Moja babcia podpisała nową umowę na świadczenie usług telefonicznych, chociaż stara nie wygasła i nie można z niej zrezygnować bez zapłaty kar umownych. Babcia czuje się oszukana i chciałaby zrezygnować z nowo podpisanej umowy. Czy jest taka możliwość?
Przypomnijmy, że co tydzień, na łamach naszego serwisu przeczytać można porady prawne oraz omówienia bieżących kwestii z zakresu zmian w obowiązującym prawie. Bardzo liczymy na naszych Czytelników, którzy zadając pytania prawnikowi w takich dziedzinach jak: prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i nieruchomości, będą wspólnie tworzyli cykliczne porady prawne.
Dziś publikujemy kolejne nadesłane do nas pytanie i odpowiedź prawnika.
Pytanie przesłane przez czytelnika:
Mam taki problem: moją babcię odwiedził przedstawiciel handlowy i powiedział, że jest w sprawie telefonu. Babcia była przekonana, że to przedstawiciel Telekomunikacji Polskiej, czyli operatora, z którym ma podpisaną umowę na telefon. Miły pan powiedział babci, że może obniżyć jej opłaty za telefon, dać darmowe minuty itp. Jak się później okazało ów przedstawiciel handlowy nie był z Telekomunikacji Polskiej, a babcia podpisała nową umowę na świadczenie usług telefonicznych, chociaż stara nie wygasła i nie można z niej zrezygnować bez zapłaty kar umownych. Babcia czuje się oszukana i chciałaby zrezygnować z nowo podpisanej umowy. Czy jest taka możliwość?
Odpowiedź:
Umowa, którą zawarła babcia czytelnika jest umową zawartą poza siedzibą przedsiębiorstwa. Ustawodawca przewidział dla tego rodzaju umów szczególne mechanizmy prawne, mające chronić konsumentów przed skutkami decyzji podjętych pod wpływem impulsu, czy też pod wpływem skutecznych, namów różnorakich przedstawicieli handlowych. Zgodnie z art. 2 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Wymieniona ustawa nakłada ponadto na przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa obowiązek poinformowania konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy, jak również wręczenia konsumentowi wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeżeli konsument przy zawieraniu umowy nie został poinformowany o prawie do odstąpienia, to termin do wykonania tego uprawnienia wydłuża się do dziesięciu dni liczonych od dnia, kiedy konsument uzyskał taką wiedzę, z zastrzeżeniem, że nie można odstąpić od umowy po upływie 3 miesięcy od dnia jej wykonania.
Mając na uwadze powyższe, babcia czytelnika powinna przesłać listem poleconym (dla celów dowodowych) oświadczenie o odstąpieniu od zawartej, a niechcianej umowy.