Fiat 126 jest głównym bohaterem jednej z najnowszych reklam napoju Mirinda. Kultowy Maluch, prowadzony przez staruszkę wjeżdża do serwisu samochodowego, gdzie pracujący tam mechanicy montują w nim silnik od auta wyścigowego. Zadowolona staruszka mknie ulicami miasta. - Widać w tej reklamie, że mechanicy z serwisu ze zdziwieniem patrzą na to auto, że jeździ, ludzie z niego korzystają i czerpią z tego radość – mówi Filip Markowski, Prezes MFK 126p, Ogólnopolskiego Klubu Małego Fiata.
Auto zostało szybko zauważone przez internautów, gdzie trwa batalia, czy maluch występujący w reklamie jest polskiego pochodzenia. My, omijając waśnie internautów skupiliśmy się na tym, czego symbolem jest mały Fiat. - Maluch jest swego rodzaju autem kultowym, historycznym. Przez lata był wyśmiewany, ale w tej chwili zaczyna być szanowany, jako weteran polskich dróg. Jakaś magia musi w nim być – mówi Filip Markowski.
Od trzech lat organizowane są ogólnopolskie zloty małego Fiata i za każdym razem cieszą się one bardzo dużą popularnością. - Na zloty przyjeżdża ponad 200 samochodów. Jeździmy też na zloty za granicę, do Czech, na Słowację, Węgry – mówi Filip Markowski. - Ciężko powiedzieć co przekonuje ludzi do tych aut, czy to jego prostota, wygląd czy historia – dodaje.
Mały Fiat na polskich ulicach to coraz rzadszy widok. Jak mówi prezes Klubu, to właśnie dlatego , że kiedyś można go było spotkać na każdym kroku, ludzie teraz zwracają na niego szczególną uwagę. - Wtedy wzbudza zachwyt. A jeżeli ktoś zna się na maluchach, pamięta lata świetności tego auta to wracają miłe wspomnienia czy ciekawe doświadczenia. Ci, z którymi rozmawiam, w pozytywny sposób mówią o maluchu, dobrze im się kojarzy i z sentymentem wspomina – mówi Filip Markowski.
Fiat 126 był produkowany na licencjach włoskich, ale mówi się, że zmotoryzował Polskę. - Był to samochód dostępny dla mas. Mówi się, że to polski Fiat, mimo , że nazywa się 126. Dopiero 126p świadczyło o tym, że był on produkowany w Polsce. Może przez to właśnie kojarzy się nam z czymś lokalnym – mówi Filip Markowski. - Późniejsze modele z lat 90. typu Bis, Bombel czy dalsze Happy End, Elegant to już typowo polskie samochody. Doszła do nich polska myśl techniczna nad którą pracowali polscy inżynierowie – dodaje.
Obecnie Klub Małego Fiata w Polsce zrzesza około 30-35 członków Klubu, są także sympatycy, działacze czy pomocnicy, co daje razem liczbę ponad 200 osób. Klub funkcjonuje, jako nieoficjalne stowarzyszenie od 2003 roku, ale jego członkowie chcieliby wcielić się do dolnośląskiego Automobilklubu. Fiat 126p był produkowany w Polsce w latach od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku. W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuk Fiatów 126.
Poniżej publikujemy reklamę z udziałem Fiata 126, która pochodzi z kanału mubarak100200300 w serwisie youtube.com. Z czym polski maluch kojarzy się naszym czytelnikom? Czekamy na opinie.
KAWAŁ SMOKA
To Fiat 126, nie 126p, ponieważ ten drugi ma silnik z tyłu.
fajna laska . ale tacy starzy ludzie stwarzają największe zagrożenie na drodze.
126p to było moje marzenie w latach 70-tych!