Poniedziałek, 25.11.2024, Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Najpierw bita droga, dziś miejska „autostrada”. A jej stan – coraz gorszy

23.05.2014, 12:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Najpierw bita droga, dziś miejska „autostrada”. A jej stan – coraz gorszy
fot. Adrian Sajko
Jest jedną z nielicznych w Elblągu ulic, która posiada dwupasmowe jezdnie w obu kierunkach. Jeszcze w latach 60. XX wieku ulica Płk. Dąbka była bitą drogą, na której auta musiały ustępować pierwszeństwa pędzonym na pobliskie pastwiska krowom i koniom. Teraz jest jedną z głównych arterii miasta, łączącą dwa największe osiedla: Zawada i Nad Jarem z centrum.  Niedługo przy tej ulicy powstaną kolejne duże i nowe inwestycje – galeria handlowa z rozbudowywanych "CH Ogrody", budynek sądu okręgowego, a w przyszłości – kolejny etap rozbudowy targowiska miejskiego. I mimo, że arteria ta imponuje swoim rozmachem, stan jej nawierzchni od lat budzi poważne zastrzeżenia.

Nieprawdopodobnym, jak przez ostatnie trzydzieści lat wzrosło znaczenie tej początkowo drugorzędnej drogi miejskiej. Niewątpliwie wpływ miała na to budowa osiedli Zawada i Nad Jarem. W 1988 roku zadecydowano, że droga, która jeszcze w latach 60. była gościńcem, dostanie drugą nitkę do ruchu kołowego. Jej budowa trwała aż do drugiej połowy lat 90.

Łatwe i szybkie skomunikowanie ze Śródmieściem sprawiło, że przy ul. Płk. Dąbka mogły powstać nowe inwestycje: Gildia Kupców Żuławskich i pierwsze centrum handlowe w mieście – „Ogrody”. Szybkie uprzemysłowienie tej części miasta wymusiło kolejną decyzję: od 2002 roku, wzdłuż całej ulicy Płk. Dąbka kursują elbląskie tramwaje, dzięki czemu znacznie skrócił się czas podróżowania miejską komunikacją z osiedli do centrum. 

Każdego dnia dziesiątki tysięcy elblążan przemierza pieszo i autami tę ulicę. Użytkowanie odbiło się na stanie nawierzchni drogi – obecnie po ul. Płk. Dąbka jeździ się fatalnie. Na problemy te na ostatniej sesji Rady Miejskiej uwagę zwrócił radny Robert Turlej - Zasadnym staje się, aby wziąć pod uwagę przy planowaniu remontów dróg stworzenia tzw. nakładek na tej ulicy – tłumaczy Robert Turlej. - Przypuszczam, ze w tym roku może być ciężko przeprowadzić taki remont ze względu na koszty i bardzo napięty budżet miasta.

Radny Turlej wskazuje, że warto by się było zastanowić, czy na taki remont jak najszybciej nie przeznaczyć pieniędzy pochodzących z inwestycji, z których wykonania Miasto w tym roku zrezygnowało – A taką jest np. budowa drogi Wschodniej-bis, więc planowane środki na tę inwestycje pochodzące z wkładu własnego można by przeznaczyć właśnie na takie nakładki i w ten sposób byłaby szansa, aby jeszcze w tym roku remont został wykonany – tłumaczy radny.

Okazuje się, że ratusz także widzi zasadność remontu tej drogi. Wiceprezydent Janusz Hajdukowski  zgadza się z opinią radnego Turleja o znacznym pogorszeniu się stanu nawierzchni na ul. Płk. Dąbka -  Widzę pilną potrzebę wykonania nakładki jej nawierzchni – mówi wiceprezydent. -  Orientacyjny koszt jej wykonania, wraz z niezbędną regulacją urządzeń i malowania jezdni wynosi 1,7 mln zł brutto.

