Przypominamy, że rozliczając się z podatku dochodowego za 2011 rok, możesz tak jak w roku ubiegłym, złożyć swoje zeznanie drogą elektroniczną, bez podpisu kwalifikowanego, korzystając z wcześniej zainstalowanego systemu e-Deklaracje Desktop, lub też z interaktywnego formularza dostępnego bezpośrednio na ministerialnej stronie, bez konieczności instalowania całej aplikacji. Aby móc wysyłać deklaracje w formie elektronicznej należy skorzystać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl.
Pamiętajmy, że program ministerialny jest bezpłatny i najbardziej wiarygodny. Za jego pomocą, można wypełnić i wysłać swoje zeznanie podatkowe w ciągu zaledwie kilka minut po uprzednim pobraniu ze strony ministerstwa niezbędnych aplikacji zgodnie z dostępną instrukcją.
Zarówno aplikacja, jak i same formularze interaktywne wyręczają podatnika w wyliczeniach kwoty podatku. System sprawdzi też poprawność wypełnienia formularza, np. czy wszystkie pola obowiązkowe zostały wypełnione. Jeśli wykryje błędy, trzeba będzie je poprawić. Jeśli wszystko będzie w porządku, można wówczas wysłać swoje zeznanie. System wygeneruje wówczas tzw. „numer referencyjny”, który po tym jak poinformuje nas o braku błędów w dokumencie ( status 200) pozwoli nam pobrać urzędowe potwierdzenie odbioru tzw. „UPO”. Urzędowe Poświadczenie Odbioru jest traktowane na równi z pieczęcią urzędowa stawianą na dokumentach jak również na kopiach dokumentów na życzenie podatnika przy składaniu zeznania rocznego osobiście w urzędzie. Po wysłaniu formularza system zweryfikuje autentyczność zeznania na podstawie takich danych jak: NIP podatnika, imienia, nazwiska, numeru PESEL czy też daty urodzenia. By cały proces się powiódł należy również podczas końcowego etapu wyliczania swojego dokumentu podać kwotę przychody z zeznania rocznego za 2010rok.
Do 30 kwietnia 2012r. można drogą elektroniczną składać:PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Warto jednak pamiętać, żeby ze złożeniem zeznania przez Internet nie czekać do ostatniej chwili, ponieważ wiąże się to z ryzykiem nieotrzymania urzędowego poświadczenia odbioru na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania. W takiej sytuacji zeznanie zostanie złożone po terminie.
Pamiętajmy, że podatnikom korzystającym z elektronicznej formy składania zeznania podatkowego przysługują takie same prawa do ulg, i odliczeń jak w przypadku złożenia dokumentu w formie papierowej.
Przypominamy, również, że dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, (UPO), które każdy użytkownik systemu może sobie sam wydrukować, w momencie, kiedy jego zeznanie zostanie poprawnie zarejestrowane w systemie. Posłuży do tego numer referencyjny, który wyświetli się podatnikowi w chwili składania zeznania.
Należy również podkreślić, że istnieje także możliwość dokonania korekty zeznania – również drogą elektroniczną. Należy jednak pamiętać, żeby w przesyłanym formularzu zaznaczyć, że chodzi o korektę zeznania rocznego i wypełnić wyjaśnienie do korekty tzw. „ORD-ZU”.
Sławomir Tymuszkin, Urząd Skarbowy w Elblągu
A co z osobami, które rozliczają się pierwszy raz i nie mogą się rozliczyć przez internet? Jak one mają uniknąć kolejek w US? Artykuł nie pełny.
Nawet jak pierwszy raz, to nie potrzebna jest wizyta w US.