W związku z pytaniami naszych czytelników, jakie pojawiły się pod artykułem o testowaniu autobusu, czeskiego SOR-a BN 12 przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej sp. z o.o. udało nam się doprecyzować niektóre informacje. Było to możliwe dopiero po zakończeniu testów zarówno przez PKA i Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o.o.
9 października na linii nr 11 rozpoczęły się testy autobusu czeskiego producenta SOR Libchavy spol. s r.o. Autobus wyprodukowany w 2012 roku, był testowany przez tydzień, do 16 października przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Potem testy przeprowadzało Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o.o.
W czasie testów rozmawialiśmy z kierownikiem wydziału eksploatacji z Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Jan Noch potwierdził informacje, że autobus jest testowany. Po zakończeniu testów, informacji udzielił nam dyrektor PKA, Krzysztof Kubas. - Autobus był przekazany przez producenta na tygodniowe testy. Po tym czasie, przekazaliśmy ten autobus dla PKS-u – mówi dyrektor. - Jeśli rozmowy przebiegną pomyślnie możliwe, że ten autobus zostanie zakupiony.
Jak powiedział Krzysztof Kubas, czeski SOR BN 12 sprawdził się w czasie elbląskich testów. - W porównaniu do autobusów, które jeżdżą w tej chwili, spalanie wyszło około 27-29 litrów na 100 km. Czyli jest niższe od tego, jakie obecnie wykazują autobusy. Kierowcy byli zadowoleni z jazdy, są oczywiście pewne niedociągnięcia, które możliwe, że uda się zniwelować po rozmowie z producentem. Odczucia i opinie kierowców są pozytywne – dodaje dyrektor PKA.
Od 16 do 23 października autobus był testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. - Biorąc pod uwagę wygodę pasażera, w testowanym autobusie są wygodne siedzenia, jest on stabilny. Mamy pewne wątpliwości, ale są one raczej związane z komfortem kierowcy. Według nich, kabina jest za mała – mówi Andrzej Olejnik, dyrektor ds. przewozów PKS w Elblągu Sp. z o.o. - To był autobus z automatyczną skrzynią biegów, więc na warunki elbląskie jest ona mało efektywna i przez to zużycie paliwa jest dosyć wysokie. Autobusy z manualną skrzynią biegów spalają średnio 5-6 l/100 km paliwa mniej – dodaje.
W ciągu ostatnich lat elbląscy przewoźnicy testowali różne marki autobusów. Nie były one jednak testowane pod kątem zakupu. - Na dzień dzisiejszy żadne decyzje o zamiarze zakupu nie zostały podjęte – wyjaśnia Andrzej Olejnik. A jak pasażerowie oceniają testowany autobus?
Zajímalo by mě, jestli oni mluvili v češtině
Oby ich nie kupili bo są straśnie śpetnie!!!;)
Hrrrrrr... hrrrrrr... eee? A już myślałem że temat przespany i o tym szkaradztwie nie będzie mowy... uuuua! Koszmar. Już nie zasnę.
A jakie są odczucia pasażerów? Jakoś o nich nie piszecie :(
Dyskusja na ten temat i tak już nie ma sensu, ponieważ oferty obu elbląskich firm - PKA i PKS zostały unieważnione, a w ich miejsce wybrano oferty WARBUS i ARRIVA - http://www.zkm.elblag.pl/zkm/bip/ogloszenie/zawiadomienie_o_wyborze_najkorzystniejszej_oferty_29_10_2013.pdf
Autobusy w Elblągu powinny być duże ,wygodne,klimatyzacja,a na niektórych liniach tzw przegubowce.ZACZNIJCIE MYŚLEĆ a nie drepczecie w miejscu.Najlepiej kupić ciasny autobusiki i mówiąc kupiliśmy tylko dla dzieci nie dla dorosłych.
Zaden kierowca jeżdżący sorem nie wypowiedział sie pozytywnie na jego temat.Ani w PKA ani W PKS.Do miasta autobus powien byc z automatyczna skrzynia biegow.Olejnik sam sobie wajchuj przez tyle godzin.
Ten autobus wygląda jak za komuny