29 czerwca br. dobiegły końca zajęcia dodatkowe w sześciu elbląskich szkołach podstawowych w ramach projektu realizowanego przez Miasto Elbląg pn. Indywidualnie znaczy lepiej - wsparcie dla procesu nauczania początkowego w klasach I-III w elbląskich szkołach podstawowych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Projekt dofinansowany został przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W elbląskich szkołach podstawowych nr 4, 11, 12, 14, 15 i 25 nauczyciele przeprowadzili łącznie 1860 godzin dodatkowych zajęć, w których wzięło udział aż 284 dzieci (126 dziewcząt i 158 chłopców).
Co istotne, od lutego do końca czerwca br. wymienione szkoły w oparciu o rozpoznane rzeczywiste potrzeby uczniów zaproponowały następujące zajęcia:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
- gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy;
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. realizowane metodą AAC, muzykoterapię czy dogoterapię) dla dzieci niepełnosprawnych;
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych.
Uczestnictwo dzieci w zajęciach specjalistycznych, zmniejszających dysproporcje edukacyjne i rozwojowe sprzyjało opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych: czytania, pisania, liczenia. Nie bez znaczenia było również motywowanie uczniów do pokonywania trudności oraz nabywania nowych zdolności. Natomiast uzdolnione dzieci miały możliwość rozwijania swoich zainteresowań w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, artystycznych, językowych i sportowych.
Ponadto zakupiony w ramach projektu sprzęt multimedialny pozwolił na prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi i wpłynął na podniesienie jakości świadczonych usług edukacyjnych.
Udział dzieci w projekcie pozwolił wyrównać ich szanse edukacyjne. Pamiętać należy, że tego typu zajęcia to pomoc udzielana przez szkoły dzieciom, które stawiają pierwsze kroki w procesie edukacji.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach dlatego należy przyjąć, że indywidualizacja pracy z uczniem w ramach obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjno– wychowawczych będzie stałym elementem nowej jakości procesu kształcenia i wychowania w szkołach.
Projekt „Indywidualnie znaczy lepiej-wsparcie dla procesu nauczania początkowego w klasach I-III w elbląskich szkołach podstawowych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych; Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Łukasz Mierzejewski, Urząd Miejski