Zdarza się, że zakupiony sprzęt AGD lub RTV przestaje działać. Wówczas konsument może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do sprzedawcy na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (z dnia 27.07.2002 r.) pod warunkiem zgłoszenia reklamacji, czyli zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia wady towaru.
Jeżeli sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji, to dla zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie reklamacji, najlepiej listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, na adres sprzedawcy.
Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno zawierać: miejsce, datę zakupu towaru oraz jego cenę, określenie na czym polega niezgodność towaru z umową czyli ujawniona wada, żądanie odnośnie sposobu załatwienia reklamacji, czyli doprowadzeniu towaru do stanu zgodnego z umową oraz informację, że reklamacja jest składana na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, to przy pierwszej reklamacji konsument może żądać doprowadzenia go do stanu zgodności z umową, poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy.
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądań konsumenta. Gdy spełnienie żądania doprowadzenia sprzętu do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę nie jest możliwe lub wymaga nadmiernych kosztów, konsument może żądać stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, lecz tylko w przypadku gdy wada jest istotna.
Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania towaru konsumentowi. Zazwyczaj do sprzętu AGD lub RTV konsument otrzymuje kartę gwarancyjną na podstawie której może dochodzić swych roszczeń od gwaranta lecz nie jest to obowiązkowe. Gwarantem może być producent, importer, sprzedawca.
Udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym określające obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego w przypadku gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w tym oświadczeniu.
Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie zawiera obowiązków gwaranta. W dokumencie gwarancyjnym powinny być umieszczone podstawowe dane niezbędne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela na terenie RP, czas trwania gwarancji i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.
W dokumencie gwarancyjnym powinna być zawarta informacja, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza i nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
W przypadku reklamacji sprzętu to konsument decyduje, czy będzie dochodził swych roszczeń od gwaranta jeżeli wraz z sprzętem otrzymał kartę gwarancyjną, czy z tytułu niezgodności towaru z umową od sprzedawcy.
Zatem niezwykle istotne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji by móc dokonać wyboru korzystniejszego trybu dochodzenia roszczeń.
Źródło: Inspekcja Handlowa w Elblągu
Ile czasu ma sprzedawca (producent, w którego imieniu działa serwis) na wykonanie naprawy (gwarancyjnej) zakupionego sprzętu?. Które przepisy to regulują? (Dz.U.) Czy w ramach ogólnych warunków gwarancji zapis: "naprawa gwarancyjna zostanie wykonana w możliwie jak najkrótszym terminie" nie jest nadużyciem ze strony producenta w stosunku do kupującego? Pozdrawiam