6 i 7 września, w okolicach Braniewa rozegrany zostanie 32 Rajd Kormoran. Jest to kultowy rajd, rozgrywany na Warmii i Mazurach od 1968 roku. Wystąpią w nim najlepsi polscy rajdowcy m.in. bracia Bębenkowie, Zbyszek Staniszewski, a także załogi szwedzkie i litewskie.
Zostanie stworzona także specjalna klasa „open” do której zostaną zakwalifikowani wszyscy zawodnicy startujący w rajdzie. Z klasy „open” zostanie wyłoniony zwycięzca 32 Rajdu Kormoran. Szykuje się więc wielkie sportowe widowisko, które przyciągnie tysiące kibiców.
Na 6 września (sobota) zaplanowano asfaltowy prolog na ulicach miasta. Długość prologu wyniesie 1,3 kilometra. W niedzielę 7 września zawodnicy wyjadą na szutrowe trasy w okolicach Braniewa – Rajd Kormoran zostanie rozegrany na polnych i leśnych drogach gmin Braniewo, Pieniężno i Lelkowo. W tym dniu zawodnicy dwukrotnie przejadą trzy odcinki specjalne. OS Pieniężno będzie miał niemal 9 kilometrów, OS Lelkowo niemal 15 km i prawie 13-kilometrowy OS Żelazna Góra. Ogółem trasa rajdu liczy 210 kilometrów. Z tego OS-y zajmują 72 kilometry (jest to 34 proc. całości).
- Zeszłoroczne trasy zachwyciły zawodników – przyznaje Wojciech Andrearczyk, rzecznik prasowy 32 Rajdu Kormoran. - Asfaltowy prolog w Braniewie przypomina trasę warszawskiej Barbórki. OS pod Braniewem, na szutrze, podobny był do trasy Rajdu Warszawskiego - długie, szybkie proste i ostre skręty. Trasa pod Żelazną Górą, to jak Rajd Polski — szeroko i dość kręto, są proste, jest twardy szuter. OS pod Pieniężnem mógł przypominać Rajd Lotosu na Kaszubach - droga była bardzo kręta, był on najbardziej „techniczny”, wąski, o zmiennej nawierzchni – najpierw szuter, potem w lesie, a nawet kawałki bruku – przytacza porównania Andrearczyk. - W tym roku organizatorzy zmienili trasę, jednak możemy się spodziewać, że zaskoczy ona i zawodników, i kibiców.
Tak jak w roku ubiegłym tegoroczny Rajd Kormoran jest rozgrywany jako Memoriał im. Mariana Bublewicza, który wielokrotnie ścigał się na Kormoranie. Bublewicz był najlepszym polskim zawodnikiem lat 80 i 90-tych ubiegłego wieku. Zginął na rajdzie w 1993 roku. Po jego śmierci rajd w 1993 roku został odwołany.
32 Rajd Kormoran będzie 3 rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Okręgu. Rajd ten otrzymał nominację do Pucharu Polski PZM na rok 2009. W związku z tym PZM wyznaczył obserwatora, który będzie oceniał ten rajd. Szefem zespołu sędziów sportowych jest Tomasz Bartoś, dyrektor tegorocznego Rajdu Polski.
- Rajd Kormoran jest najstarszym polskim rajdem samochodowym – przypomina Wojciech Andrearczyk. - W 1968 roku rozegrany został pierwszy rajd, zwany wówczas „Rajdem Tysiąca Jezior”. Trasa rajdu miała ponad tysiąc kilometrów. Start był w Olsztynie, meta w Starych Jabłonkach, odcinki specjalne były w okolicach Iławy, Mikołajek, Rucianego Nidy. W roku następnym odbył się „Rajd 1001 jezior”. Zmiana była spowodowana tym, iż rajd 1000 jezior i odbywała się w Finlandii. Nazwę ponownie zmieniono w 1971 roku — na „Rajd Mazurski”. Ostateczna nazwę — Rajd Kormoran — przyjęto w 1974 roku. Ostatni Kormoran pojechał w 2004 roku – od roku 2005 na Warmii i Mazurach rozgrywano Rajd Polski.
W roku 2007 Olsztyński Klub Rajdowy postanowił reaktywować rajd i przywrócić jego dawną świetność. W tych dążeniach OKR wspiera Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, a także ją lokalni samorządowcy – burmistrz Braniewa Henryk Mroziński, burmistrz Pieniężna Kazimierz Kiejdo, wójt Gminy Braniewo Wincenty Przyborowski i wójt Lelkowa Stanisław Popiel.
Fot. W.Andrearczyk