Jest także szansa na szybki remont Płk. Dąbka. Jak wskazuje wiceprezydent Hajdukowski, Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg UM pełniący funkcje techniczne zarządcy dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta wystąpi do Skarbnika Miasta o przesunięcie środków finansowych z innych niezrealizowanych inwestycji w bieżącym roku lub umieści to zadanie w propozycji budżetu miasta na rok przyszły, 2015.

 
Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 5

%80.0 %20.0


Komentarze do artykułu (18)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ karol
    Piątek, 23.05

    Tą drogą jeżdżą także rowerzyści Panie Turlej!!!

  2. 2
    +12
    ~ jjj
    Piątek, 23.05

    najwyzsza pora na kapitalny remont Dabka jest fatalna lata na lacie i masa dziur!!!

  3. 3
    +1
    ~ ori
    Piątek, 23.05

    Kolejne miliony na infrastrukturę dla samochodów. Przypominam, że z miasta korzystają też inni użytkownicy.

  4. 4
    +15
    ~ Traktorzysta Barnaba
    Piątek, 23.05

    Pewnie nie pamiętacie ale te bruzdy w poprzek jezdni powstały zaraz po wyremontowaniu asfaltu na całej Dąbka w latach 90-tych . Po kilku tygodniach od położenia nowej nawierzchni rozkopali drogę w kilku miejscach m. in. koło obecnej stacji paliw Shela i na wysokości Gwiezdnej. Zapomnieli położyc jakieś ruru. Zniszczyli drogę, zrobili wystające bruzdy i tak leży kilkanaście lat bez naprawy. Witamy w Polsce kraju tępaków i kretynów.

  5. 5
    +4
    ~ mieszkanka
    Piątek, 23.05

    a kiedy beda malowane pasy i znaki na ulicach niedlugo to nawet nie bedzie widac przejscia dla pieszych

  6. 6
    +8
    ~ kiero
    Piątek, 23.05

    albo remont taki jaki był na ul. agrikola. zeskrobać przetopić i wylać na nowo i wystarczy, nawet krawężników nie trzeba regulować!

  7. 7
    +7
    ~ uczestnik
    Piątek, 23.05

    i co ze tamtedy jezdza rowerzysci? sam dojezdzam na rowerze do pracy ta droga i nie narzekam, ladna sciezka (z wyjatkiem odcinka kolo shela) po obu stronach prawie na calej dlugosci dabka, a kiedy czasem przejade samochodem boli mnie serce i portfel bo zawieszenie strasznie dostaje po tylku, juz dawno nalezaloby ja zrobic

  8. 8
    +1
    ~ rozmarynm
    Piątek, 23.05

    A kto wie, jak wygląda "końcówka" tej "autostrady? Jeden wielki skandal i przykład na to, że władza miasta nie liczą się z interesami mieszkańców.

  9. 9
    +4
    ~ janusz
    Piątek, 23.05

    Skąd autorka wzięła informacje o tej ulicy w latach 60: "droga bita,..konie,krowy" Od lat 30 była to miejska ulica zabudowana, już rozebranymi, domami jedno i wielorodzinnymi. Wiele budynków w tej części miasta istnieje do dziś. Prowadziła do zbudowanej przez zakłady Schichau"a Kolonii Pangritz"a. I na pewno nie biegały po niej krowy. Tym bardziej w latach 60-tych. Więcej erudycji, mniej sensacji.

  10. 10
    +5
    ~ janusz
    Piątek, 23.05

    Skąd autorka wzięła informacje o tej ulicy w latach 60: "droga bita,..konie,krowy" Od lat 30 była to miejska ulica zabudowana, już rozebranymi, domami jedno i wielorodzinnymi. Wiele budynków w tej części miasta istnieje do dziś. Prowadziła do zbudowanej przez zakłady Schichau"a Kolonii Pangritz"a. I na pewno nie biegały po niej krowy. Tym bardziej w latach 60-tych. Więcej erudycji, mniej sensacji.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0484371185303