Piątek, 22.11.2024, Imieniny: Cecylia, Jonatan, Stefan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama










Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii WYBORY 2010

Jerzy Wilk stawia na transport

08.11.2010, 09:10:54 Rozmiar tekstu: A A A
Jerzy Wilk stawia na transport

- Z dużym zdziwieniem przeczytałem program wyborczy pana Grzegorza Nowaczyka, w którym wykazał się całkowitą ignorancją dla transportu publicznego i jego roli, jaką spełnia i będzie spełniał w życiu miasta – mówi kandydat na prezydenta miasta Jerzy Wilk. - Twierdząc, że "przyrostu ilości samochodów na elbląskich ulicach nic nie zatrzyma" kandydat Platformy Obywatelskiej pokazał, że nie ma pomysłu na jeden z największych problemów miasta w perspektywie średnio- i długookresowej. Co więc proponuje Jerzy Wilk?

Wzrost ilości samochodów jest zjawiskiem nieuniknionym, efektem zmieniającego się społeczeństwa, dążeń elblążan do zaspokajania ich potrzeb i odpowiedzią na wieloletnie zaniedbania w dziedzinie komunikacji miejskiej. Rezultatem tych tendencji jest coraz trudniejsza sytuacja transportowa miasta, której trzeba aktywnie przeciwdziałać, zamiast tylko przyjąć do wiadomości i stosować prowizoryczne środki zaradcze, które w dłuższym okresie nie przyniosą oczekiwanych efektów.

Tramwaje obecne w naszym mieście od 115 lat powinny pełnić o wiele większą rolę w systemie transportowym miasta. W 2004 r. podjęliśmy jako Rada Miejska decyzję o przywróceniu należnego im miejsca. Teraz w obliczu zbliżających się wielkimi krokami coraz większych problemów i wyczerpującej przepustowości miejskich arterii, szczególnie w ścisłym śródmieściu i na linii Al. Grunwaldzka - Al. Tysiąclecia musimy wrócić do realizacji przyjętego 6 lat temu programu. Wiąże się to z dużymi nakładami inwestycyjnymi, jednak w dłuższej perspektywie spowoduje zmniejszenie natężenia ruchu w kluczowych rejonach miasta i zwiększy komfort podróżowania komunikacją miejską.

Jerzy Wilk: - Aby elblążanie mogli przemieszczać się szybko i wygodnie rozpocznę realizację szeregu inwestycji polegających na budowie nowych torowisk tramwajowych:

Aleja Odrodzenia - na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Płk. Dąbka i obecną pętlą autobusową w okolicach ul. Mazurskiej. Na terenie pętli "Mazurska" zostanie zrealizowany jeden z trzech węzłów integrujących różne rodzaje transportu: tramwaje, autobusy, samochody i rowery. Dzięki temu mieszkańcy Zawady uzyskają dogodne połączenie szynowe z centrum miasta, a dotychczas przyjeżdżający do miasta z osiedli położonych wzdłuż ul. Mazurskiej i okolicznych miejscowości będą mogli bezpłatnie zostawić swój samochód na parkingu "Park & Ride" i dalej korzystać z zalet komunikacji miejskiej.

ulice Fromborska i Królewiecka - na odcinku pomiędzy obecną pętlą "Ogólna", gdzie zostanie wybudowany drugi węzeł integracyjny z parkingiem "Park & Ride" dla mieszkańców m.in. Krasnego Lasu i Dąbrowy, oraz skrzyżowaniem Alei Piłsudskiego i Królewieckiej.

ulice Kościuszki - Agrykola - Sienkiewicza - Mickiewicza/Żeromskiego - w drugiej kolejności, aby skomunikować okolice Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego, tereny rekreacyjne Europarku i stadion Olimpii Elbląg z dworcem PKP i PKS. Połączenie będzie pełniło funkcję drugiego korytarza północ-południe, równoległego do osi Płk. Dąbka-12 Lutego, zapewniającego szybkie połączenie osiedla Nad Jarem z terenami dworcowymi.

Wszystkie modernizacje i nowe inwestycje powinny wzbogacać rejon, w którym są prowadzone. W całej Europie pojawienie się tramwaju wiąże się z przeznaczeniem przestrzeni publicznej dla pieszych. Popierając inicjatywę "Tramwaje dla elblążan" wyobrażałem sobie ul. Królewiecką jako piękny śródmiejski bulwar, z zabytkową zabudową, przeznaczoną na handel, usługi i gastronomię.

Ponadto nie może powtarzać się sytuacja, kiedy przez 4 lata nowe tramwaje niskopodłogowe nie wyjeżdżają na trasę linii nr 4 z powodu złego stanu niewielkiego fragmentu torowiska w okolicy Centrum Sportowo-Biznesowego.

