We wtorek, 28 lutego 2022 roku w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni podpisano umowę na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej. Obejmuje ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki do portu w Elblągu.
Jednostka służąca do pogłębiania torów wodnych, którą za niecałe dwa lata dysponować będzie Urząd Morski w Gdyni zapewni utrzymanie odpowiednich parametrów żeglugowych nie tylko nowej drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Będzie również wykorzystywana przy niektórych innych pracach utrzymaniowych, bez koniczności zlecania ich „na zewnątrz”, co niewątpliwie przyniesie oszczędności, zarówno finansowe, jak i czasowe
– stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wartość kontraktu to 116 468,700 zł. Wykonawca, fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy, będzie miał 21 miesięcy na realizację zlecenia. Pogłębiarka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejsciowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m.
Flota Urzędu Morskiego w Gdyni wzbogaci się o kolejną, specjalistyczną jednostkę pływającą. Będzie to pogłębiarka służąca przede wszystkim do utrzymania toru żeglugowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Podpisana właśnie umowa jest wynikiem przetargu towarzyszącego dużej, rządowej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest całościowa budowa nowej drogi wodnej o długości prawie 25 km
– powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, który wraz z głównym księgowym Andrzejem Kajutem podpisał dzisiaj umowę.
Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb. oraz 400 mb. rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki.
Będzie to kolejna jednostka pływająca wykonana w naszej stoczni dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Wcześniejsze realizacje Uudenkaupungin Työvene Oy to jednostki hydrograficzne – katamaran Konstelacja oraz Hydrograf-17 oraz jednostki kontrolno-inspekcyjne Kontroler-20 i Kontrole 22. Dzięki doświadczeniu i rzetelnemu podejściu naszych specjalistów możemy zadeklarować terminowe dostarczenie pogłębiarki
– zaznaczył Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, podpisujący kontrakt w imieniu wykonawcy.
Parametry zamówionej jednostki: | |
Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) | 60,0 m |
Maksymalna szerokość, konstrukcyjna | 12,0 m |
Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia | 4,5 m |
Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu, przynajmniej | powyżej 950 m³ |
Minimalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody | 18 m |
Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego: | 8 węzłów |
Urząd Morski w Gdyni
To ciekawy sygnał, że nasze "stocznie" nawet takiego odkurzacza nie potrafią zbudować. Ale wieczna stępka Pinokia jest i rdzewieje.
Minimalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m ???? Aż tak głęboko będą kopać? To ile wynosi maksymalna?
Do potenga twoja muzgownica juz całkiem zardzewiała i sie rozpada
@Elb, prawda boli, że za pisu jest takie średniowiecze że nawet stocznie nie potrafią zaprojektować i zbudować pogłębiarki. Promu od tej stępki nie ma i nie będzie. Ten prom to czysta propaganda pisowska, dziwi mnie że ludzie jeszcze dają się na te pisowskie kłamstwa nabierać.
-Elb- musisz być zwolennikiem obecnej pseudo władzy bo tylko oni mają w sobie tyle jadu-im nawet słupek zajebutali w Skowronkach i Maciarewicz 2-tyg go szukał ,zbieranina nieudaczników.