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,
2. osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
3. funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
4. adwokaci i aplikanci adwokaccy,
5. radcy prawni i aplikanci radcowscy,
6. duchowni,
7. żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
8. funkcjonariusze Służby Więziennej,
9. radni gminy, powiatu i województwa.
Kto może zgłaszać kandydatów na ławników?
1. prezesi właściwych sądów,
2. stowarzyszenia,
3. inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych
4. co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia, którą można pobrać ze strony internetowej www.ms.gov.pl lub w pokoju 95 Urzędu Miejskiego w Elblągu. Podmioty uprawnione mogą zgłaszać kandydatów na ławników do dnia 31 grudnia 2011 r.
Zgłoszenia kandydatów, które wpłyną po tym terminie, a także zgłoszenia, które nie spełniają wymagań formalnych, pozostawia się bez dalszego biegu.
Wykaz załączników do karty zgłoszenia kandydata na ławnika:
- informacja z Krajowego Rejestru Karnego dotycząca zgłaszanej osoby (dokument winien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia),
- oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe (dokument winien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia),
- oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona (dokument winien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia),
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika (dokument winien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia),
- listę osób, zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydata w przypadku zgłoszenia przez obywateli (wzór druku można uzyskać w pok. 95 Urzędu Miejskiego w Elblągu),
- aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące stowarzyszenia, innej organizacji społecznej lub zawodowej dokonującej zgłoszenia kandydata (dokument winien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem zgłoszenia),
- 2 zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego. Zdjęcia należy dostarczyć w kopercie, a na ich odwrocie wpisać swoje imię i nazwisko.
Kamil Czyżak, Biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Elblągu
Czyżby nie wszyscy znajomi zgłosili się w poprzednim terminie?
zgłoszą sie teraz i ich wybiorą:) szkoda czasu i pieniedzy na składanie dokumentów
ile mozna na tym zarobic?
Gratis to jest:)
40zł za posiedzenie, a takich jest max 5 w miesiącu.
Nieprawda, 60 zł za posiedzenie, a tych może być jedno na 5 miesięcy.
Jeśli się ma znajomości to można zarobić, jeśli nie , to nie,ja byłem zaproszony na jedno posiedzenie przez całą kadencję w Sądzie Pracy , tłumaczono to tym iż jest mało spraw i ławnicy są zbędni.
po co wy to piszecie jak tam juz wiadomo kto zostanie znajomi i rodzinke