Korki na drodze, utrudnienia w ruchu, chaos i nerwy. Tak wygląda przejazd po ulicach naszego miasta. Nic więc dziwnego, że temat korków i tzw. „zielonej fali” na elbląskich forach internetowych wraca jak bumerang.- Ktoś na jakimś forum napisał, że wybory samorządowe wygra w Elblągu to ugrupowanie, które obieca synchronizację świateł. I ja na takie zagłosuję - pisze elbląski kierowca.
- Za każdym razem jestem zaskoczona - chociaż po setnym razie już nie powinnam - gdy ruszam na zielonym świetle przy banku PKO S.A. na Hetmańskiej, a kilka metrów dalej, na skrzyżowaniu z Nitschmanna, zatrzymuję się na czerwonym. Tutaj ruszam na zielonym i ponownie zatrzymuję się parę metrów dalej, na skrzyżowaniu Hetmańska /1 Maja. - opisuje elblążanka na forum internetowym - Często jeżdżę do Trójmiasta, tam nie ma tego typu problemów.
Opisów takich „wrażeń” z przejazdów elbląskimi ulicami jest więcej.
- Dzisiaj gdy dojeżdżałem ulicą Grunwaldzką do skrzyżowania z Żeromskiego na wysokości wjazdu do Leclerca zapaliło się zielone światło. Kiedy dojeżdżałem do skrzyżowania zmieniło się na czerwone. Ruszyłem. Zanim dojechałem do skrzyżowania z ulicą Mickiewicza, zapaliło się czerwone . Odstałem swoje, ruszyłem. Dojeżdżam do skrzyżowania z Lotniczą koło McDonalda , a tam właśnie jest ...czerwone. To już paranoja! Wszystko to działo się między godziną 6:30 a 6:45. Pięć minut zajęło mi przejechanie 500-600 metrów. Szybciej bym się przeczołgał – pisze kolejny rozgoryczony kierowca.
- Nie trzeba być specem, by widzieć gdzie ta sygnalizacja się korkuje. Hetmańska - standardowo zator na światłach po środku. Grunwaldzka - zależy od godziny, raz czerwona, raz prawie zielona. Skrzyżowanie przy rynku - po dodaniu lewoskrętnych na Piłsudskiego jest gorzej niż było. Ogólna podobnie do Grunwaldzkiej, do tego dziwnie połączona falą z Dąbka -efekt widać na skrzyżowaniu i przy Carrefourze. Na innych odcinki pomiędzy światłami są na tyle duże że ciężko powiedzieć.- opisuje swoje spostrzeżenia następny elblążanin.
- Ponoć jak się jedzie przepisowo to da radę. Tylko raz w życiu udało mi się przejechać na zielonym od Carrefoura do skrzyżowania z Hetmańską . Była 6 rano w niedzielę. Jechałem z prędkością niekoniecznie przepisową – podsumowuje inny kierowca.
Co na to Zarząd Dróg?
Niestety, nikt z Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu nie znalazł czasu, aby spotkać się z dziennikarzami info.elblag.pl i ustosunkować się do opinii kierowców. Po wielu telefonach z naszej redakcji, pracownicy z Zarządu zdołali jedynie drogą mailową, lakonicznie opowiedzieć na kilka naszych pytań. Urzędnicy poinformowali nas m.in, że w Elblągu „zielona fala” funkcjonuje na czterech odcinkach:ul. Płk. Dąbka – Królewiecka, ul. Hetmańska, ul. Ogólna oraz ul. Tysiąclecia -Grunwaldzka.
- Obecnie w mieście funkcjonują 33 skrzyżowania wyposażone w sygnalizację świetlną, które podlegają codziennej i bieżącej kontroli sprawności ich działania.- pisze do nas w mailu Marek Kuna z Zarządu Dróg - Komisyjnie przy udziale przedstawicieli: Zarządu Dróg , Policji, Straży Miejskiej , firmy obsługującej sygnalizację i korporacji Taxi sprawdza się koordynację działań na odcinkach , na których funkcjonuje tzw. „ zielona fala”. Ostatnia kontrola była wykonana 16 listopada 2009 – zauważona, wówczas awaria sterownika (przy Lotniczej ) została w ciągu 3 tygodni naprawiona. Od tej pory tj. od 09 grudnia.2009 nie wpłynęły żadne skargi na ten temat.
Urzędnicy zapewniają, że z czasem „zielona fala” stanie się bardziej odczuwalna.
- Połączenie w dłuższe ciągi funkcjonującej „zielonej fali” wymaga przede wszystkim nakładów inwestycyjnych na przebudowę dróg, wymianę urządzeń sygnalizacyjnych, budowę kanalizacji dla kabli koordynacyjnych łączącym poszczególne skrzyżowania. - wylicza Marek Kuna - W najbliższym czasie będzie podlegała przebudowie : ul. 12 Lutego, po realizacji, której odcinek zielonej fali z ul. Płk. Dąbka wydłuży się o fragment od ul. Królewieckiej do Grota Roweckiego, oraz kompleksowa przebudowa całego ciągu drogi wojewódzkiej nr 503. Tutajj dla poprawienia płynności ruchu zaprojektowano, zastąpienie dziś funkcjonujących skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, na skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli ronda ( Teatralna – Browarna- Robotnicza, Brzeska - Browarna –Trasa Unii Europejskiej).