Mowa o wagonach Moderus Beta MF 09 AC które elbląski samorząd zakupił dzięki pozyskaniu środków unijnych. Koszt zakupu nowych tramwajów wyniósł 13 204 050 zł, w tym dofinansowanie UE to 8 300 616 zł. Cztery fabrycznie nowe wagony tramwajowe przechodzą ostatnie odbiory techniczne. Piąty nowoczesny tramwaj gotowy będzie w przyszłym roku.
Ze względu na konieczność prowadzenia dalszych szkoleń motorniczych, od najbliższego poniedziałku do dyspozycji pasażerów zostaną oddane trzy z czterech wagonów, które zgodnie z założeniami początkowo pojawią się na liniach nr 1 i 4. Docelowo, jeżeli pozwolą na to warunki techniczne, nowoczesne wagony będą obsługiwać pasażerów m.in. na liniach nr 1, 2 i 4.
Przypomnijmy, że nowe wagony są częściowo niskopodłogowe – niska podłoga znajduje się w środkowej części tramwaju i stanowi ponad 40% powierzchni podłogowej w stosunku do udziału powierzchni podłogi dla osób stojących . Człon niskopodłogowy tramwaju ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdu przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, seniorom oraz poruszającym się z wózkami. Tramwaje te w części środkowej posiadają także rozkładaną rampę oraz specjalny przycisk dzięki któremu można zasygnalizować motorniczemu np. potrzebę rozłożenia rampy i udzielenia pomocy przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.
Warto również wspomnieć że drzwi tramwaju, tak jak w innych elbląskich wagonach, otwierane są na przystankach za pomocą przycisków umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz wagonu. Po ok. 5 sekundach od momentu otwarcia, drzwi będą samoczynnie się zamykały – wyjątkiem od tej reguły będzie aktywowanie przycisku dla osób niepełnosprawnych w środkowej części wagonu – w takim przypadku drzwi będzie mógł zamknąć jedynie motorniczy.
Na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania będą miały wpływ: znacznie większa ilość miejsc siedzących – 26 (dla porównania, w podobnej wielkości tramwaju starszego typu, jest ich zaledwie 16) oraz cichsza praca nowoczesnego układu napędowego wraz z systemem piasecznic wspomagających eliminacje poślizgów. Wagony posiadają system EKM wraz z dwufunkcyjni kasownikami obsługiwanymi za pomocą ekranu dotykowego, głosowymi zapowiedziami przystanków, nowoczesne i czytelne tablice elektroniczne oraz gniazda usb, umożliwiające podładowanie urządzeń mobilnych.
Rozbudowany system monitoringu wizyjnego z całą pewnością poprawi bezpieczeństwo pasażerów.
Serdecznie zapraszamy do testowania nowego nabytku Tramwajów Elbląskich.
Przypominamy, że oprócz zakupu taboru realizowana jest budowa hali na terenie zajezdni oraz węzła przesiadkowego w obrębie Placu Dworcowego. Zadania realizowane są w ramach Projektu „Poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Elbląga”. Łączny koszt inwestycji w infrastrukturę tramwajową wynosi około 26 mln zł.
UM Elbląg
Jeśli mają pojechać na 2, to pilna jest modernizacja orzysrankie weneckich w ciągu ul. Królewieckiej. Te przestanki są za niskie, wózek nie wjedzie do tramwaju niskopodłogoweho. Należałoby podnieść część jezdni równo z jz kawężnikiem pt był jeden poziom i ułatwione wejście do tramwaju. Takie trzy przystanki, Królewiecka koło policji, koło garów i na przeciwko wjazdu w ul. Moniuszki
Co to jest za przystanek koło garów ? O ile wiem nie ma w Elblągu takiego przystanku.
Obiecano że znikną konstale złomy jak befa nowe tramwaje i co.
100tysieczne miasto dostaje 4 wagoniki czy to jest powazne?
Nowy tramwaj nie kosztuje 2,5mln tylko od 10mln w górę, więc nie kłamie ,są to klamoty na starej płycie podłogowej od 105N ,Wrocław tej firmie podziękował jak w ich testowych tramwajach ,w trakcie jazdy otworzyły się drzwi i wypadła pasażerka.