Jak co roku w okresie wiosenno – letnim konsumenci pytają o zasady zwrotu butelek. Jednostki handlu detalicznego zostały zobowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, jakie znajdują się w ich ofercie handlowej. Reguluje to przepis artykułu 14 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, obowiązującej od 1 stycznia 2002 r.
Zasady zwrotu butelek wyjaśnia elbląska Inspekcja Handlowa.
Z interpretacji Ministerstwa Środowiska wynika, że brzmienie tego przepisu nie ogranicza przyjmowania przedmiotowych opakowań tylko do zakupionych w danej jednostce handlu detalicznego, a także nie wprowadza wymogu, że klient powinien wylegitymować się dowodem zakupu produktu w takim opakowaniu, które chce oddać w danej jednostce handlowej. W przypadku, gdy klient przyniesie opakowanie wielokrotnego użytku po produkcie w takim opakowaniu, który znajduje się w ofercie handlowej danej jednostki handlowej, do zwrotu (bez zakupu produktu) lub na wymianę (z zakupem produktu w takim samym opakowaniu), sprzedawca ma obowiązek przyjąć od niego te opakowanie, ale nie ma on podstawy prawnej żądać od klienta dowodu zakupu (paragonu, faktury, itp.), chyba że klient chce uzyskać zwrot kaucji. Kaucja jest elementem umowy cywilnoprawnej między konsumentem a sprzedawcą. Do otrzymania zwrotu pieniędzy za oddane opakowanie niezbędne jest potwierdzenie zawartej umowy poprzez okazanie paragonu, rachunku bądź faktury.