W związku z artykułem, jaki pojawił się na łamach info.elblag.pl dnia 20 września "Deklarowali jeden wywóz śmieci w miesiącu, mają cztery za które płacą" spotkaliśmy się z Anną Kulik, dyrektorem Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, aby się do niego odniosła. - Nie znam deklaracji ROD "Dąbrowskiego" mogę odnieść się do przepisów regulujących odbieranie odpadów komunalnych z ogrodów działkowych – mówi Anna Kulik.
W czasie ostatniej sesji Rady Miasta, która odbyła się 29 sierpnia 2013 roku radni zmienili regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Elbląg. - Uchwała w tej sprawie wejdzie w życie 28 września 2013 roku. Przed zmianą regulaminu, każdy ogród działkowy powinien być wyposażony w pojemnik 1100 litrów przy każdej bramie. Częstotliwość wywozu odpadów, zgodnie z uchwałami RM, była określana jako raz w tygodniu – mówi Anna Kulik, dyrektor Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
Zmieniono sposób doboru wielkości pojemnika na ogródkach działkowych. - Wybór wielkości pojemnika należy do właściciela nieruchomości, przy czym minimalna pojemność pojemnika musi uwzględniać tygodniowe wskaźniki nagromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych i częstotliwości pozbywania się odpadów – mówi Anna Kulik. - Dla ogródków działkowych jest to 10 litrów na każdą działkę w okresie od kwietnia do listopada – dodaje.
Bez zmian pozostała częstotliwość wywozu odpadów. - W uchwale w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest wskazanie, że odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych prowadzone będzie nie rzadziej niż raz w tygodniu zgodnie z ustalonym harmonogramem – mówi dyrektor.
Pismo z wyjaśnieniem zostało skierowane do prezesa Okręgowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców w Elblągu, Bolesława Mikołajczyka. - Podjęta uchwała, choć nie uwzględnia wszystkich postulatów działkowców zawartych w stanowisku Okręgowego Zarządu Związku Działkowego spełnia postulaty ogródków w zakresie doboru pojemników w zależności od ilości działek w ogrodzie, co w konsekwencji urealnia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – wynika z pisma do prezesa Bolesława Mikołajczyka. - Częstotliwość opróżniania pojemników pozostaje bez zmian. Raz w tygodniu – mówi Anna Kulik.
W piśmie tym, została także wyjaśniona kwestia uiszczania opłat za wywóz odpadów komunalnych z ogrodów działkowych poza sezonem. - Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku do wnoszenia opłat za gospodarowanie zobowiązani są właściciele nieruchomości, na których powstają odpady, co oznacza, że za miesiące, w których nie powstają odpady na działkach ogród nie musi wnosić opłat zgłaszając ten fakt w gminie w korekcie deklaracji – mówi dyrektor Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
Ważną kwestią jest odbieranie odpadów z ogrodów działkowych przez firmy do tego zobowiązane. - Firma ma obowiązek przyjechać tyle razy, ile określa uchwała Rady Miasta i harmonogram odbioru odpadów. Firma rozliczana jest za faktycznie odebrane odpady – tłumaczy Anna Kulik. - Skoro mieszkańcy płacą za wywożenie śmieci raz w tygodniu to firma ma obowiązek przyjechać i odebrać – dodaje. Jak mówi dyrektor Departamentu, śmieciarki są wyposażone w GPS i dzięki temu urzędnicy mają możliwość sprawdzenia pracy firmy odbierającej odpady. Brak wywozu należy zgłaszać do Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, a nie firmie wywozowej.
Zanim radni zmienili uchwałę na sesji 29 sierpnia, Departament Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska dokonał analizy sytuacji w ogrodach działkowych w naszym mieście. - Spróbowaliśmy przeliczyć ilość powstających odpadów w ogrodach na podstawie maja i czerwca br. jak radziły sobie ogródki bez tej uchwały – mówi Anna Kulik. - W ogrodzie przy ulicy Dąbrowskiego, w maju z tych ogrodów zostały wywiezione około dwa metry sześcienne odpadów a w czerwcu wcale. W maju te ogrody wytworzyły 10,78 litra na działkę co oznacza, że utrzymały się w średniej wyliczonej dla wszystkich ogrodów – dodaje.
W maju br., właściciele ogrodów przy ul. Dąbrowskiego zapłacili za wywóz śmieci 133 złote. Znajduje się tam 51 działek, co oznacza opłatę miesięczną około 2,60 pln na jednego działkowca. - Po zmianie Regulaminu ogród może wyposażyć się w 2 pojemniki 240 litrów, co przy opróżnianiu raz w tygodniu spowoduje opłatę ok. 166 złotych (niesegregowane) tj. 3,20 złotych na ogród – mówi Anna Kulik.
Obecnie w Urzędzie Miasta jest sprawdzana możliwość wywozu odpadów na żądanie, zgodnie z sugestią radnego Ryszarda Klima. - Istotne jest, aby ogrody zgodnie z przyjętymi przez Radę zmianami dokonały korzystnej dla nich zmiany w deklaracjach – radzi dyrektor Departamentu.
Pani Kulik jakby miała trochę wstydu to nie wypowiadałaby się na ten temat bo większego bałaganu już nie mogła wprowadzić, za pół roku będzie korekta dot. wywozów, a kto za te pół roku zwróci nam pieniądze, bo przecież sama wiedziała najlepiej ile raz mam mieć wywożony śmietnik i jaka jego pojemność.
ina ~ ta pani nie wprowadziła tego bałaganu, tylko skutecznie walczy z nim !!!!!! Krytykować każdy potrafi ,dostajesz kukułcze jajo i z nim walczysz !!!!!!!