Przed nami ostatni już koncert tegorocznej edycji Elbląskiego Festiwalu Organowego, w którym wystąpi Andreas Jetter (ur. 1978); od 2010 roku jest dyrektorem muzycznym katedry Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Chur w Szwajcarii (w tym, jako organista katedralny i kapelmistrz) jak również kierownikiem artystycznym tamtejszych Katedralnych Koncertów Organowych.
W latach 2013-2023 był kantorem kościoła Najświętszej Marii Panny, wcześniej zaś, od 2004 do 2010 organistą w byłym opactwie Salem. Studiował muzykę kościelną, organy, fortepian i dyrygenturę na uczelniach w Esslingen, Rottenburgu, Trossingen oraz Tybindze. Z wyróżnieniem ukończył studia na fortepianie i dyrygenturę w Instytucie Rachmaninowa przy Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie (jako pierwszy zagraniczny stypendysta Federacji Rosyjskiej z „Czerwonym Dyplomem” w 2002 roku). Występował jako organista, pianista oraz dyrygent w najważniejszych katedrach i kościołach jak również salach koncertowych świata. Jako pianista, wraz Mołdawską Orkiestrą Symfoniczną, nagrał dla wytwórni Koch Discover wszystkie koncerty fortepianowe Siergieja Rachmaninowa.
Nagrywał również koncerty fortepianowe Brahmsa, Schumanna i Stanforda. Szczególnie interesujące są nagrania późnoromantycznej muzyki organowej: wszystkie sonaty Maxa Gulbinsa (jako tzw. Elbląskie Dzieła Organowe), transkrypcja symfonii Hansa Rotta na organy czy twórczość organowa Franza Schmidta. Jako dyrygent - wykonywane były późnoromantyczne dzieła, m.in. „Quo vadis?” Feliksa Nowowiejskiego czy „Moses” Maxa Brucha.
Koncert finałowy będzie miał szczególny charakter. Andreas Jetter, który co istotne, posiada silne korzenie związane z naszym miastem, przedstawi repertuar, który zestawiony został z dzieł mających jedną wspólną cechę – Elbląg. Będzie to, jak pisze kierownik artystyczny Festiwalu Bartosz Skop, „swoista podróż w czasie”. Najstarszym dziełem, które usłyszymy to „Epithalamion” – radosny utwór przeznaczony do uroczystości ślubnych, wydany w 1616 roku przez organistę kościoła Trzech Króli w Elblągu Martina Raphuna. Będzie to pierwsze od dziesięcioleci publiczne wykonanie tego zapomnianego utworu. Usłyszymy też szereg kompozycji autorstwa Friedricha Wilhelma Markulla.
Urodzony w Rychlikach, wychowany w Elblągu, przez ponad pół wieku (w latach 1836-1887) pełnił funkcję pierwszego organisty Kościoła Mariackiego w Gdańsku. To jednak Elbląg uznawał za miasto rodzinne. Słusznie uchodzi za najsłynniejszego kompozytora naszego regionu w XIX wieku. Z jego dorobku usłyszymy Preludia chorałowe, jego opracowanie na organy chóru z oratorium „Die Schöpfung” Józefa Haydna oraz sonatę nt. chorału „Nun danket alle Gott”. Wielką atrakcją będzie również postać Maxa Gulbinsa i jego sonata nr 1 c-moll op. 4 skomponowana i wydana w czasie, gdy pracował w Elblągu, jako kantor kościoła Trzech Króli. Mimo że w naszym mieście pracował jedynie w latach 1900-1907, zaś resztę życia spędził, jako tytularny muzyk wielkiego kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu, to okres „elbląski” uznaje się za najważniejszy czas w jego twórczości. „Muzyka elbląska” w czasie koncertu nie zatrzyma się w I. poł. XX wieku. A co jeszcze usłyszymy? – zapraszamy już w najbliższą niedzielę do kościoła pw. św. Wojciecha.
Organizatorami II Elbląskiego Festiwalu Organowego są: Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, parafia pw. św. Wojciecha w Elblągu, parafia pw. św. Mikołaja w Elblągu oraz Fundacja Beaty i Marka Górskich “Dialog, Rozwój i Miłosierdzie”.
Przygotowanie organów – Jakub Wszołek, Andrzej Włodarczyk i Wiktor Kurańczyk
Zapraszamy 16 czerwca 2024 r. godz. 19.00, kościół pw. św. Wojciecha w Elblągu ul. Wiejska 4
Wstęp wolny