Z badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl wynika, że 74% Polaków co najmniej raz w życiu dostało wiadomość od cyberprzestępców. Aż 68% badanych nie padło ofiarą internetowych złodziei, ale 21% straciło pieniądze lub dane. Jednocześnie CERT Polska alarmuje, że lawinowo rośnie liczba oszustw komputerowych – w 2022 r. było ich ponad 35 tys., a rok wcześniej prawie 10 tys. mniej. Najwięcej – 22 575 razy – oszuści stosowali ataki phishingowe.
CERT Polska zanotował w ubiegłym roku 124 incydenty ransomware – to o 13% więcej niż w 2021 r. Największą aktywność hakerów zaobserwowano w podmiotach infrastruktury cyfrowej i wśród osób fizycznych (po 27 incydentów) oraz w administracji publicznej (18 incydentów). Jednak w Polsce ataki ransomware nie są najczęstsze. Przestępcy internetowi w naszym kraju wybrali sobie inny model oszustwa, dlatego eksperci rankomat.pl przeprowadzili badanie, w którym zapytali o doświadczenia Polaków z cyberprzestępczością.
Z badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl wynika, że aż 68% Polaków twierdzi, że nikt nigdy nie oszukał ich online. Tylko 21% respondentów przyznało się, że doświadczyło jakiejś formy cyfrowego oszustwa, a 11% badanych nie było w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Jednocześnie, 3 na 4 respondentów co najmniej raz w życiu otrzymało wiadomość z próbą oszustwa. Najczęstszymi były wiadomości o przesyłkach zatrzymanych z powodu niedopłaty oraz o wygranej w loterii czekającej na odbiorcę wiadomości (odpowiednio 42% i 40%).
Wśród oszustw, które doszły do skutku, najpopularniejsze jest przejęcie konta w mediach społecznościowych – 20% respondentów została oszukana w taki sposób. Co ciekawe, młodsi użytkownicy sieci częściej przyznawali się, że ktoś przejął ich konto – twierdząco odpowiedziało 32% respondentów poniżej 30. roku życia.
— Aby się przed phishingiem uchronić, należy zachować ostrożność podczas otwierania wiadomości e-mail i SMS, sprawdzać adresy URL, unikać klikania w podejrzane łącza oraz korzystać z silnych haseł i narzędzi zabezpieczających, takich jak dwuetapowe uwierzytelnienie — wyjaśnia Wojciech Piesta, ekspert ds. produktów finansowych rankomat.pl.
Pełna treść artykułu znajduje się w załączniku. Zachęcam do zapoznania się z nią. Materiał można wykorzystać w całości lub w częściach, powołując się na źródło rankomat.pl. Wszystkie informacje prasowe są dostępne pod adresem: o-nas-biuro-prasowe.