W hipermarkecie, w boksie, na straganie, czy też w małym osiedlowym sklepiku, wszędzie pracujący tam sprzedawcy mają względem klienta szereg obowiązków. Warto je poznać, by na przyszłość uniknąć nieprzyjemności związanych z zakupem towaru.
- W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej został nałożony szereg obowiązków na sprzedawców. Przypomnijmy, że sprzedawca powinien informować kupującego o cenie za jednostkę miary np. za sztukę czy kilogram – informuje Radosław Rzepecki z Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Przy szczególnych rodzajach sprzedaży (np. na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę przy sprzedaży towaru za kwotę powyżej 2000 zł) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy, np. rodzaj towaru, jego cenę czy datę dokonania sprzedaży; w pozostałych przypadkach konsument może żądać pisemnego zawarcia umowy.
- Sprzedawca powinien także przy sprzedaży towaru udzielić konsumentowi jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru – twierdzi Radosław Rzepecki. - Szczególnie należy podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia oraz inne oznakowanie wymagane odrębnymi przepisami w stosunku do różnych towarów (znak bezpieczeństwa, skład surowca, energochłonność, termin przydatności do spożycia).
Ponadto na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy. Warto podkreślić, że sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru.