Dziś 16 czerwca o godzinie 17:00 rozpocznie się uroczyste otwarcie przystani żeglarskiej przy ulicy Radomskiej 29 w Elblągu. Uroczystość powiązana jest z regatami żeglarskimi o Puchar Prezydenta Elbląga, które od 15 czerwca odbywać się będą na wodach Zalewu Wiślanego.
W programie uroczystości przewidziano wręczenie nagród najlepszym żeglarzom, złożenie meldunku o gotowości mariny, wciągnięcie flagi na maszt, uroczyste otwarcie mariny. Uroczystość związana jest z zakończeniem inwestycji pn. "Rozbudowa portu żeglarskiego przy ulicy Radomskiej 29 w Elblagu", będącej elementem projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej Etap I" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I
Planowana łączna wartość: 82,7 mln PLN
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 41,7 mln PLN
Dotacja celowa: 7,4 mln PLN
(zgodnie z Umową o dofinansowanie podpisana 8 września 2010 r.)
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym” działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Jest to projekt realizowany na obszarze dwóch województw: pomorskiego i warmińsko – mazurskiego. Umowę partnerską, pomiędzy jednostkami realizującymi projekt – tj. Województwem Pomorskim, Województwem Warmińsko-Mazurskim, Gminą Braniewo, Gminą Miasto Braniewo, Gminą Cedry Wielkie, Gminą Miasto Elbląg, Gminą Miasto Gdańsk, Gminą Miasto Krynica Morska, Gminą Miejską Malbork, Gminą Nowy Dwór Gdański, Gminą Stegna, Powiatem Sztumskim, Gminą Miejską Tczew, Gminą i Miastem Tolkmicko – podpisano w dniu 10 maja 2010 r.
Ogólnym celem projektu jest poprawa wizerunku Polski jako miejsca atrakcyjnego dla turystów i inwestorów. Dzięki poprawie infrastruktury technicznej, rozbudowie portów i budowie przystani, a więc zwiększeniu ilości węzłów na szlaku, utworzona zostanie spójna sieć żeglownych tras śródlądowych, które zostaną oznakowane i przygotowane do przyjęcia większej liczby turystów.
Jednym z elementów projektu jest inwestycja polegająca na rozbudowie portu żeglarskiego przy ulicy Radomskiej 29 w Elblągu. Zadanie to realizowane jest przez Gminę Miasto Elbląg. Dzięki inwestycji realizowanej w Elblągu jachty cumujące w basenie będą miały zapewnione bezpieczne warunki do cumowania. Dotychczasowa liczba miejsc cumowniczych została zwiększona z 35 do 71. Istniejący basen żeglarski został dostosowany do obsługi jednostek pływających o zanurzeniu do 2,5 m. Żeglarze będą mieli dostęp do energii elektrycznej i wody pitnej Odbiór ścieków z jednostek pływających odbywać się będzie w wyznaczonym na nabrzeżu miejscu.
Nadzór nad prawidłową realizacją projektu z ramienia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pełni Inżynier Projektu Pan Józef Nogal - Biuro Grontmij Sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu Nadzór inwestorski w imieniu Gminy Miasto Elbląg pełnił Inżynier Kontraktu – Pan Tadeusz Brzeziński - „Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Budowlane Tadeusz Brzeziński” z siedzibą w Pruszczu Gdańskim. Umowę podpisano w dniu 20 lipca 2011 r. Wykonawcą robót, wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, została firma AARSLEFF Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – umowę podpisano w dniu 19 września 2011 r.
Zakres robót
Roboty hydrotechniczne
- rozbiórka istniejących nabrzeży oczepowych oraz istniejącego pomostu,
- wykonanie nabrzeży cumowniczych w postaci nabrzeży oczepowych z oczepem żelbetowym wyposażonym w odbojnice, różki cumownicze typu ciężkiego i drabinki ratunkowe.
Łącznie przebudowano ok. 300 m nabrzeża.
- wykonanie pomostu cumowniczego w postaci zestawu pomostów pływających w kształcie litery T wraz z wyposażeniem – wykonano ok. 100 m pomostu.
Wykonana infrastruktura portowa umożliwia cumowanie jachtów w ilości dwukrotnie zwiększonej w stosunku do stanu przed rozbudową.
Przed rozbudową – 35 miejsc do cumowania.
Po rozbudowie – 71 miejsc do cumowania.
- dostawa i montaż dźwigu portowego o udźwigu 10 t,
- wykonanie robót czerpalnych – pogłębienie akwenu do 2,5 m głębokości,
- poniesienie rzędnej korony obwałowania za nabrzeżem oraz wykonanie umocnienia skarpy z zabudową biologiczną,
- dostawa i montaż wyposażenia nabrzeży i pomostów, tj. (drabinki cumownicze, belki odbojowe, pachoły cumownicze, drabinki ratunkowe, boje cumownicze, moduły przeciwpożarowe).
Roboty sanitarne
- budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej,
- sieci kanalizacji deszczowej.
Łącznie wykonano 350 m sieci sanitarnej.
- postawienie punktów poboru wody – postawiono 45 postumentów zasilająco-oświetleniowych,
- postawienie punktu odbioru ścieków z jednostek pływających,
- montaż urządzeń podczyszczających wody opadowe i roztopowe.
Roboty drogowe
- przebudowa ok. 2000 m2 nawierzchni dróg dojazdowych, placów manewrowych,
- budowa chodników – ok. 400 m2,
- budowa parkingu na 10 miejsc postojowych,
- odtworzenie terenów zielonych.
Roboty elektryczne
- przebudowa istniejących sieci elektroenergetycznych,
- budowa instalacji elektroenergetycznych oraz montaż nowych urządzeń,
- usunięcie kolizji sieci elektroenergetycznej.
Szacunkowa wartość zadania
"Rozbudowa portu żeglarskiego przy ul. Radomskiej 29 w Elblągu":
Całkowite koszty: 9.170.870,81 PLN
Dofinansowanie: 5.502.522,49 PLN
z czego Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 4.677.144,12 PLN
zaś budżet państwa: 825.378,37 PLN
Ponadto z budżetu samorządu województwa Warmińsko-Mazurskiego: 917.087,08 PLN
Szczegóły i aktualności na stronie internetowej: http://www.elblag.eu/portzeglarski/
Łukasz Mierzejewski, biuro prasowe UM Elbląg
Dofinansowali przystań dla właścicieli jachtów - to jest właśnie dzisiejsza Polska. Jedni zapier..... po śmietnikach żeby przeżyć, a milionerom mariny buduje się z publicznych pieniędzy. Okazuje się że komuna jest jeszcze fajniejsza kiedy ograniczy się ją do wąskiej grupy uprzywilejowanych. Taki gość odpłaci potem społeczeństwu startując w konkursie na filantropa roku po przekazaniu 500 zł na wyprawki biednych dzieci
Zawistny Polaczku myślisz że tylko milionerów stać na jachty. Ja zarabiam średnią krajową i też mam jacht którym sobie żegluję po Zalewie Wiślanym. Nie trzeba być milionerem aby kupić sobie jakiś skromniejszy jacht z lat 70-80 i zrobić generalny remont po którym jacht będzie przyzwoicie wyglądał i jeszcze nie jedne regaty może wygrać. A wy zamiast narzekać, to lepiej zasmakujcie żeglarstwa a od razu je pokochacie.
rozumiem że potrzebowałeś wsparcia publicznego w pierwszej kolejności
Nie no Pane masz racje. Lepiej wziąść i wszystko rozdać, niech przepiją, przejedzą. Dziwnyś z tymi poglądami. Ile dałeś na biedne dzieci że tak hałasujesz? Nie zapominaj o tym że ci milionerzy dają prace, może twojemu bratu, wujkowi, mamie, a może i tobie. Tylko dureń myśli o nich źle. Módl się do Boga aby tych wyśmiewanych milionerów było u nas więcej. To wszystkim nam będzie lepiej...
Co za chora Polska mentalność. To że kogoś stać na piękny jacht, nie znaczy od razu że jest milionerem który dorobił się na ludzkiej krzywdzie i na czarnych interesach. Pływam od czasu do czasu jachtami i miałem okazję poznać poznać już wielu wspaniałych żeglarzy. Nie są oni żadnymi milionerami, realizują po prostu swoją pasję i kupienie dobrego jachtu kosztowało ich wiele wyrzeczeń
Nie wiem czy wy jacyś niedorobieni umysłowo jesteście? Uważacie że ludziom których stać na zakup i utrzymanie jachtów trzeba prezenty z publicznych pieniędzy robić? To jest obszar dla prywatnej inicjatywy, nie dla publicznego wsparcia. Jeżeli jest rynek na takie usługi, to znajdzie się "milioner" który w takie usługi zainwestuje i mariny otworzy. "Komuna" rozdająca środki milionerom to jest najdurniejszy pomysł jaki powstał w społeczeństwach ludzkich. Taka kasta przeżera publiczne pieniądze bezproduktywnie i blokuje wszystkich innych którzy nie mają szczęścia do niej należeć (kapłani, arystokracja burżuazja...) Na całym świecie jest tak że jak milioner to złodziej lub k.... (w 90%jest to fakt) taka jest natura rzeczy. O faktach dżentelmeni nie dyskutują
a propos durniów, świat się toczy jak się toczy bo macie miażdżąca przewagę liczebną.