Pierwsza Komunia to wielkie wydarzenie w życiu dziecka i jego rodziców. Najczęściej powinno być to przeżycie stricte duchowe, ale w dzisiejszych czasach to prawdziwa walka o prezenty. Czy na przestrzeni lat zmieniła się formuła wydarzenia? Zobacz co króluje teraz wśród prezentów komunijnych, a co było popularne jeszcze kilkanaście lat temu.
Na początku ubiegłego stulecia, ze względu na trudne czasy, jak również duchowe podejście do samej ceremonii, prezenty ograniczały się do minimum. Dziecko otrzymywało cukierki, pamiątkowy obrazek, a co bogatsi biżuterię. W latach 90-tych zaczęły królować kultowe już zegarki z melodyjką, rowery górskie - koniecznie z wieloma przerzutkami lub BMX. Jednak czasy się zmieniły.
Jak wynika z badania serwisu Prezentmarzeń “Jak Polacy dobierają prezenty do okazji”, co trzeci Polak obecnie na komunię najchętniej wręcza tradycyjny rower. Drugą kategorią są prezenty drogie i materialne (28%) takie jak tablety, laptopy, smartfony, aparaty fotograficzne. Coraz częściej Polacy idą z duchem czasu i wręczają prezenty w formie emocji lub vouchery (22%). Co ciekawe najmniej osób wskazało, że prezenty powinny nawiązywać do duchowego aspektu uroczystości (15%).
Przez prezent najczęściej rozumiemy coś materialnego, coraz częściej jednak uważamy, że ludzie są szczęśliwsi, przeżywając określone doświadczenia niż dostając przedmioty materialne. Dziecko to kształtujący się przez otoczenie młody człowiek, ciekawy świata i otwarty na nowe doświadczenia. Zauważamy, że bliscy coraz częściej chcą podarowywać coś co pozostanie w pamięci młodego człowieka, a nie zostanie rzucone w kąt. Zaletą prezentów w formie emocji jest również ich oryginalność. Możemy mieć pewność, że nasz prezent będzie niepowtarzalny i dostarczy wiele przyjemnych wrażeń
– komentuje Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.
Upominki dla większości osób są symbolem miłego gestu (38%) oraz mają po prostu sprawiać przyjemność (29%). Dla mniejszości mają jakąś symbolikę (14%) albo mają podtekst kulturowy (19%). Aż 59 % deklaruje, że nie wręcza prezentów ze względu na symbolikę. Przez prezenty chcemy przede wszystkim okazać miłość, uszczęśliwić kogoś (33%) i chcemy aby dana osoba poczuła się wyjątkowo (29%), chcemy również czasami okazać wdzięczność (23%). Idealny prezent powinien zaskoczyć odbiorcę (29%), sprawić radość (23%) i być indywidualnie dopasowany (23%).
Kto lepiej dobiera prezenty, zdania są podzielone. W przypadku kobiet prezenty są bardziej przemyślane i indywidualnie dopasowane (31%), ponieważ kobiety planują je z wcześniejszym wyprzedzeniem (21%), a w przypadku mężczyzn są one zazwyczaj droższe (26%) i bardziej kreatywne (22%). Ciekawym wnioskiem jakie pokazało badanie jest informacja, że Polacy nie kupują zazwyczaj prezentów sami dla siebie, aby sprawić sobie radość - 72% respondentów.
Najważniejszą cechą prezentu jest element zaskoczenia, tak deklaruje 39% ankietowanych oraz uszczęśliwienie odbiorcy - 31%. Przede wszystkim nie wolno dawać prezentów sugerujących zadbanie o zdrowie lub wygląd (39%) oraz sugerujących zmianę przekonań (23%). Ale także kiczowatych (23%) i zwierząt (15%).
Aby obdarować dziecko w tym szczególnym dniu nie musimy szukać nowinek technologicznych i wydawać dużych sum pieniędzy. W końcu taki upominek nie powinien zdominować całego wydarzenia, ale sprawić, że zostanie ono miło zapamiętane. Liczy się przede wszystkim radość dziecka i pozytywne wspomnienia.
Małgorzata Dębska
Innovation PR