XXX sesja Rady Miasta rozpoczęła się nietypowo – od 25 min opóźnienia. Wyjątkowo udział w niej wziął Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk, który oficjalnie ogłosił miejsce realizacji Przekopu przez Mierzeję Wiślaną.
- Mamy sesję wyjątkową, bo gościmy pana Ministra – rozpoczął sesję Przewodniczący RM, Marek Pruszak.
Radni podejmą dziś (19.10.) uchwały dotyczące m. in. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki przy ul. Żuławskiej (gdzie powstać ma nowa fabryka) oraz ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Schronisku dla bezdomnych św. brata Alberta.
Jednak zanim doszło do głosowania miejsce przy mównicy zajął Minister Marek Gróbarczyk.
Dziś w Tolkmicku odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Szczegółowo omówimy tam wykonane przedsięwzięć związanych z Przekopem i wskażemy na najbliższy rok zakres prac, które będą wykonywane tak, aby ta inwestycja miała charakter niezakłócony. Chciałbym zaznaczyć, że inwestycja nie ma żadnych zahamowań. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem
– mówił Minister.
Marek Gróbarczyk zapewniał, że wszystko przebiega zgodnie z planem. - Inwestycja budowy Kanału jest jednym z priorytetów naszego ministerstwa i rządu. Projekt programu wieloletniego opiewający na 880 mln na trwałe finansowanie i nie przewidujemy żadnych zmian – dodał.
Minister podczas sesji zdradził lokalizację Przekopu.
Poprzez dokumenty i wszelkie badania przygotowane na tą okoliczność inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni wybrało lokalizację w Nowym Świecie jako najlepsze miejsce do realizacji tej inwestycji. Przygotowane koncepcje dotyczą trzech lokalizacji, jednak Nowy Świat zyskuje najlepsze warunki, jeśli chodzi m.in. o raport oddziaływania środowiskowego
– zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Przy budowie Kanału największy nacisk ma być stawiany na zapewnienie bezpieczeństwa. - Podstawowym elementem do budowy Kanału w obecnej sytuacji jest bezwzględne zachowanie bezpieczeństwa i swobodnego przepływu na Mierzei Wiślanej – mówił Marek Gróbarczyk. - Cały projekt zostanie omówiony z Komisją Europejską, by rozwiać wszelkie uwagi. Komisja Europejska czeka na naszą decyzję, co do lokalizacji inwestycji. Dzisiaj możemy z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że będzie to Nowy Świat.
Most pontonowy w Nowakowie został wymieniony jako jeden z największych problemów. - On będzie wymagał olbrzymiego zaangażowania państwa i wszelkich władz samorządowych, aby w trakcie budowy Kanału również inwestycja została wykonana tak, by nie była tamowała żegluga do Elbląga.
Minister Gróbarczyk zapewnia, że szczegóły dotyczące budowy Kanału zostaną omówione podczas wyjazdowej Komisji w Tolkmicku.
Podczas sesji głos zabrała także posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej. - Dla nas nie ma wątpliwości, że z ekonomicznego punktu widzenia jest to bardzo ważne przedsięwzięcie (…) Posiedzenie Komisji jest w terenie, żeby te osoby, które podważają zasadność tego projektu, mogły podyskutować z tymi, którzy są za.
Ekstra!
Gdzie do diabła jest ten Nowy Świat ? Na pewno nie na mapie !
Tylko dlaczego w Tolkmicku, a nie w Elblągu?
a jaka ci różnica gdzie???
Ni i co z doniesieniem / do odpowiednich służb / przez p. Wilka dotyczącym tejże lokalizacji? Już jest ok p. Wilk? Czyli POprzednicy dobrze kalkulowali.
Ruszy przekop to powinien ruszyć remont trasy kolejowej nadzalewowej, bo koleją można przewozić towary i kontenery. Teraz albo nigdy, A kasa jest z fundusz regionalny. Olsztyn może brać i remontować tory to i Elbląg też.
To ta p. poseł nie wie że przeciwnicy są w Krynicy Morskiej, czyli tam powinno się odbyć posiedzenie komisji, a nie w Tolkmicku?
A moze w moskwie ? Tam jeszcze wieksi przeciwnicy.
"Analizując ubiegłoroczne statystyki dotyczące przeładunków w portach polskich, elbląski port znalazł się na czwartym miejscu zaraz po portach mających kluczowe znaczenie dla gospodarki RP. W tym roku port, który jest spółką miejską wypracował prawie 114 tys. złotych zysku". Jest rok 2013. Zwrot inwestycji w wysokości ponad 8000000 zł nastąpi po ponad siedemdziesięciu latach. Będzie się działo. Być może zyski będą większe, ale koszt notorycznego pogłębiania będzie też duży.
Teraz to sobie pokopię;)