Zbliżają się święta Wielkanocne, wielu z nas uda się na świąteczne zakupy. Nikogo nie trzeba przekonywać, że warto porównywać oferty różnych sklepów. Krytycznie oceniajmy kolorowe ogłoszenia, nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Konsument powinien otrzymać pełną informację o towarze.
Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że przed zakupem towaru należy się dokładnie zastanowić, gdyż nie ma możliwości zwrotu towarów.
Aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych.
Jednak jak każda umowa tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, co zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące.
Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Na podstawie ustawy z dnia 02.03.2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zarówno przy umowach zawieranych na odległość jak i poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni. O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej.
Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie jednak nie dłuższym niż 3 miesiące.
W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Ten akt prawny dostępny jest w całości na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl
Bardzo często w świadomości konsumentów jest zakodowana informacja, że mogą zrezygnować z zakupionego towaru w ciągu 5 dni.. Kiedyś podstawą do zwrotu zakupionego towaru bez wad i to wyłącznie w jednostkach handlu uspołecznionego była uchwała nr 71 Rady Ministrów z dnia 13.06.1983 r. w sprawie ogólnych warunków sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancji dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego. Nie dotyczyła ona sklepów prywatnych. Przepisy te nie tylko stały się martwe (prywatyzacja handlu) ale formalnie straciły moc prawną na podstawie § 27 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.05.1995r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów.