„Szwecja z eko klasą” to konkurs, w którym zachęca się uczniów do zespołowego realizowania działań związanych z szeroko pojętą edukacją ekologiczną. Zadaniem uczestników jest zorganizowanie w szkole proekologicznej akcji (np. eventu, konkursu, warsztatów, wyzwania lub kampanii) i udokumentowanie jej przebiegu fotoreportażem (składającym się z 9 autorskich zdjęć i opisu), przesłanym drogą elektroniczną – za pomocą dedykowanego formularza zgłoszeniowego. W konkursie wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 12.
Zasady konkursu były proste. "Wspólnie z klasą zorganizujcie w szkole proekologiczną akcję (np. event, konkurs, warsztaty, wyzwanie lub kampanię) – wsparcie merytoryczne znajdziecie na facebook.com/szwecjazklasa i szwecjazklasa.pl. Poproście nauczyciela lub wychowawcę, by został Opiekunem Waszej grupy. Wgrajcie pracę za pomocą aplikacji dostępnej na www.szwecjazklasa.pl. Do pracy konkursowej dołączcie co najmniej 1 fotografię pokazującą, jak pracujecie nad zadaniem konkursowym, a także wypełniony i podpisany przez Opiekuna Formularz Zgłoszeniowy.
Na podstawie nadesłanych prac Jury wybierze laureatów I, II i III miejsca. Kryteria oceny to pomysłowość, oryginalność, zaangażowanie, wartość merytoryczna i edukacyjna (edukacja ekologiczna), spójność, warsztat fotograficzny, efekty przeprowadzonej akcji. Pod uwagę będzie brany także pozytywny odbiór prezentowanej na facebook.com/szwecjazklasa pracy przez Internautów (reakcje, komentarze). Zwycięska klasa wybierze się na 2-dniowy rejs do Karlskrony. Zdobywcy II i III miejsca będą mogli popłynąć z 50% i 25% zniżką."
Zobacz, co wymyślili uczniowie SP 12:
10. EkoLogiczni , SP 12 Elbląg
Celem było propagowanie wśród społeczności szkolnej troski o środowisko, budowanie pozytywnych skojarzeń ze Szwecją. Nacisk na kreatywność, umiejętności społeczne oraz zespołowe działania. To brak świadomości i rzetelnej wiedzy jest źródłem problemów. Nie poczuwamy się do winy i odpowiedzialności za przyrodę.
Najłatwiej powiedzieć: „Nie wiedziałem”. Pragnęliśmy to zmienić i zaszczepić u odbiorców świadomość, która nakaże im być odpowiedzialnymi za świat, przekonać ich, że woda z kranu jest zdrowa, tania. Przestrzenią działań stał się szkolny korytarz. Dobierając zadania, kierowaliśmy się swoimi preferencjami i predyspozycjami.
Tak powstały grupy zadaniowe, oto one:
1. Ekoklasa śledzi, co się kryje w brzuchu śledzi i... innych zwierząt. Postacie: śledź, mewa, kormoran itp. czekały, aby ktoś podszedł, wtedy ożywały i mówiły o sobie, a potem podnosiły karton zawieszony na brzuchu i pokazywały, co trafia do ich żołądków. Informowały, że z nimi zjadamy te śmiecie.
2. Ekoruletka – zakręć się na ekologię! Sami wykonaliśmy planszę z rodzajami odpadów. Po wylosowaniu pola, np. plastik - określić i wskazać ile lat się rozkłada i wskazać pojemnik, do którego trzeba go wyrzucić.
3. Poszukiwana – niebezpieczna, groźna i wszechobecna! Listy gończe za reklamówką, wskazanie jej „przestępstwa”. Zdanie, dopasuj liczby do etapów życia reklamówki (1s powstajemy, 20 min Ci się przydajemy itp. oraz konkurs „Ile toreb zużywa Szwed”?
4. Dla zdrówka najlepsza jest kranówka – zdobyliśmy badanie wody i zachęcaliśmy do jej picia, prosiliśmy o opinie o wodzie.
5. Ekomemory – wizerunki trucicieli i ich ekozamienników.
6. Ekorady nie od parady – kartki do zrywania lub losowania i stosowania od dziś.
7. Tajemnice plastiku – odkrywanie symboli i odszukiwanie ich na produktach codziennego użytku.
Wsparcie uczniom SP 12 można udzielić na facebooku do 19 marca!