Konferencja prasowa zorganizowana w Polskiej Agencji Prasowej zainaugurowała drugą odsłonę ogólnopolskiej kampanii społecznej, która dotyczy problemu tzw. „młodych kierowców" na polskich drogach. Warmińsko-mazurscy policjanci przyłączają się do inicjatywy Komendy Głównej Policji, która ruszyła z ogólnopolską kampanią społeczną promującą bezpieczeństwo ruchu drogowego „Użyj wyobraźni”. Kampania ta jest nastawiona na zmianę mentalności użytkowników dróg. Policjanci chcą zainteresować, zaintrygować, a także edukować młodych kierowców.
„Użyj wyobraźni” to duży projekt na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym realizowany przez polską Policję. Policjanci chcą propagować zgodne z prawem, kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze, wskazując jednocześnie zagrożenia i skutki brawurowej jazdy. Stąd pomysł ogólnopolskiej kampanii społecznej promującej bezpieczeństwo w ruchu drogowym „Użyj wyobraźni". Jej inicjatorem jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a partnerami PZU SA i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Patronat medialny objął portal Onet.pl, Nadrogach.pap.pl, PAP oraz Blok.pl.
Statystycznie, każdego dnia ,,młodzi kierowcy” powodują wypadki, w wyniku których giną 3 osoby. Najczęstszym powodem wypadków jest brawurowa jazda i brak doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, a motywem bywa chęć zaimponowania rówieśnikom.
Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak - biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych - to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami.
Z danych za 2008 r. wynika, że w tej kategorii wiekowej wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi aż 22,03, podczas gdy odpowiednio dla kierowców w wieku 25-39 lat -14,61, w wieku 40-59 lat - 8,92, a w wieku 60 lat i powyżej wynosi 4,86.
W 2008 r. kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata spowodowali 9357 wypadków, w których zginęło 1018 osób, a 13 588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej – w 2007 r.
Najwięcej wypadków, których bezpośrednimi sprawcami są młodzi kierowcy, ma zwykle miejsce w lecie - w ubiegłym roku był to sierpień, a ich liczba gwałtownie wzrastała w weekendy.
Kampania „Użyj wyobraźni” skierowana jest do grupy młodszych odbiorców, dlatego w reklamie wykorzystano język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach, mają zainteresować, zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami.
- Doświadczenia z „wiosennej odsłony" kampanii „Użyj wyobraźni" dotyczącej motocyklistów wskazują, iż jej niekonwencjonalna formuła, niejako prowokująca i „wciągająca" do dyskusji samych zainteresowanych miała duży oddźwięk społeczny i medialny. Niektóre z jej elementów, uznawane były przez część odbiorców jako kontrowersyjne - wskazuje Komenda Główna Policji.
Biuro Ruchu Drogowego KGP podkreśla jednak, iż intencją twórców kampanii nie było - i nie jest urażanie kogokolwiek. Dyskusja publiczna, która została w ten sposób wywołana i prowadzona, zarówno na szczeblu krajowym, regionalnym, jak i lokalnym, a także analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (spadek liczby wypadków spowodowanych przez motocyklistów oraz osób zabitych w tych wypadkach podczas trwania kampanii) pozwalają na twierdzenie o słuszności prowadzenia działań profilaktycznych w takiej formule.
Jestem młodym kierowcą i preferuję spokojną jazdę bez szpanu i pisku opon. Więc proszę nie uogólniać z tymi młodymi kierowcami zabójcami bo nie wszyscy młodzi kierowcy szaleją na drogach.