Inwestycji wymaga nie tylko infrastruktura, ale także wysłużony tabor, którego średnia wieku jest jedną z najwyższych w Polsce i sięga prawie 30 lat. Zakładany w tej chwili zakup 2 tramwajów niskopodłogowych i modernizacja 10 wagonów 805Na, to tylko niezbędne minimum.

Do tej pory władze miejskie, poza sporadycznymi akcjami z okazji Europejskiego Dnia Bez Samochodu, nie zachęcają elblążan do korzystania z komunikacji miejskiej. Potrzebne są zmiany organizacyjne elbląskiego transportu publicznego m.in.:
•    odświeżenie wizerunku Zarządu Komunikacji Miejskiej,
•    System Informacji Pasażerskiej i dołączenie ZKM do wyszukiwarki połączeń www.jakdojade.pl,
•    uproszczenie taryfy biletowej (bilet jednorazowy, dobowy, 3-dniowy) z naciskiem na bilety okresowe (premiujący pasażerów kupujących bilety 30- i 90-dniowe oraz gwarantujący możliwość bezpłatnego parkowania na parkingach Park & Ride),
•    wprowadzenie nowych form sprzedaży biletów (wdrożenie Elbląskiej Karty Miejskiej, automaty biletowe w kluczowych punktach miasta, możliwość zakupu biletów okresowych przez Internet).

Elbląscy kierowcy wskazują kilka największych problemów, z których rozwiązaniem obecne władze miejskie nie mogą sobie od wielu lat poradzić:
•    bardzo niska jakość nawierzchni drogowych,
•    brak synchronizacji sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach,
•    niedostosowanie poszczególnych rozwiązań drogowych do utrzymania płynnego ruchu (np. w ciągu ul. Ogólnej),
•    bariery architektoniczne dla transportu zbiorowego (progi zwalniające w ciągu ulic z ruchem autobusowym, zbyt małe ronda i skrzyżowania, na których nie ma wystarczająco wiele miejsca dla przejazdów ciężarowych i autobusowych).

Jerzy Wilk: - Jako nowy prezydent miasta chciałbym wprowadzić szereg rozwiązań, które usprawnią ruch uliczny w Elblągu i ułatwią życie elbląskim kierowcom:
•    Na początku kadencji przeprowadzę audyt elbląskich ulic i stworzę aktualną bazę miejsc, które będą się kwalifikowały do modernizacji. W niektórych przypadkach, jak w ciągu ul. Ogólnej, wystarczy zmienić organizację ruchu lub zlikwidować progi zwalniające. W innych konieczne będą zmiany projektowe i kompleksowe przebudowy.
•    Przez całą kadencję będę otwarty na głosy mieszkańców, co do poszczególnych problemów, z jakimi borykają się elbląscy kierowcy, piesi i użytkownicy transportu publicznego. Po konsultacjach z policją będę wprowadzał konkretne rozwiązania. Urząd musi być otwarty na sugestie i działać w pełni transparentnie.
•    Wprowadzę na wzór innych polskich miast m.in. Warszawy, system weekendowych remontów ulic, żeby wszelkie utrudnienia w ruchu możliwie zminimalizować.
•    Na bazie elbląskiej sieci światłowodowej wprowadzę zintegrowany system zarządzania ruchem w głównych ciągach komunikacyjnych, polegający na zsynchronizowaniu sygnalizacji świetlnych na poszczególnych skrzyżowaniach, działający 24 godz. na dobę z uwzględnieniem priorytetu dla transportu publicznego.

Musimy odwrócić negatywne tendencje, jakie każdego roku dotykają Elbląg w coraz większym stopni. Wraz z każdym nowym rozkładem jazdy zmniejsza się liczba połączeń z Elbląga do Malborka i Trójmiasta, a składy Przewozów Regionalnych, spółki należącej do marszałków województw, w wyniku sporów z PKP Intercity coraz rzadziej są zsynchronizowane z pociągami dalekobieżnymi, szczególnie z Warszawą i Poznaniem.

Połączenie Elbląg - Tolkmicko - Braniewo, zlikwidowane w kwietniu 2006 r., stanowiło nie tylko dużą atrakcję turystyczną, ale także dogodny sposób dotarcia do Elbląga mieszkańców powiatów elbląskiego i braniewskiego. Uruchomione w zamian połączenie alternatywne - przez Bogaczewo - nie zapewnia odpowiedniej obsługi komunikacyjnego regionu. Ze względu na niedopasowany rozkład jazdy uniemożliwia pełnienia funkcji dowozowej do pracy. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest przejęcie linii Kolei Nadzalewowej od obecnego zarządcy PKP PLK S.A. przez Związek Komunalny Gmin Nadzalewowych i organizacja przewozów przez ZKM w Elblągu.

 

Mars

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.099729061126709