Elbląski System Informacji Przestrzennej zostanie rozbudowany o ponad 50 nowych usług dla mieszkańców. W przyszłym roku elblążanie, nie wychodząc z domu będą mogli przez internet m.in. dokonać rezerwacji terminu spotkania z prezydentem Elbląga lub dyrektorami departamentów UM, dokonać płatności on-line za poszczególne usługi, sprawdzić własne zobowiązania finansowe wobec urzędu czy zarejestrować własny punkt POI na mapie systemu.
Elbląski System Informacji Przestrzennej (ESIP) to narzędzie informatyczne wspomagające zarządzanie miastem. Do jego budowy przystąpiono w 2000 r. Celem powstania systemu było zintegrowanie pracy ówczesnych wydziałów elbląskiego ratusza. ESIP daje możliwość zebrania w jednym miejscu i czasie informacji, jakie do tej pory zlokalizowane były w wielu miejscach i bardzo różnej formie.
Budowany etapami od 14 lat
W systemie zawarte są m.in. dane dotyczące gruntów, nieruchomości, własności, rozmieszczenia sieci wodociągowych, energetycznych, gazowych, komunikacyjnych. Zawarte są także dane dotyczące mieszkańców Elbląga. Dane te wykorzystywane są np. do różnego rodzaju analiz: lokalizacji dokumentów, obiegu pism i spraw, ale także do analizy zagrożeń (powodziowych, wypadków drogowych), projektów komunikacyjnych czy wreszcie do ewidencji działalności gospodarczej. Już w 2003 roku ESIP generował ponad 200 rodzajów dokumentów i obsługiwał około 50 kategorii numerycznych map tematycznych.
Od 2004 r. ESIP jest narzędziem powszechnie stosowanym w Urzędzie Miejskim. ESIP jest dużym przedsięwzięciem, realizowanym konsekwentnie według spójnej koncepcji przez wiele lat. Jak podkreślają urzędnicy, jest to system tworzony „na życzenie” i wdrażany etapowo w elbląskim magistracie. Dzięki temu w kolejnych etapach dokonano kompleksowej informatyzacji zadań realizowanych przez Urząd.
ESIP jest sukcesywnie rozbudowywany o kolejne moduły usprawniające zarządzanie miastem oraz podnoszące jakość komunikacji na linii instytucje publiczne – mieszkaniec. Służy temu m.in. portal mapowy miasta, umożliwiający pozyskiwanie danych pogrupowanych w takie kategorie, jak np. ewidencja, edukacja, kultura, turystyka, służba zdrowia, okręgi wyborcze, parkingi, linie komunikacji miejskiej, pomniki przyrody. Mapa zawiera informacje m.in. dla pracowników urzędu, mieszkańców, turystów, przedsiębiorców, inwestorów. Portal jest systematycznie uzupełniany o dodatkowe informacje dotyczące ofert inwestycyjnych, planów zagospodarowania przestrzennego, remontów dróg czy miejsc niebezpiecznych.
W 2010 r. ESIP wzbogacono o elektroniczną platformę edukacyjną. Mieszkańcy zyskali w ten sposób zestaw e-usług z zakresu edukacji, umożliwiających np. internetowy nabór do żłobków, przedszkoli i szkół w Elblągu.
Kolejne e-usługi dla mieszkańców
Obecnie, za środki unijne ESIP rozbudowany zostanie o kolejny zestaw publicznych e-usług. W przyszłym roku uruchomionych zostanie 14 różnego rodzaju nowych map m.in. portal inwestycyjny, mapa projektów rejestrowanych i procesowanych w ZUDP (Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej), mapa deklaracji ws. śmieci, mapa punktów sprzedaży alkoholu, mapa ewakuacji, mapa wywozu śmieci i trasy śmieciarek, mapa punktów odbioru niebezpiecznych materiałów, mapy drogowe (dotyczące ograniczenia ze względu na masę pojazdów, ograniczenia ze względu na wysokość pojazdów, z przebiegiem tras materiałów niebezpiecznych), mapa jednostek świadczących usługi medyczne w nagłych przypadkach, mapa powodziowa, mapa gęstości zaludnienia, mapa struktury wiekowej mieszkańców oraz mapa tras rowerowych.
Za pomocą ESIP mieszkańcy będą mieli także możliwość wypełnienia i elektronicznego przesłania wniosku lub podania w 35 różnego rodzaju sprawach. System pozwoli zgłosić np. uszkodzenia w nawierzchni dróg i chodników czy zawarcie małżeństwa. Umożliwi również złożenie drogą internetową formularza w sprawie m.in. zmiany imienia lub nazwiska, odtworzenia aktu urodzenia, wymeldowania z pobytu stałego, zezwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej, wydzierżawienia nieruchomości lub przedłużenia umowy dzierżawy, zamiany lokalu mieszkalnego, zamówienia wtórnika tablicy rejestracyjnej, zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, czy przyznania medalu za długoletnie pożycie małżeńskie.
Rozbudowany system posiadać będzie też funkcje zawierania transakcji, a więc pełnego elektronicznego załatwienia sprawy, uwzględniającego wydanie decyzji, poinformowanie usługobiorcy, dostawę i płatność. Łącznie przybędzie 6 tego typu usług. Będzie to: rezerwacja terminów spotkań z prezydentem, dyrektorami lub wyznaczonymi pracownikami, uruchomienie płatności on-line za usługi w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, uruchomienie płatności on-line za dokonanie wypisów i wyrysów, uruchomienie możliwości wglądu mieszkańców i podmiotów do własnych zobowiązań finansowych, uruchomienie płatności on-line i umożliwienie opłacania zobowiązań finansowych bezpośrednio przez Internet oraz uruchomienie możliwości rejestrowania własnych punktów POI na mapie systemu np. urzędów, szkół, kawiarni itd.
Nowe komputery, telefony i serwery
- Rozbudowa Elbląskiego Systemu Informacji Przestrzennej to także nowe komputery wraz z telefonami oraz niezbędnymi serwerami i oprogramowaniem – informuje Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu. - W ramach projektu przeprowadzona zostanie analiza przedwdrożeniowa, prace projektowe i programistyczne. System zostanie przepisany do nowej technologii trójwarstwowej (internetowej). Nastąpi także migracja i weryfikacja danych finansowo - księgowych i uruchomienie elektronicznego podglądu kart kontowych dla mieszkańców. Poszerzony ESIP to w końcu nowe funkcje dotyczące planowania zadań, koordynacji inwestycji oraz zgodność z Elektronicznym Systemem Zarządzania Dokumentacją.
Całkowity koszt rozbudowy systemu to ponad 3,5 mln zł. Nieco ponad 3 mln zł stanowić będzie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Warmia i Mazury 2007-2013. Rozbudowa ESIP ma się zakończyć najdalej do końca kwietnia 2015 r.
Prace wdrożeniowe wykona spółka OPEGIEKA z Elbląga, która jest jedynym właścicielem praw autorskich do oprogramowania ESIP. Elbląska firma w 2000 r. wygrała pierwszy przetarg na założenie Systemu Zarządzania Informacją Przestrzenną Miasta, w oparciu o mapę numeryczną oraz dane ewidencji gruntów i budynków – zwanego ESIP. Od tej pory na zlecenie miasta, etapami rozbudowuje system o nowe funkcje i usługi.
E-uslugi maja zmniejszac zatrudnienie urzednikow a tu prosze.Nie dosc ze pieniadze ida w bloto to i jeszcze administracja sie za Wilka rozrosla.Wilk nie ogarnia nowych technologii i musi je rozwiazywac nowymi etatami w Urzedzie.
nic z tego nie wyjdzie, wydano już sporo milionów a spróbujcie skorzystać z bezpłatnego internetu, nic nie działa, tak jest z hotspotami tak i będzie z tymi usługami, kasa poleci a efekt żaden
"......mapa deklaracji ws. śmieci, mapa punktów sprzedaży alkoholu, mapa ewakuacji, ......." To się w pale nie mieści wszystko tylko dla wygody urzędu ,a nikt nie pomyślał kto z tego będzie korzystał jak już wszyscy wyjadą ?? Zróbcie jeszcze mapy także do kibli bo mapę ewakuacji z miasta już macie .
Jeśli będzie to funkcjonowało sprawnie to super. Już teraz można poszukać sobie w necie nr działki i sprawdzić lokalizację. Fakt, za informatyzacją powinna maleć liczba urzędników. Ale jak to w Polsce......
kolejne etaty by żyło się lepiej
Dzieci do szkoły chodzą bez śniadań, ludzie latami bez pracy muszą sobie radzić, brakuje na leki ratujące życie, miliony Polaków żyją w autentycznej nędzy - a tu proszę 3,5 bańki na nowe komputery dla urzędników - bo przecież nie chodzi tu o żadną informatyzację, te wszystkie zas.... bazy danych urzędnik mógłby z powodzeniem zrobić w ramach obowiązków w dowolnym "ofisie". Płatności online to faktycznie priorytetowa sprawa. Dobry Boże czy jest jakaś nadzieja że rządy idiotów i łajdaków w tym kraju kiedyś się skończą.
Myślę, że jeżeli coś nie działa manualnie, to i w "e-kokonie" nie będzie działało, a tylko zaćmi temat i będzie na co zwalić nieporadność.