Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na wystawę Kolekcja Museum Modern Art w Huenfeld. Wernisaż 21 maja o godz. 17.00. W dniu wernisażu odbędzie się uroczystość wręczenia Honorowego Obywatelstwa Miasta Elbląga Gerardowi Kwiatkowskiemu. Wystawa będzie czynna do 6 lipca. W dniu 22 maja od godz. 10 do 18 Dzień Otwarty Galerii EL, wstęp bezpłatny.
Kolekcja Museum Modern Art zgromadzona przez Gerarda Kwiatkowskiego w niemieckim Huenfeld liczy ponad 4 tys. prac. Ponad 300 z nich artysta, założyciel i wieloletni komisarz elbląskiego Laboratorium Sztuki Galeria EL przekazał swojej macierzystej instytucji.
Każde świadome kolekcjonowanie opiera się o gromadzenie dzieł według zasad określanych przez wydzielony obszar twórczości artystycznej. Kolekcję przekazaną przez Kwiatkowskiego opisują problemy artystyczne odnoszące się do zjawiska abstrakcji geometrycznej; tj. konkretyzm, reduktywizm, op-art czy inteligibilność.
Sztuka abstrakcji geometrycznej zanurzona w tradycji pierwszej, historycznej awangrady odnosi swoje zainteresowania do sfery płaszczyzny pola obrazowego i wynikającego zeń wartości, tj. linia i plama barwna. W dziele konkretystycznym nie ma odniesień pozaobrazowych, jest natomiast redukcja do tego, co istnieje realnie i wymiernie w dziele sztuki – do najprostszych elementów i praw malarskich oraz ich układów. Dzieło konkretne jest więc zwieńczeniem poszukiwań formalnych w sztuce, określające horyzont swoich poszukiwań do formy nieprzedstawiającej.
Zebrane i przekazane przez Kwiatkowskiego prace operują koherentnym językiem redukcji formy, dążącym do wyrażenia zamysłu intelektualnego, opartego na konkretności formy, na jej wymierności i weryfikowalności. Każda z nich to swoista wizualna rozprawa artysty nad problemem pola obrazowego, wewnętrznymi zależnościami matematycznymi i wizualnymi, spór między przypadkowością a ładem.
Wśród artystów, których prace znalazły się w darze Kwiatkowskiego dla Galerii EL znajdują się najważniejsi artyści nurtu abstrakcji geometrycznej; artyści polscy: Andrzej Dłużniewski, Mieczysław Wiśniewski, Kajetan Sosnowski, Jerzy Kałucki, Zbigniew Gostomski, Jerzy Grochocki, Wanda Gołkowska, Jan Chwałczyk, artyści z Niemiec: Urlich Otto, Karl georg Phahler, Helmut Bruch, Friedrich Kracht, Reinhardt Roy, Heinz Friege, Alfons Kunen, Thomas Lenk, Karl Heinz Adler, artyści z Austrii: Josef Linschinger, Rolf Forster, Szwajcarii: Max Bill, Richard Paul Lohse, Belgii: Jean Pierre Husquinet, Holandii: Roland de Jong, Anneke Wein Kranenbarg, Piet van Zon, Ewerdt Hilgemann, poza tym z Hiszpanii, Francji, Włoch, USA, korei Płd., Japonii, Izraela, Szwecji, Czech, Rosji i Wielkiej Brytanii.
Gerard Kwiatkowski – Juergen Blum, elblążanin, ur. 22.10.1930 roku to animator życia kulturalnego w powojennym Elblągu; współzałożyciel Klubu Czerwona Oberża, skupiającego inteligencję techniczną Elbląskich Zakładów Mechanicznych. Najważniejszym owocem aktywności Kwiatkowskiego było powołanie do życia w zrujnowanym kościele podominikańskim Galerii EL i tym samym powstrzymanie przed rozebraniem tego najstarszego w dawnych Prusach obiektu sakralnego. Galeria EL należała do pierwszych w Polsce galerii niezależnych, stawiając na program silnie podparty refleksją intelektualną. Dzięki współpracy z Zamechem udało się Geradowi Kwiatkowskiemu zorganizować cykl pięciu Biennale Form Przestrzennych w latach 1965-73, które zadecydowały o randze i odrębności Galerii EL na polskiej scenie artystycznej. Instytucja w tym okresie włączyła się w nurt działań awangardowych; postkonstruktywistyczne, konceptualne i z zakresu kina rozszerzonego. Galeria odegrała w sztuce polskiej lat 60. i 70. jedną z kluczowych ról, przyczyniając się do rozszerzenia pojęcia sztuki, tu powstał zespół form przestrzennych – jedna z najcenniejszych na świecie kolekcji monumentalnej rzeźby w przestrzeni publicznej, w Elblągu miały miejsca pionierskie eksperymenty na styku sztuki i cybernetyki, to w Galerii EL w 1973 roku powstał też pierwszy w Polsce artystyczny film video.
Galeria EL pod kierownictwem Gerarda Kwiatkowskiego była wyjątkowym Laboratorium Sztuki, otwartym na zmiany w sztuce, czujnie rejestrującym wszelkie nowości powstające w obrębie awangardy artystycznej.
Po wyjeździe z kraju w 1974 roku, Gerard Kwiatkowski nie zaprzestał jednak pracy na rzecz sztuki polskiej, jej promocji i podnoszenia jej rangi na świecie.
Na terenie Niemiec artysta powołał 13 instytucji, upodabniając je do modelu elbląskiej Galerii EL. Wzorzec, który z takim powodzeniem przez kilkanaście lat funkcjonował w rzeczywistości polskiej był również aktualny i atrakcyjny dla naszych zachodnich sąsiadów. W każdej wydanej już w Niemczech publikacji katalogowej, opracowaniach dotyczących sztuki Kwiatkowskiego znajdziemy odniesienia i podkreślenie przez artystę wagi doświadczeń elbląskich oraz możliwości, jakie dało mu życie i praca w Elblągu. Przywiązanie do elbląskich korzeni wyrażało się także w organizacji wystaw artystów elbląskich w prowadzonych przez Kwiatkowskiego galeriach.
Prowadzone przez Niego obecnie Museum Modern Art w Huenfeld pozostaje w szczególnie bliskich i partnerskich kontaktach z elbląską Galerią EL. Na kanwie tej współpracy powstała koncepcja przekazania miastu, gdzie rozpoczęła się ta niezwykła droga artystyczna, międzynarodowej kolekcji dzieł zgromadzonych w niemieckim Muzeum. W tym celu powstała we wnętrzu Galerii EL empora – miejsce prezentacji stałej kolekcji Kwiatkowskiego. Tym samym Elbląg dostanie pod względem artystycznym dar najwyższej próby, „drugie życie”, stając przed szansą posiadania jednej z najciekawszych kolekcji sztuki konkretnej w Polsce.
Bardzo ciekawy artykul.Przedstawia w interesujacy sposob dzieje naszej perelki jaka niewatpliwie jest Galeria El.Mam taka mala prosbe do autora tekstu-fajnie by bylo poprzec tresc poprzez fotografie miejsc opisanych w artykule.Wielu z nas mieszka za granica i przekaz poprzez fotografie bylby dopelnieniem tej ciekawej historii.Dziekuje i powodzenia na przyszlosc.